به دستور مستقیم «ملک سلمان» کلیه فیلم‌های دوربین‌های نصب شده در «منا» جمع آوری و پنهان شد

به دستور مستقیم «ملک سلمان» کلیه فیلم‌های دوربین‌های نصب شده در «منا» جمع آوری و پنهان شد

پادشاه عربستان دستور داد تا کلیه فیلم‌های دوربین‌های نصب‌شده در «منا»، جمع‌آوری و در مکان امنی نگهداری شود.

خبرگزاری فارس: کلیه فیلم‌های دوربین‌های نصب شده در «منا» جمع آوری و پنهان شد

ملک «سلمان» پادشاه عربستان سعودی، دستور داد تا کلیه فیلم‌های ضبط شده دوربین‌های نصب شده در منا جمع‌آوری و در مکان امنی نگهداری شود.

به نوشته «بانوراما الشرق الاوسط»، پادشاه عربستان در پی انتشار چند ویدئو که دلیل اصلی فاجعه منا را فاش می‌کرد، این دستور را صادر کرده است. در فیلم‌های منتشر شده از روز حادثه، دیده می‌شوند که کاروان رسمی برخی از شاهزاده‌های سعودی در حال عبور از منطقه بوده و به همین دلیل، برخی مسیرها بسته شده بود که به فاجعه مذکور منجر شد.

گفته می‌شود که در این فیلم‌ها نشان داده شده که نیروهای امنیتی راه‌ را میان حجاج برای عبور این کاروان باز می‌کردند و مانع عبور حجاج می‌شدند. انتشار این فیلم‌ها در شبکه‌های اجتماعی، موجی از خشم را میان مسلمانان ایجاد کرد به همین دلیل شاه عربستان دستور داد که کلیه فیلم‌های ضبط شده در دوربین‌های نظارتی نصب شده در منا، جمع آوری شوند.

دلیل دیگری که برای این دستور پادشاه عربستان اعلام می‌شود این است که حجاج و مسلمانان جهان خواستار تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب بین‌المللی برای مشخص شدن دلایل اصلی فاجعه منا و شناسایی عاملان پشت پرده آن هستند و همین مسئله آل سعود را بر این داشته که اقدامات محافظه‌کارانه‌ای انجام دهند و فیلم‌های دوربین‌های مداربسته و سایر اسناد موجود را پنهان کنند.

صبح روز پنج‌شنبه، دوم مهر، صدها نفر از زائران حج در اثر ازدحام جمعیت در «منا» و در جریان برگزاری مناسک «رمی جمرات» کشته شدند. دست کم ١٣۶ نفر از قربانیان این حادثه شهروند ایران بوده‌اند.

گزارش‌ها از عربستان حاکی است مدیریت ضعیف مسئولان عربستان و جلوگیری از دسترسی افراد غیرمسئول به بیمارستان‌ها یکی از دلایل افزایش شمار جان‌باختگان حادثه روز پنجشنبه است.

 

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین