روزنامه نگار برجسته لبنانی همپیمانی با رژیم صهیونیستی بزرگترین اشتباه سعودی ها

 روزنامه نگار برجسته لبنانی همپیمانی با رژیم صهیونیستی بزرگترین اشتباه سعودی ها

بیروت – « سرکیس نعوم » روزنامه نگار برجسته لبنانی همپیمانی خاندان سعودی با رژیم غاصب صهیونیستی را اشتباه بزرگ و تاریخی این خاندان دانست و گفت که ریاض باید پیامدهای رسیدن به یک راهبرد مشترک با تل اویو را به خوبی ارزیابی کند.
ارزیابی نعوم از روابط عربستان سعودی با آمریکا و رژیم صهیونیستی در« النهار» روزنامه وابسته به گروه ۱۴ مارس که از احزاب عضو آن همپیمان خاندان سعودی هستند، منتشر شده است.
این روزنامه نگار لبنانی، رسیدن خاندان سعودی به راهبرد مشترک با رژیم صهیونیستی را در مخالفت جدی با منافع عربستان دانسته و تاکید می کند: اگر عربستان سعودی به جنگنده های اسراییلی اجازه دهد از آسمان آن برای حمله به کشورهای دیگر استفاده کند، مرتکب اشتباهی بزرگ خواهد شد زیرا آن کشورها بسرعت پاسخ این اقدام را به ریاض خواهند داد و مناطق شرقی این کشور آماج حملات قرار خواهد گرفت و البته آمریکایی ها از این وضعیت رضایت نخواهند داشت.
** اختلافات ریاض و واشنگتن گسترش می یابد
سرکیس نعوم با بیان اینکه منافع آمریکا و عربستان سعودی دو همپیمان قدیمی بویژه بعداز بحران سوریه و حمایت ریاض از مخالفان تندرو نظام سوریه زاویه پیدا کرده است، ادامه این وضعیت ناشی از سیاست خشک و بی روح خاندان سعودی موجب ناراحتی برخی مقامات آمریکایی شده تا جایی که روابط دو طرف به سردی گراییده است.
وی با بیان اینکه اگر سعودی ها تدارکی برای شرایط کنونی ندیده باشند احتمال بدتر شدن روابط ریاض و واشنگتن زیاد است اما سعودی ها همچنان خود را به نادانی می زنند.
نعوم پیشتر هم در مقاله ای نوشته است که بعداز بحران سوریه روابط عربستان سعودی و آمریکا دو دوست و همپیمان قدیمی به یکباره دچار بحران شد و برغم تلاش های ریاض برای مخفی نگه داشتن آن از رسانه ها ، اختلافات دو طرف نمایان شد. آمریکا اگرچه تلاش داشت در این سالها روابط با ریاض را گرم و صمیمی نگه دارد اما همواره با نگرانی اوضاع این کشور را تعقیب کرده است بویژه اینکه بیماری سخت عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان مانع شده تا بتواند وظایف خود را ایفا کند و این ضعف ملک عبدالله امروز به « بندر بن سلطان» فرصت داده تا در زمینه امنیتی و مسایل منطقه از جمله سوریه حرف اول را بزند و « سعود الفیصل» وزیر امور خارجه هم که بشدت مریض است با او همراه شده است.
این روزنامه نگار لبنانی در ادامه مقاله جدید خود که به ارزیابی روابط عربستان سعودی با آمریکا و رژیم صهیونیستی اختصاص دارد، نوشت: همدستی اسراییل و برخی طرف های منطقه ای آن از جمله عربستان برای به چالش کشیدن سیاست های « باراک اوباما» رییس جمهوری آمریکا از جمله تفاهم هسته ای با ایران، موجب خشم بسیاری از آمریکایی ها شده چرا که آنها این تفاهم را به نفع دو کشور می دانند.
نعوم افزود : پیام اقدامات مشترک وغیرمستقیم ریاض و تل آویو علیه سیاست آمریکا در سوریه هم یک معنا بیشتر ندارد و آن اینکه این دو هیچگونه حمایت عملی از گفت وگوهای سازش بین اسراییل و «محمود عباس» رییس تشکیلات خودگردان فلسطین نمی کنند.
وی خاطرنشان کرد: ریاض و تل آویو با این اقدامات در عمل مذاکرات سازش را که اوباما و مصر بر انجام آن اصرار دارند به شکست کشانده و این امر سبب شده که شکاف میان روابط آمریکا و عربستان سعودی گسترش یابد و مسلم است که ادامه این وضع به هیچ عنوان به نفع سعودی ها نیست.
این روزنامه نگاری لبنانی ، توقف کمک های آمریکا به مخالفان نظام سوریه از طریق مرز ترکیه را پاسخی به اقدامات لجوجانه عربستان سعودی دانسته و می افزاید : آمریکایی ها می دانند «جبهه النصره» که از حمایت های ویژه عربستان و برخی دیگر از کشورهای عربی برخوردار است بر ارتش آزاد به منظور مشارکت در سناریوی تکفیری ها فشار وارد آورده که در نهایت به توقف حمایت واشنگتن منجر شد.
سرکیس نعوم با بیان اینکه« عربستان سعودی این پیام آمریکا را بخوبی دریافت کرده و بنابراین ترجیح می دهد که حمایت از ارتش آزاد از سر گرفته شود» اضافه کرد: کمک های آمریکا به ارتش آزاد تنها در مناطق هم مرز با ترکیه متوقف شده و هنوز این کمک ها درمناطق هم مرز با اردن ادامه دارد زیرا این نیروها تحت سیطره اردن و نه عربستان هستند.
** توطئه برای بازگرداندن حزب الله از سوریه
این روزنامه نگار لبنانی در پایان مقاله خود از یک توطئه سعودی – اسراییلی پرده برداشته و نوشته است: این نگرانی در آمریکا وجود دارد که برخی عناصر تندرو لبنانی وغیرلبنانی که در لبنان بسر می برند و عربستان سعودی از آنها حمایت می کند، جبهه ای جدید را با ر‍ژیم صهیونیستی در مرزهای لبنان با فلسطین اشغالی باز کنند تا حزب الله را مجبور کنند برای جنگ با اسراییل از سوریه خارج شود.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین