رئیس مرکز بهداشت خوزستان : یک کرونایی ۴۵۰ نفر را مبتلا می‌کند

رئيس مرکز بهداشت خوزستان :  یک کرونايي ۴۵۰ نفر را مبتلا مي‌كند

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: سواد سلامت در ابعاد سلامت جسمانی، روانی و اجتماعی ومعنوی قابل تعریف است که متاسفانه در بعد سواد سلامت اجتماعی یا همان مسئولیت‌پذیری کم رنگ شده است.
دکتر سید محمد علوی بیان کرد: زمانی که فردی در پاسخ به چرایی رعایت نکردن موازین بهداشتی می‌خندد، یا می گوید کرونا دروغ است یعنی مسئولیت پذیری اجتماعی ندارد و سواد اجتماعی وی کم است.
وی افزود: این فرد احساس نمی کند که این رفتار حتی اگر به خودش صدمه نزند به دیگران آسیب می‌رساند و بیماری را به دوستان، خانواده و اطرفیان منتقل کرده و باعث مرگ آنها خواهد شد و اگر مجازاتی باشد این فرد باید به عنوان قاتل محاکمه شود. علوی ادامه داد: این روزها خوزستان حال و روزخوشی ندارد که به علت افزایش موارد ابتلا در استان است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهار داشت: همواره به مردم تاکید شد که وضعیت شکننده است تجربه و علم ثابت کرده هرگاه رعایت پروتکل‌های بهداشتی کم رنگ شود ضربه به خودمان وارد می‌شود.
وی گفت: زمانی که بیماری در حال کنترل بود سطح رعایت موازین بهداشتی به ۸۰ درصد رسیده بود اما در حال حاضر به کمتراز ۵۰ درصد رسیده است.
علوی ادامه داد: در حال حاضر بیمارستان‌های رازی، سینا، گلستان، تامین اجتماعی، امیرالمومنین، فاطمه الزهرا و ارتش درگیر در حال حاضر جوابگو هستند اما ما نگران آینده هستیم.رئیس مرکز بهداشت خوزستان اضافه کرد: اگر وضعیت به همین منوال ادامه یابد و تمام بیمارستان‌ها نیز بسیج شوند تاب آوری پذیرش این حجم از بیمار را ندارند.
وی بیان کرد: برخی ادارات رعایت پروتکل‌های بهداشتی و کرونا را مساله مهم خود نمی دانند و تصورمی‌کنند تمامی مسائل به عهده بهداشت است در حالی که ۱۰ تا ۱۵ درصد پیشگیری به عهده بهداشت و مابقی بر عهده دیگر ارگان ها است و مشارکت عمومی و هماهنگی بین بخشی می‌طلبد.
علوی ادامه داد: یک فرد مبتلا به کرونا درمدت یک ماه می‌تواند ۴۵۰ نفر را مبتلا کند و با وجود جهش یافتگی ویروس قدرت سرایت پذیری آن بیشتر شده است.
رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: انتقال ویروس کرونا در بین خانواده‌ها افزایش یافته یعنی در صورت ابتلای یک نفر، تمام افراد خانواده درگیر خواهند شد.
وی افزود: موارد متعددی از ابتلا در سنین پایین بین ۳۱ تا ۳۵ ساله هستند که بیماری شناخته شده ای نیز ندارند.
علوی توضیح داد: از جمله نکات منفی کرونا اثر گذاری بر روی سلامت روان مردم است که از جمله نداشتن امکان برگزاری مراسم، پرخاشگری دربین اعضای خانواده، افزایش موارد طلاق و محدودیت تحرک و نشاط کودکان را می‌توان نام برد.
وی ادامه داد: بیمارستان‌های خوزستان آمادگی پذیرش بیماران با مشکل تنفسی باران‌های پاییزی را دارند اما باید پیشگیری کنند تا از مراجعه به بیمارستان جلوگیری شود.
علوی بیان کرد: از افرادی که سابقه تنگی نفس در سال‌های گذشته داشتند درخواست می‌کنیم در زمان بارندگی از خانه خارج نشوند و داروهای خود را از قبل تهیه و مصرف کنند.
رئیس مرکز بهداشت خوزستان اضافه کرد: واکسن آنفلوآنزای مورد نیاز کشور ۱۶ میلیون دوز بود اما با توجه به میزان وارد شده به کشور با توجه به شرایط تحریم، ابتدا برای پرسنل بهداشت و درمان، زنان باردار وافراد با بیماری های خاص از جمله شیمی درمانی و شیمیایی اولویت بندی شده است که در مراکز خدمات جامع سلامت، بیمارستان‌ها و شهرستان‌ها توزیع شده است.
وی گفت: برای بقیه مردم نیز قرار است سازمان غذا و دارو تهیه و در اختیار داروخانه‌ها قرار دهد.
علوی تاکید کرد: البته با توجه به اعلام سازمان جهاین بهداشت هنوز آنفلوآنزای H۱N۱ در منطقه ما دیده نشده و شاید با استفاده از ماسک خطر ابتلا به آن کمتر شود.
در حال حاضر خوزستان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد.

درباره نویسنده

7477مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین