از آدرس خانه آخوندی تا آسفالت جاده ویلای جهانگیری

از آدرس خانه آخوندی تا آسفالت جاده ویلای جهانگیری
جلسه استیضاح وزیر راه و شهرسازی با حاشیه های جالبی همراه بود؛ از تعهد باهنر برای دفاع از آخوندی تا درست از آب درآمدن طالع بینی وی در خصوص رای اعتماد مجدد به وزیر راه و شهرسازی.

جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی برای بررسی استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ساعت ۸:۱۰ دقیقه آغاز شد.

پس از تلاوت قرآن و در دقایق ابتدایی آغاز جلسه عباس آخوندی و جهانگیری معاون اول رئیس جمهور با استقبال ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس وارد صحن علنی شدند. در ادامه نیز یاران دیگر کابینه به آخوندی پیوستند. اما رئیس جمهور لزومی برای حضور در جلسه و دفاع از وزیرش ندید.

فانی وزیر آموزش و پرورش، زنگنه وزیر نفت، طیب نیا وزیر اقتصاد، هاشمی وزیر بهداشت، حجتی وزیر کشاورزی، صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و هاشمی استاندار تهران نیز در جلسه امروز حضور داشتند.

اولین موافق استیضاح موسی الرضا ثروتی نماینده مردم بجنورد بود که از طراحان اصلی استیضاح به شمار می رفت.  وی توقف پروژه راه آهن شمال در دولت یازدهم را یکی از دلایل اصلی استیضاح برشمرد.

پس از وی مجتبی رحماندوست نماینده تهران در موافقت با استیضاح آخوندی سخنرانی کرد. سخنرانی وی حول محور مشکلات تامین مسکن ایثارگران بود.  رحماندوست با اشاره به قول آخوندی در جلسه سوال از وزیر مبنی بر اینکه خودم شخصا متولی این کار هستم و مسئله را حل می کنم اعلام کرد که این مشکل تاکنون حل نشده است.

از ابتدای آغاز جلسه استیضاح تعداد زیادی از نمایندگان در قسمت جلویی مجلس جمع شده بودند و با وزرا صحبت می کردند.

موسوی لارگانی پس از قرار گرفتن پشت تریبون خطاب به رئیس مجلس گفت: نظم و ترتیب مجلس برعهده شماست. شما بعضا اسم نمایندگان را برای اینکه در صندلی های خود حضور یابند می آورید اما امروز از این ابزار برای ایجاد نظم در جلسه استفاده نمی کنید. اگر نمی خواهید استیضاح انجام شود بگویید.

علی لاریجانی در پاسخ به تذکر موسوی گفت: آقای موسوی تذکر دادید آقایان شریف حسینی و عاشوری اعضای هیات رئیسه هم متولی ایجاد نظم در جلسه و متفرق کردن نمایندگان شدند شما عصبانی نشوید.

موسوی لارگانی نیز مانند رحماندوست و ثروتی قسم یاد کرد که استیضاح سیاسی نیست.  وی از قراردادهای تشریفاتی وزارت راه با شرکت های نورچشمی گلایه داشت.

در ادامه جلسه حمید رسایی نماینده مردم تهران پشت تریبون قرار گرفت که در موافقت با استیضاح سخنرانی کند.  رسایی نیز در واکنش به شلوغی مجلس گفت: این کار را مخالفان استیضاح انجام می دهند تا زمانی که استیضاح کنندگان صحبت می کنند صدایشان شنیده نشود.  لاریجانی هم مجددا از نمایندگان خواست که قسمت جلویی مجلس را خلوت کنند.

رسایی به عنوان موافق استیضاح تصاویری را در صحن علنی مجلس پخش کرد که با مردم در مورد اجرای پروژه های مسکن مهر مصاحبه می شد. وی نیز به پیروی از استیضاح کنندگان قبلی اعلام کرد که من با هدف سیاسی اینجا حضور نیافته ام برای اینکه روز قیامت پاسخ بدهم اینجا حضور یافته ام. این نماینده تهران بخشی از اظهارات آخوندی در جلسه رای اعتماد را از مانیتورهای صحن علنی پخش کرد که آخوندی اعلام کرد من با مسکن مهر مخالف نیستم بلکه اولین فردی هستم که این موضوع را وارد نظام برنامه ریزی کشور کرده ام. در ادامه نیز تصاویری از بیغوله نشینان و حاشیه نشینان اطراف شهر پخش شد.

رسایی از تریبون مجلس در واکنش به نمایندگانی که با اقدام وی مخالف می کردند گفت: مردم گوش بدهید برخی از نمایندگان شما دغدغه های شما را مسخره می کنند البته تعدادشان سه تا چهار نفر است. وی خطاب به آخوندی گفت: براساس اظهارات شما فرض را بر این می گذاریم که پروژه های مسکن مهر مزخرف است. شما بگویید خانه تان در کدام محله شهر قرار دارد و چند متر است. آخوندی نیز دست هایش را روی چشم هایش گذاشت و گفت چشم.

رسایی در اظهارات خود اعلام کرد که آخوندی در جلسه طرح سوال از وزیر راه و شهرسازی مستحق کارت زرد بوده است و با اختلاف یک رای که بعدا معلوم شد درست نبوده از کارت زرد نجات یافته است.  لاریجانی نیز در پایان اظهارات رسایی خطاب به وی گفت: شما به هیات رئیسه اتهام می زنید من اعلام می کنم که این حرف درست نیست.

پس از رسایی نوبت به کوچک زاده رسید. وی نیز مانند نمایندگان قبلی اعلام کرد این استیضاح سیاسی نیست بلکه فریاد بی خانمان ها و پابرهنگان است که همه هستی خود را برای خرید واحدی کوچک داده اند.

وی همچنین به خاطره ای در این خصوص اشاره کرد و گفت: برای بازدید از پروژه های مسکن مهر به هشتگرد رفته بودم. محوطه اطراف بلوک های مسکن مهر آسفالت نشده بود و مردم در گل رفته و وارد خانه هایشان می شدند. یکی از ساکنان مسکن مهر دست مرا گرفت و گفت چرا آقای آخوندی اینجا را آسفالت نمی کند.  من از شما دفاع کردم و گفتم که بودجه و اعتبار وجود ندارد. همان فرد دست من را گرفت و به روستای کوشک زر که ویلای آقای جهانگیری قرار داشت برد تا دم در ویلای آقای جهانگیری آسفالت شده بود.

کوچک زاده خطاب به آخوندی گفت: شما از ۲۰ سالگی معاون وزیر بودید و در پست های مختلف حضور داشتید البته این سمت ها امیدوارم به خاطر آشنایی تان با فلان آیت الله نباشد. وی با اشاره به مشکلات کامیون داران خطاب به طیب نیا گفت: کامیون دارانی که در وزارت اقتصاد و گمرک آشنا ندارند باید ۴۰ روز در گمرک بمانند تا کالایشان تخلیه شود. کوچک زاده خطاب به طیب نیا گفت: بیایید جواب دهید.

لاریجانی در واکنش به اظهارات کوچک زاده گفت: شما اظهارات خود را ادامه دهید اما طیب نیا از جای خود بلند شد تا پشت تریبون قرار گیرد اما تعدادی از نمایندگان وی را سر جای خود نشاندند.

در ادامه مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور با عصبانیت به جایگاه هیات رئیسه رفت به نظر می رسد قصد اعتراض به اظهارات کوچک زاده را داشت.

لاریجانی که به نظر می رسید خیلی از اتهامی که رسایی به هیات رئیسه در زمینه سوال از آخوندی وارد کرده، ناراحت است،  آرای جلسه ای که سوال از آخوندی بررسی شده بود و وزیر راه و شهرسازی کارت زرد نگرفته بود را اعلام کرد.  وی گفت نمایندگان با ۱۰۷ رای موافق، ۸۴ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع از مجموع ۲۱۱ نماینده حاضر در مجلس در آن جلسه اعلام کردند که از اظهارات آخوندی قانع شده اند.

مهدی هاشمی رئیس کمیسیون عمران نیز در موافقت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی به افزایش آمار حوادث هوایی تا ۲۲۰ درصد نسبت به متوسط جهانی در دوران وزارت آخوندی اشاره کرد و گفت: شما برای نظارت بر زیر مجموعه های خود وقت نمی گذارید اما برای راه اندازی میز زنان در وزارتخانه و نظریه پردازی های اقتصادی، بازدید از خانه هنرمندان، سخنرانی درباره اهمیت تشکیل تالار گفتگو شهر وقت می گذارید.  وی همچنین با اشاره به بخشنامه وزارت راه و شهرسازی درخصوص صلاحیت نامزدهای انتخابات نظام مهندسی ساختمان گفت: شما درست است آخوندی هستید اما آخوند نیستید که فتوا می دهید “جایز نیست”.

در ادامه نوبت به آخوندی رسید که از خود دفاع کند.  لاریجانی خطاب به وی گفت: شما سه ساعت وقت دارید که از خود دفاع کنید اما اجباری نیست که همه این سه ساعت را استفاده کنید.

زیر راه و شهرسازی در ابتدای دفاعیات گفت: از استیضاح خوشحالم و هیچ گلایه ای ندارم. من تا امروز ۴ بار از نمایندگان تاییدیه گرفتم یک بار در رای اعتماد و سه بار هم در سوالات در صحن علنی مجلس که هر سه بار پاسخ های من برای نمایندگان قانع کننده بود.  آخوندی قسمتی از وقت خود را به منصور آرامی نماینده مردم بندرعباس داد تا وی نیز از وزیر دفاع کند.  وی که در رزومه کاری خود شهرداری بندرعباس را تجربه کرده بود در مخالفت با استیضاح آخوندی گفت: حرکت جهادی و مستمر در دولت یازدهم برای اجرای پروژه های مسکن مهر در حال انجام است.

آرامی با اشاره به نامه روسای دستگاه های نظارتی به احمدی نژاد گفت: در این نامه اعلام شده بود که پروژه های مسکن مهر پیش نمی رود و با بحران روبروست. بعد از سال ۹۱ با افزایش تحریم ها بحران در پروژه های مسکن مهر بیشتر شده اما از ابتدای دولت یازدهم پروژه های مسکن مهر بهتر اجرا شد. وی در پایان با نشان دادن برگه ای به نمایندگان گفت: این نامه است که به امضای اعضای کمیسیون عمران رسیده و طی آن اعضای کمیسیون عمران اعلام کردند که اظهارات هاشمی رئیس کمیسیون عمران در موافقت با استیضاح موضع گیری شخصی وی است.

اما در این میان موافقت محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در مخالفت با استیضاح آخوندی بسیار جالب بود خصوصا که وی پیش از این نیز در نشست جامعه مهندسین اعلام کرده بود که مخالف با استیضاح آخوندی است. باهنر که تاکنون کمتر در پشت تریبون ناطقین مجلس دیده شده بود گفت: من کمتر در این جایگاه حضور می یابم اما امروز باید نکته هایی گفته شود.

باهنر ادامه داد: دوستان می گویند جو مجلس در مخالفت با استیضاح است. بنده هم براساس پایش هایی که از مجلس دارم چند روز قبل اعلام کردم قطعا رای آخوندی در استیضاح بیشتر از رای اعتمادش خواهد بود.  وی افزود: چون تعهد کرده بودم صحبت می کنم.

نائب رئیس دوم مجلس مجددا اظهاراتی که در حمایت از آخوندی در نشست جامعه مهندسین داشت را تکرار کرد و گفت: پروژه های مسکن مهر عامل افزاش ۱۰دردصدی تورم است.  وی اظهار داشت: بنده از دولت اول مقام معظم رهبری تا دولت یازدهم در مجلس بوده ام و همه دولت ها را دیده ام و با صدها وزیر کار کرده ام بیش از ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ همکار نماینده داشتم شهادت می دهم که آخوندی از وزرای مدبر، پرکار و استراتژیست است. از زمانی که محاسنش در نیامده بود در جهاد سازندگی می شناختمش.  وی نیز تاکید کرد: اصل بر این است که استیضاح جناحی، سیاسی و جریانی نیست.

نایب رئیس مجلس در پاسخ به اظهارات قبلی کوچک زاده مبنی بر اینکه وقتی دولت پول ندارد برای راه و مسکن مهر هزینه کند رئیس جمهور نیز با هواپیمای اختصاصی با تیم دولت به نیویورک نرود گفت: آقای احمدی نژاد هم به نیویورک و ونزوئلا سفر می کرد.

پس از اظهارات باهنر علی اصغر زارعی عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس در موافقت با استیضاح سخنرانی کرد.  وی مثال های متعددی درخصوص واگذاری پروژه ها در وزارت راه بدون طی تشریفات به شرکت های خاص ارائه داد.

زارعی همچنین در پایان از ابلاغیه وزیر راه و شهرسازی همزمان با اعلام وصول استیضاح خبر داد که در این ابلاغیه اعلام شده بود تمام قراردادهای پیمانکاری باید در چارچوب قانونی بوده و ترک تشریفات نداشته باشد گویا تیغ استیضاح آخوندی را وادار به صدور این ابلاغیه کرده بود.

وی تصریح کرد: ما با حضور منسوبین آقای آخوندی در وزارتخانه مخالف هستیم آنها در هدایت پروژه ها نقش دارند.  زارعی معتقد بود پروژه های وزارت راه بدون طی تشریفات قانونی به شرکت های پیمانکاری متعلق به معاونان آخوندی اختصاص می یابد.

آخوندی نیز مجددا در پایان اعلام کرد من موافق مسکن مهر هستم این پروژه نیازمند آب، برق و فاضلاب است. تعدادی از پروژه های مسکن مهر آماده است اما تا زمانی که مشکل آب و برق آن حل نشود تحویل نخواهم داد.

در پایان نیز نمایندگان مشتاقانه آخوندی را برای خروج از صحن علنی بدرقه کردند.

وکلای ملت با ۱۷۵ رای مخالف استیضاح، ۷۲ رای موافق استیضاح و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۵۲ نماینده حاضر در مجلس با استیضاح آخوندی مخالفت کردند و طالع بینی باهنر مبنی بر اینکه رای اعتماد مجدد نمایندگان به آخوندی بیشتر از رای اعتماد اولیه به آخوندی خواهد بود درست از آب درآمد. چرا که او در آن روز ۱۰۷ مخالف داشت و  ۱۵۹ موافق.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین