جانشین قرارگاه سایبری پدافند غیرعامل : تمام ترددهای مسیریاب waze در تل آویو رصد می‌شود

جانشین قرارگاه سایبری پدافند غیرعامل : تمام ترددهای مسیریاب waze در تل آویو رصد می‌شود

جانشین قرارگاه سایبری سازمان پدافند غیرعامل کشور در خصوص انواع تهدیدهای سایبری و نرم‌افزاری از طریق مسیریاب‌ها و بدافزارها هشدار داد.
سردار محمدرضا فرجی پور در حاشیه گردهمایی یک روزه «تهدیدات سایبری و راهکارهای دفاعی» ویژه مسئولان فناوری اطلاعات دستگاه‌های اداری خراسان رضوی و در تشریح برخی مصادیق تهدیدهای سایبری کشور گفت: مسیریاب ویز (waze) که توسط کاربران ایرانی در سطح گسترده ای استفاده می شود همه سرورهایش در اسرائیل است و می‌توان گفت تمام ترددهای کسانی که از این مسیر یاب استفاده می‌کنند در تل آویو رصد می‌شود.
فرجی پور با بیان اینکه موضوع خطرات سایبری مسیر یاب ویز را سازمان پدافند غیرعامل پیش از این هم به مسئولان گوشزد کرده است افزود: شرکت گوگل، این مسیریاب را با قیمت بسیار بالا خریداری کرده است و با توجه به اینکه اطلاعات این سامانه با پرسش‌هایی از کاربران تکمیل می شود در عمل افرادی در اسرائیل اطلاعاتی شامل ترافیک، مقاصد سفر افراد خاص و عام و حتی محل وقوع تصادفات را در شهری مانند تهران از این مسیریاب دریافت می کنند.وی ادامه داد: استاکس نت هم یک بسته نرم افزاری حدود ۱۰ مگابایتی بود که وقتی تحلیل شد مشخص گردید توسط دولت‌ها یا گروه هایی زیر نظر دولت‌ها تهیه و راه اندازی شده است و همین نرم افزار حمله سایبری به سایت هسته ای شهید احمدی روشن در نطنز را رقم زد. جانشین قرارگاه سایبری سازمان پدافند غیرعامل کشور شرکت‌های ارائه دهنده خدمات کنترل صنعتی در جهان را محدود دانست و گفت: تقریبا زیمنس در این حوزه صنایع ایران را قبضه کرده است و باید توجه داشت بدافزارهایی که از طریق آنها حملات سایبری به کشورها انجام می شود سامانه های کنترل صنعتی در صنایع بزرگ و زیر ساختی را از کار می اندازند.
فرجی پور افزود: هر آسیبی که به زیرساخت‌های اطلاعاتی سایبری دستگاه های دولتی برسد مقام عالی آن نهاد مسئول حفظ امنیت سایبری و اطلاعات مردم در نهاد یاد شده شناخته می شود و مدیران نمی توانند در این زمینه پاسخگو نباشند از این رو آموزش به روز و کسب اطلاعات در زمینه تهدیدات سایبری و راه های مقابله با آن باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد.
جانشین قرارگاه سایبری سازمان پدافند غیرعامل کشور همچنین در حاشیه این گردهمایی به خبرنگار ایرنا گفت: تهدیدهای سایبری طیف متنوعی دارد که بخشی از آن تهدیدها بر روی قشر وسیعی از مردم متمرکز شده است.
فرجی پور افزود: بخشی دیگر از تهدیدات سایبری به واسطه تاثیرگذاری و اختلال بر عملکرد دولت، شرکت‌ها و خدمات دولتی رخ می دهد و موجب بروز مشکل در خدمات زیرساختی مانند برق، گاز، مخابرات و سوخت می شود که رویکرد تهدیدهای دشمن در این فضا ایجاد نارضایتی در بین مردم و رو در رو قراردادن آنان در برابر نظام و ایجاد نارضایتی عمومی است که دشمنان با ایجاد این شرایط، نسخه خودشان را برای مردم می پیچند.
وی ادامه داد: تهدیدهای سایبری در حوزه شناختی یا همان عملیات روانی به وسیله رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی قشر وسیعی از مردم را هدف گرفته اند و می توانند بسیار خطرناک باشند چون وابستگی و ارادت مردم به نظام را تحت تاثیر قرار می دهند و در مجموع می کوشند دشمنان را در رسیدن به اهدافشان موفق کنند. جانشین قرارگاه سایبری سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: مباحث دینی، قومی و مذهبی در شبکه های اجتماعی به صورت هدفمند مطرح می شود و دشمنان در این راستا درگیری بین مذاهب را تشدید و برای اقلیت‌ها نیز این موضوع را ترویج می کنند که حکومت، حق شما را نمی دهد. فرجی پور افزود: اعتقادات مردم به مبانی اسلام و اخلاقیات نیز در شبکه های اجتماعی هدف قرار می گیرد که در این میان، اینستاگرام با تصاویر متحرک، فیلم و عکس به شدت عملکرد نامطلوبی دارد.
وی ادامه داد: این موارد در شبکه اجتماعی یاد شده سانسور نمی شود و همه سنین نیز می توانند از آن استفاده کنند و متاسفانه ما هم تفاوتی برای ابزاری که در اختیار نوجوانان یا جوانان و بزرگسالان قرار می گیرد قائل نشده ایم و این موضوع به شدت می تواند بر قشر نوجوان اثرگذار باشد.فرجی پور افزود: در پاسخ و مقابله با عملکرد رسانه ای مذکور باید شبکه های اجتماعی بومی را تقویت و کانال‌ها و گروه های متناسب با فرهنگ خود را در شبکه های اجتماعی ایجاد کرد.

درباره نویسنده

7473مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین