معاون عمرانی استانداری خوزستان : اهرم های اجرایی محیط زیست باید خیلی قوی و جدی تر باشد!

معاون عمرانی استانداری خوزستان : اهرم های اجرایی محیط زیست  باید خیلی قوی و جدی تر باشد!

معاون عمرانی استانداری خوزستان گفت: خوزستان باید به صورت خاص در مباحث زیست محیطی و مرتبط با آب دیده شود. مشکلات و مسائل مردم این استان را باید حل کرد زیرا بروز ریزگردها آنها را اذیت کرده است.
دکتر احمد سیاحی در آیین گشایش نخستین نمایشگاه تخصصی مدیریت بحران، محیط زیست و صنعت پاک در نمایشگاه دائمی بین المللی اهواز اظهار کرد: عنوان نمایشگاه باید محیط زیست شود به این دلیل که محیط زیست سرلوحه همه امور اقتصادی است و اگر الزامات زیست محیطی رعایت نشود حلاوت رونق اقتصادی در کام مردم به تلخی تبدیل می شود.
وی افزود: اگر به محیط زیست ظلم کرده و سهم آن را در نظر نگیریم آن وقت این بی توجهی ها منجر به بحران می شود، بنابراین ابتدا به ساکن باید هوای محیط زیست را داشته باشیم.
معاون عمرانی استانداری خوزستان تصریح کرد: صنعت حرف اول و اساسی را در خوزستان می زند. صنعتی که الزامات زیست محیطی را رعایت کند آن وقت شاهد موفقیت خواهد بود.
سیاحی بیان کرد: اگر در صنعت دچار چالش جدی شوند حضور مدیریت بحران پررنگ خواهد شد. همچنین همه باید بدانند که بسیاری از موارد هیچ ربطی به اعتبارات ندارد بلکه باید اولویت بندی و سلیقه داشته باشیم.
وی با انتقاد از نامناسب بودن محل برگزاری آیین گشایش نمایشگاه که تهویه مناسبی نداشت و دیوارهای آن ترک داشت، گفت: واقعا مگر سر و سامان دادن به یک سالن و دست کشیدن به سر و روی آن چقدر خرج دارد.
معاون عمرانی استانداری خوزستان عنوان کرد: آن ‌ژست توسعه ای که در برخی موارد گرفته می شود با واقعیات سازگاری ندارد.
سیاحی یادآور شد: بارها گفته شده خوزستان حرف اول را در اقتصاد کشور می زند.
همچنین هروقت در وزارت نفت حرف از نفت زده می شود بلافاصله به یاد خوزستان می افتند. رونق اقتصادی و صنعتی خوزستان در واقع رونق اقتصاد کشور است.
وی اضافه کرد: خوزستان با نفت رتبه اول را در اقتصاد کشور دارد اما بدون نفت هم چهارم است. وقتی بحث محیط زیست مطرح می شود اولین استانی که دچار چالش های جدی زیست محیطی است، خوزستان است.
معاون عمرانی استانداری خوزستان تأکید کرد: در حالی که وقتی دریاچه ای در یک استان خشک می شود عزم ملی برای درمان آن شکل می گیرد. همه مقولات زیست محیطی در استان خوزستان وجود دارد و در تمام این مقولات باید عنایت خاص به خوزستان داشت.
سیاحی بیان کرد: وظیفه ملی و رسالت بین المللی ایجاب می کند که از تالاب ها حفاظت شود. در یک مقطع زمانی ۳۳ درصد آب کشور در خوزستان جاری بود. ولی متاسفانه امروزه به دلیل دخل و تصرفاتی که در مسائل مرتبط با آب رودخانه ها در خوزستان رخ داد و شاید به دلیل عدم جامع نگری و اولویت بندی بود، در کارهای عمرانی شاهد کم آبی در رودخانه های پرآب خوزستان هستیم.
وی اظهار کرد: کارون پرآب ترین رودخانه ایران است در حالی که متوسط دبی آب آن ۴۵۰ مترمکعب بر ثانیه بود ولی امروز به ۱۷۳ مترمکعب بر ثانیه کاهش یافته است.
معاون عمرانی استانداری خوزستان تصریح کرد: در مطالعات قبل از انقلاب گفته شده که اگر ای. سی آب در بندر چوئبده در حدود چهار هزار باشد در اهواز دبی آب باید ۲۳۰ مترمکعب شود. به خاطر نبود جامع نگری فولاد و پتروشیمی در آنجایی که باید رونق پیدا نکرد.
سیاحی یادآور شد: در خوزستان اولویت اول تالاب ها و رودخانه ها هستند. قریب به ۱۳۰ کیلومتر مکعب مرز آبی با خلیج فارس داریم و حفظ و حراست از خلیج فارس وظیفه وجدانی، انسانی و دینی ما است.
وی ادامه داد: چند درصد ریزگردها مربوط به عدم بارش، خشکی تالاب ها و مهاجرت روستاییان به شهرها و عدم زهکشی اراضی است. متأسفانه شوری آب باعث شوری اراضی کشاورزی شده و پساب ها و زه آب های صنعتی و کشاورزی به خلیج فارس می ریزد و مشکلات خاص خود را ایجاد کرده است.
معاون عمرانی استانداری خوزستان تأکید کرد: خوزستان باید به صورت خاص در مباحث زیست محیطی و مرتبط با آب دیده شود. مشکلات و مسایل مردم این استان را باید حل کرد زیرا بروز ریزگردها آنها را اذیت کرده است.
سیاحی در پایان گفت: واحدهای کشاورزی را راه اندازی می کنیم اما یک واحد کشاورزی به دلیل مسایل زیست محیطی بلای جان مردم می شود. اهرم های اجرایی سازمان حفاظت محیط زیست باید خیلی قوی تر و جدی تر باشد، حتی در سایر کشورها محیط زیست بسیار قدرتمندتر عمل می کند.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین