افشاگری نماینده مردم ایذه و باغملک از خوزستانی‌های مجلس نشین : رانت استخدام در وزارت نفت دهان برخی نمایندگان را بسته است

افشاگري نماينده مردم ايذه و باغملك از خوزستاني‌هاي مجلس نشين : رانت استخدام در وزارت نفت دهان برخي نمايندگان را بسته است

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با وجود اینکه میزان ذخایر ایران و روسیه مشابه است اما ایران سهم چندانی از بازار گاز جهان ندارد.
به گزارش خانه ملت، هدایت ا… خادمی در نشست علنی نوبت عصر دیروز مجلس شورای اسلامی در جریان سوال از وزیر نفت در زمینه خدمات گازرسانی، اظهار داشت: مطابق پیش بینی آژانس بین المللی انرژی، تجارت گاز از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۴۰ با رشد حدود ۷۰ درصدی روبه رو خواهد شد. همچنین گاز طبیعی در مقایسه با سایر سوخت های فسیلی از رشد بیشتری برخوردار خواهد بود، به عنوان دومین منبع تامین انرژی اولیه جهان شناخته خواهد شد.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از این رو اگر ایران بخواهد از اهرم انرژِی در راستای ارتقای امنیت ملی خود استفاده کند باید در بازار جهانی روبه رشد گاز حضوری فعال داشته باشد، ایران با برخورداری از ذخایر بالای اثبات شده گاز، حدود ۱۸ درصد از کل ذخایر گازی جهان را تقریبا برابر با روسیه یا کمی کمتر دارا است اما سهم چندانی از بازار گاز جهانی نداریم.
نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: روسیه با ذخایر مشابه ۱۸ درصد بازار گاز جهان را در اختیار دارد و متاسفانه کمتر از ۲ درصد از کل تجارت گاز جهان را در اختیار داریم و این نشان دهنده وضعیت نامطلوب ایران در تجارت جهانی گاز است.
این نماینده مجلس گفت: قرن فعلی، قرن گاز است، صادرات گاز همواره موجب ایجاد پیوند راهبردی بین کشور صادرکننده و واردکننده می شود مانند پیوند مستحکم روسیه با کشورهای اروپایی.
خادمی عنوان کرد: مطابق سند چشم انداز ۱۴۰۴ باید سهم ۱۰ درصدی از بازار جهان را به دست آوریم اما تاکنون نخواسته ایم و نخواهد شد. تجارت LNG بازار فعلی گاز را از حالت منطقه ای به حالت جهانی تبدیل می کند، راهبرد آمریکا و اروپا حذف و کاهش وابستگی کشورهای منطقه از تامین گاز روسیه و ایران است که در خصوص روسیه موفق نشده اما در ارتباط ایران باید گفت خودمان زحمت آن ها را کم کرده ایم چرا که خودمان بازار منطقه را تقدیم رقبا کرده ایم.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع آمریکا و تحریم ترامپ، گفت: اعتقاد دارم خودمان زمینه ساز بخشی از این تحریم ها شده ایم به این دلیل که ما هنوز کشور تک محصولی هستیم، آن ها که نگذاشتند نفت خام با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری تبدیل به فرآورده های باارزش شود زمینه ساز تک محصولی شدن کشورند و آمریکا هر زمان خواست ما را تحریم کرد.
وی با اشاره به قرارداد خط لوله صلح، گفت: تنها چند کیلومتر از تکمیل این قرارداد گازی بین ایران و پاکستان باقی مانده بود و حتی تا نقطه صفر مرزی لوله‌گذاری‌ها انجام شده بود در این قرارداد بندی وجود دارد که اگر پاکستان آمادگی لازم را ندارد یا باید پول را بدهد یا باید گاز را ببرد، این بند در قرارداد ترکیه نیز بود و از آن استفاده کردیم اما چون آمریکا مخالف اصلی این پروژه بود آقای زنگنه آن را متوقف کرد.
خادمی با بیان اینکه در این قرارداد ما بزرگترین پروژه منطقه را از دست دادیم، گفت: قرارداد «کرسنت» موجب شد اکثر قراردادها و مذاکرات ایران متوقف شود. دولت یازدهم قول داده بود مشکل پرونده کرسنت را حل کند اما مشکل این پرونده را حل نکرد و قصد دارد آن را به گردن دولت‌های آینده بیندازد در حالی که مدیران فعلی وزارت نفت، متخلفان اصلی قرارداد کرسنت بودند.
وی با بیان اینکه وزارت نفت، گزارشی در خصوص این پرونده ارائه نمی‌دهد و پنهان‌کاری شدیدی در مورد این پرونده وجود دارد، گفت: قرارداد «کرسنت» موجب شد که قرارداد گازی با عمان نیز جلو نرود و متوقف شود ضمن آنکه دولت نیز اراده‌ای برای این قرار داد نداشت.
این نماینده مجلس گفت: هم اکنون روزانه ۴۵ میلیون مترمکعب گاز فلر یا گازهای همراه نفت سوزانده می شود در حالی که وزیر قول داده بود این موضوع را متوقف می کند، با سوزانده شدن این گاز مردم سرخس، هرمزگان، بوشهر، عسلویه، خوزستان، بافق، کهکیلویه، کرمانشاه و ایلام گازهای سمی استنشاق می کنند و به ده ها بیماری گرفتار شده اند.
وی افزود: این درحالی است که عربستان با تولید ۱۰ میلیون بشکه نفت کمتر از ۸ میلی مترمکعب گاز می سوزاند و این یعنی ایران ۶ برابر عربستان به استان های دارای منابع هیدروکربنیک کشور آسیب های جدی زیست محیطی می زند و مردم را دچار بیماری می کند.
نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در حالی مردم بیمار می شوند که عوارض آلایندگی فروش را به آن ها پرداخت نمی کنید، با وجود مصوبه مجلس و دولت از زمانی که مجلس نهم و دهم زنگنه را بر مسند وزارت نشاند عوارض آلایندگی به استان های مربوطه پرداخت نشده است، ۱۰۵۰ میلیارد تومان عوارض آلایندگی سال ۹۳ خوزستان برآورد شده است و عوارض ۵ ساله این استان بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان است که همچنان به دست مردم مظلوم خوزستان نرسیده است.
وی اظهار کرد: وظایف مجلس جز قانونگذاری و نظارت چیز دیگری نیست چرا آن زمان که گفتند استخدام و انتقال نماینده مجلس به وزارت نفت رانت دو طرفه ایجاد می کند و کشور را بدبخت می کند انکار کردید، حتی بعد از آن نطق تعدادی از نمایندگان به وزارت و باغ های مهندس زنگنه منتقل شدند.
خادمی تاکید کرد: کاری به بقیه نمایندگان ندارم اما از نمایندگان خوزستان در دوره های هشتم، نهم و دهم که به وزارت نفت منتقل شده اند گله دارم، اگر ده هزار میلیارد تومان خوزستان طی این ۵ سال توسط نفت پرداخت نشده به این دلیل بوده که خیالشان بابت رانتی که داده اند راحت است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، گفت: با نگاهی به ظرفیت مصرف گاز در کشورهای منطقه متوجه می شویم سالیانه به ۱۲۰ میلیارد مترمکعب گاز نیاز داریم و تنها کشوری که به صورت اقتصادی گاز را تامین می کند ایران است ولی قرارداد با ترکیه را رها می کنیم و ترکیه برای تامین گاز خود با احداث دو خط لوله جدید با آذربایجان وارد معامله می شود.
وی افزود: جهانگیری سال ۹۴ اجرای خط لوله گاز پاکستان را پروژه اولویت دار کشور عنوان کرد اما هیچ کاری نکردند و به عراق کمتر از ۲۵ میلیون مترمکعب گاز صادر کردیم در حالی که در قرارداد صادرات ۶۰ میلیون مترمکعب مطرح بود.
این نماینده مجلس گفت: ترکمنستان فرصت طلایی برای ایران بود، قطع همکاری کردیم تا ارتباط گازی ترکمنستان با آذربایجان برقرار شود. کشور دوست را به رقیب تبدیل کرده ایم و بازار دیگری را برایش مهیا کردیم.

درباره نویسنده

7475مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین