ورود پسماندهای خطرناک به رودخانه، سلامت مردم را تهدید می کند ؛ کارون بزرگترین کانال روباز فاضلاب جهان

ورود پسماندهاي خطرناك به رودخانه، سلامت مردم را تهديد مي كند ؛ کارون بزرگترین کانال روباز فاضلاب جهان

افت کیفیت آب کارون و افزایش آلودگی و شوری آب این رودخانه که ناشی از جریان داشتن انواع و اقسام آلودگی ها در آن است،موضوع بسیار مهمی است که در پیچ و خم شعارهای شورای عالی آب و کم‌توجهی وزارت نیرو به مسئولیت‌های قانونی و حاکمیتی خود،رو به افزایش است.
بر همین اساس، در چهلمین جلسه شورای‌عالی آب موضوع ساماندهی کارون بزرگ باز هم مطرح شده و بر اساس تصمیمات شورایعالی آب، ریاست کارگروه‌های احیای زاینده‌رود و نیز ساماندهی کارون بزرگ به معاون اول رئیس جمهور محول شد. موضوع سامان‌دهی کارون بزرگ که با مشکلات بسیار کیفی ناشی از ورود فاضلاب های خام انسانی، پساب صنعتی، فاضلاب بیمارستانی، پساب کشاورزی و حوضچه‌های پرورش ماهی مواجه است، بارها و بارها در جلسات شورای عالی آب مطرح شده، اما تاامروز اقدامی عملی برای جلوگیری از ورود منابع آلاینده به کارون نشده است. در واقع رودخانه کارون را می توان بزرگترین کانال روباز فاضلاب جهان نامید، رودخانه‌ای که در گذشته نه‌چندان دور، سنبل زلالی، حیاتو زندگی در جنوب کشور بود.
“سیاستگذاری، تدوین ضوابط و جرایم در راستای جلوگیری از آلوده سازی منابع آب”، “نظارت بر حسن اجرای امور مطالعات، توسعهای و بهره برداری از منابع آب کشور” و “سیاستگذاری، برنامه ریزی و تدوین سازوکارهای لازم به منظور مدیریت کمی و کیفی منابع آب” از وظایف حاکمیتی وزارت نیرو است. این وزارتخانه نتوانسته این تکالیف قانونی خود را در خصوص رودخانه کارون اجرایی کند و طبق آنچه در دهه اخیر شاهد هستیم،کم‌توجهی به سامان‌دهی رود کارون و نجات آن از ورود فاضلاب، شاخصه مدیران وزارت نیرو بوده است.
این کم‌توجهی و تعلل در جلوگیری از آلوده شدن کارون درحالی است که در نقاط مختلف این رود بزرگ که منابع آب شرب، صنعت وکشاورزی شهرها و روستاهای زیادی را تأمین می کند، شاهد ورود فاضلاب خام انسانی، فاضلاب بیمارستانی، پساب صنعتی، پساب کشاورزی و حوضچه‌های پرورش ماهی هستیم.تنها در شهر اهواز، فاضلاب این کلانشهر در ۲۴ نقطه به رودخانه کارون می‌ریزد و در روزهای اخیر کلیپ های متعددی از ورود فاضلاب خطرناک به این رودخانه در مقطع اهواز منتشر شده است. کشت و صنعت نیشکر در سایه نبود نظارت، پساب خود را در کارون رها کرده و پساب حوضچه‌های پرورش ماهی نیز به صورت غیراستاندارد به کارون می‌ریزد. افت کیفیت آب کارون و افزایش آلودگی و شوری آب این رودخانه که ناشی از جریان داشتن انواع و اقسام آلودگی ها در آن است،موضوع بسیار مهمی است که در پیچ و خم شعارهای شورای عالی آب و کم‌توجهی وزارت نیرو به مسئولیت‌های قانونی و حاکمیتی خود،رو به افزایش است. در همین خصوص، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز گفت: ورود گسترده فاضلاب به رودخانه ها یک فاجعه زیست محیطی است وبرخی رودخانه ها تبدیل به کانال فاضلاب شده است. ابتکار خاطر نشان کرد: باید تأسیسات جمع آوری فاضلاب و تصفیه خانه های مربوطه در شهرها و روستاها متناسب با جمعیت احداث شود اما احداث تأسیسات فاضلاب در سراسر کشور کُند است. بنا بر این گزارش، سال هاست که ورود فاضلاب خام انسانی (شهری و روستایی)، پساب کشاورزی و کارخانجات صنعتی و حتی فاضلاب بیمارستانی به رودخانه کارون را شاهد هستیم که نه تنها فاجعه ای زیست محیطی به دنبال دارد بلکه سلامت ساکنان حاشیه رودخانه ها و کسانی که از این منابع برای شرب و تغذیه روزانه خود استفاده می کنند را به شدت به خطر می اندازد و متولیان امر نیزهیچ اقدامی در راستای جلوگیری از ورود پسماندهای خطرناک به کارون، نمی کنند و از این رو انتظار می رود دستگاه قضایی به عنوان مدعی العموم در این خصوص ورود کرده و با مدیران دستگاه های اجرایی که سلامت مردم را به سخره گرفته اند قاطعانه برخورد نماید.

درباره نویسنده

7474مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین