ثبت جهانی محوطه باستانی شوش با جدیت پیگیری می شود

ثبت جهانی محوطه باستانی شوش با جدیت پیگیری می شود

مدیر کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان گفت:باتعامل استانداری خوزستان ، مسوولان محلی شوش و این اداره کل ، ستاد احیای ثبت محوطه تاریخی شوش در راستای ثبت جهانی این اثر فعال و با جدیت این موضوع را دنبال می کند.
محوطه باستانی شوش در استان خوزستان و شهر سوخته در استان سیستان و بلوچستان نامزد های ایران برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو در سال ۲۰۱۴ می باشند.
ˈافشین حیدریˈ دوشنبه شب در حاشیه برگزاری نشستی در راستای تعامل و برنامه ریزی برای ثبت جهانی محوطه باستانی شوش در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در شوش افزود:با وجود تعامل و همدلی مسوولان استان خوزستان موضوع ثبت جهانی محوطه باستانی شوش پیگیری می شود.
وی گفت:در این راستا بیش از ۱۸میلیارد ریال اعتبار که بیشترین سهم از اعتبارات استانی اداره کل میراث فرهنگی خوزستان به شهرستان شوش اختصاص یافته که این رقم نیز قابل افزایش است.
مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان گفت:موضوع ثبت جهانی محوطه باستانی شوش به عنوان میراثی ماندگار از دوران گذشته به عنوان اولویت این اداره کل در دست پیگیری است.
وی افزود:تلاش می شود پرونده ثبت جهانی محوطه باستانی شوش تا پایان امسال تکمیل شود.
حیدری گفت:ثبت جهانی محوطه باستانی شوش نقش مهمی در رونق بخشیدن به صنعت گردشگری در استان خوزستان و نیز شهرستان شوش دارد.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان همچنین از اجرای طرح جامع گسترش موزه شوش و جابجایی اداره میراث فرهنگی شوش خبر داد.
در این نشست که در موزه هفت تپه شوش برگزار شد ،شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر شوش، جمعی از کارشناسان و دوستداران میراث فرهنگی و مسئول دفتر ثبت جهانی آثار تاریخی ایران در سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری حضور داشتند.
از سال ۱۳۸۸ پرونده ثبت جهانی محوطه باستانی شوش تهیه و به سازمان میراث فرهنگی ارائه شد.
محوطه باستانی تاریخی شوش با حدود ۸۰۰ هکتار وسعت در درون محدوده شهر شوش واقع شده است.
مرمت و ساماندهی محوطه باستانی شوش ، هفت تپه و چغازنبیل از سال ۱۳۶۶ در قالب یک پروژه ملی آغاز و در سال ۱۳۸۲با مجزا شدن هر یک از آنها در قالب سه پروژه ملی شوش ، هفت تپه و چغازنبیل مستقل و عملیات مرمت ،محوطه سازی و دیگر فعالیت های میراث فرهنگی به صورت جداگانه در این سه مکان آغاز شد.
شهر باستانی شوش یکی از معروف ترین شهرهای دنیای کهن است که زمانی پایتخت حکومت ایلام و همچنین پایتخت زمستانی پادشاهی هخامنشی بوده است.
شوش با وجود آثار باستانی منحصر بفرد و اثر جهانی چغازنبیل در هفت تپه در تمام ایام سال پذیرای جهانگردان خارجی از سراسر جهان می باشد.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین