بندر تاریخی سیراف در نوبت ثبت یونسکو است

بندر تاریخی سیراف در نوبت ثبت یونسکو است

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو درجمهوری اسلامی ایران گفت: بندر تاریخی سیراف با ویژگی های منحصر به فرد آن در نوبت ثبت یونسکو ( سازمان فرهنگی سازمان ملل متحد) قرار دارد.
روابط عمومی استانداری بوشهر روز دوشنبه به نقل از محمد رضا سعید آبادی افزود: بندرسیراف در استان بوشهر دارای ویژگی های مهم تاریخی است که اکنون در ردیف چهلم برای ثبت قرار دارد که باید با برنامه های گوناگون آن را به ردیف چهارم تا پنجم در یونسکو برسانیم.
همچنین مصطفی سالاری استاندار بوشهر گفت:بندرسیراف به عنوان یکی ازمناطق تاریخی و گردشگری در کنار جاذبه های طبیعی و صنعتی می تواند پیوند هماهنگ این سه بخش را بخوبی به نمایش بگذارد.
وی با اشاره به این که بندر تاریخی سیراف درکنار بزرگترین قطب صنعتی کشور، پارس جنوبی، نقش قابل توجهی در جذب توریست دارد گفت: در کمتر نقطه ای از جهان مانند سیراف که دارای سه ویژگی، صنعتی، ساحلی، و تاریخی است یافت می شود.
استاندار بوشهربا بیان این که ورود منطقه صنعتی پارس جنوبی به سیراف اثرات نامطلوبی روی آن می گذارد بیان کرد: محدوده تاریخی سیراف هنوز تعریف خاصی نشده است که لازم است محدوده میراثی آن مشخص شود.
سیراف در فاصله ۲۴۰ کیلومتری جنوب شرقی بندر بوشهر، کنار ساحل قرار گرفته است.
بندر باستانی سیراف نماد دریا نوردی ایرانیان در دنیای باستان و نشان دهنده سیادت دریایی ایران نه تنها بر خلیج فارس که بر کل دریاهای شناخته شده آن روزگار است .
این مجموعه به شماره ثبت ۱۳۴۸ مورخه۲/۱۲/۱۳۵۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
براساس نوشته های جغرافیا نویسان و مورخین قدیم،سیراف در طول دوره ساسانی و اوایل اسلامی بزرگترین بندر ایران به حساب می آمد که آوازه آن تا شرق آسیا و چین و آفریقا رسیده بود و بازرگانان سیرافی با کشتی های خود سراسر خلیج فارس ، دریای عمان ، اقیانوس هند ، دریای سرخ و دریای چین را در می نوردیدند .
بازار ، مسجد جامع ، خانه های مسکونی ، قبرستان دره شیلو ، آب انبارها ، قورخانه و کوره ها و دیگر آثار بر جای مانده در کنار قلعه قاجاری شیخ نصوری و سواحل زیبای خلیج فارس ، سیراف را به یکی از دیدنی ترین مناطق استان بوشهر تبدیل کرده است.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین