عباسعلی کدخدایی : مفاسد و ضدیت با حاکمیت ملاک شورای نگهبان است

عباسعلی کدخدایی :  مفاسد و ضدیت با حاکمیت ملاک شورای نگهبان است

سخنگوی شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان پیشنهادات را می‌پذیرد اما باج‌خواهی را خیر.
به گزارش فارس، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در ابتدای نشست خبری خود از نسخه جدید پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان رونمایی کرد.
کدخدایی در ابتدای نشست خبری خود طی سخنانی اظهار داشت: لازم است سالروز تشکیل شورای نگهبان را تبریک بگویم و در این راستا نیز گزارشی کوتاه از عملکرد این شورا ارائه خواهم کرد.
وی ادامه داد: در مجموع ۸ مصوبه از سوی دولت و مجلس به دست ما رسیده است که عدم مغایرت آنها با شرع و مقدس اعلام شد.
کدخدایی بیان داشت: طرح اصلاح مواد یک و ۱۰ قانون نحوه فعالیت احزاب هنوز ابهاماتی وجود دارد که اعضای شورای نگهبان اعلام کردند پس از رفع ابهام در خصوص آن نظر خواهند داد.
وی درباره اظهار نظر برخی اصلاح طلبان مبنی براینکه در صورت تایید ۸۰ درصدی ژنرال هایمان در انتخابات شرکت می کنیم تصریح کرد: ملاک شورای نگهبان اجرای قانون است. شورای نگهبان ورود کسی را تضمین نمی‌کند و برای کسی نیز فرش قرمز پهن نمی کند.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ سوالی درباره پیشنهاد اخیر خود مبنی بر تشکیل نهاد ملی به منظور نظارت بر شوراها و ویژگی های آن نیز گفت: ویژگی های آن به قانون مربوط است ولی مهم است که در حال حاضر نهادی وجود ندارد و تجربه نشان داده واگذاری آن به مجلس، موفق نبوده است. از جهت قانونی نهاد قانونی می‌تواند تشکیل شود.
کدخدایی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص اظهارات مجمع نمایندگان استان اصفهان مبنی بر اعمال نفوذ یکی از مدیران شهرستان در انتخاب نمایندگان استان گفت: این روزها عده ای مدام اعلام می‌کنند که مدارکی را برای شورای نگهبان ارسال کردند اما این مدارک کجا رفته است ما نمی دانیم. اگر مطلبی برسد طبق روال معمول مورد بررسی قرار می‌دهیم.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه عده‌ای از نمایندگان برای رفع استیضاح از وزرا آپارتمان گرفتند در دوره گذشته نیز این اتفاق وجود داشته است گفت: در این خصوص اعلام نظر نمی‌کنم، به یاد نمی‌آورم. دوره گذشته در شورای نگهبان حضور نداشتم.
کدخدایی در پاسخ به سوال دیگری در مورد طرح ادعا در مورد انتخابات سال ۸۸ و آمار و ارقام این انتخابات در آستانه انتخابات سال ۹۸ گفت: نسبت به این ادعای مضحک باید گفت که این ادعاها قابل پاسخ نیست از این حرف‌های بی‌پایه و اساس است، اگر ما بخواهیم وقتمان را برای پاسخ به این حرف ها اختصاص دهیم به کارهای دیگر ما نمی رسیم، توضیحات روابط عمومی کافی بود.
وی تأکید کرد: نظر شورای نگهبان نظر قاطع، پایانی و ختم کلام است، اگر نسبت به آن موضوع، مطلبی وجود دارد آقایان اسناد و مدارکشان را ارائه دهند.
سخنگوی شورای نگهبان همچنین در مورد انتخابات الکترونیکی نیز گفت: احراز هویت ها الکترونیکی خواهد بود در بقیه موارد هم تا هر جایی که بتوانیم با وزارت کشور به توافق برسیم انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود.
کدخدایی در پاسخ به سوال دیگری در مورد انتخاب یکی از نمایندگان به عنوان عضو حقوقدان شورای نگهبان که فرد اصولگراست و تاثیر آن در تایید صلاحیت چهره‌های اصلاح‌طلب گفت: ما فارغ از پاسخگویی هستیم، چون این موضوع از اختیارات رئیس قوه قضائیه است و نهایتاً مجلس تصمیم می گیر.د قطعاً هر کسی که به شورای نگهبان راه می یابد فارغ از سلایق و نظرات شخصی اش اعمال نظر می‌کند و در تصمیم گیری ها مشارکت خواهد داشت.
وی ادامه داد: شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها، اجرای قانون و اجرای مواد قانون انتخابات را مدنظر دارد. مفاسد اقتصادی، اخلاقی و ضدیت با حاکمیت سه محور کلی است که در عموم قوانین انتخاباتی وجود دارد، ملاک شورای نگهبان نیز هست.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی در مورد ادعای اخیر محمود صادقی گفت: به ایشان گفتم اگر مدارکی دارد ارائه کند ما بررسی می‌کنیم. اما وقتی در رسانه‌ها مطرح می‌شود اهداف دیگری دارند الان هم به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان شکایت کردیم، ایشان مدارک خود را ارائه کند.
کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه عده ای اعلام کردند باید با شورای نگهبان برای تایید صلاحیت ها وارد لابی شویم گفت: گوش ما برای شنیدن راهکارها و پیشنهادات باز است و فرقی نمی‌کند که این پیشنهادات از چه گروه و جناحی باشد. رفت و آمدها از قدیم وجود داشته الان هم وجود دارد اما نسبت به باج خواهی و زیاده خواهی و لابی‌ها گوش‌های ما ناشنوا خواهد بود. ملاک شورای نگهبان قانون است.

درباره نویسنده

7473مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین