راهکارهای جدید برای حل مشکل شوری آب سدگتوند خوزستان

راهکارهای جدید برای حل مشکل شوری آب سدگتوند خوزستان

معاون عمرانی استانداری خوزستان از راهکارهای تازه برای حل مشکل شوری آب سد گتوند در شمال استان با توجه به تاثیر آن بر رودخانه کارون خبر داد و گفت: در این خصوص تصمیماتی برای رفع این مشکل اتخاذ شده تا دیگر شاهد نوسانات در رابطه با این سد نباشیم.
ˈاحمد سیاحی ˈ روزدوشنبه در جلسه شورای حفاظت کیفی کارون در محل استاندرای خوزستان افزود: مشکلات سد گتوند تاکنون در چندین جلسه با حضور مسوولان سد گتوند و مدیران استانی مورد بررسی قرار گرفته و در تازه ترین تصمیم گیری قرار بر این شده تا راهکارهای جدید برای حل مشکل شوری آب سد و تاثیر آن بر روی رودخانه کارون اجرایی شود.
وی در خصوص وضعیت کیفی آب کارون گفت: آب آشامیدنی مردم خوزستان باید از رودخانه کارون جدا شود و تنها راه حل این مسئله نیز بهره برداری از طرح آبرسانی غدیر است.
سیاحی خاطرنشان کرد که طرح غدیر بزرگ ترین طرح آبرسانی کشور است که برای آبرسانی به شهرهای پایین دستی استان خوزستان اجرای می شود که در این ارتباط فاز اول آن اجرا شده و فاز دوم که مهمترین برنامه آن آبرسانی به شهر اهواز است در دست اجرا می باشد.
معاون عمرانی استانداری خوزستان با اشاره به اینکه باید از ورود فاضلاب خام به رودخانه کارون جلوگیری شود گفت: انجام این کار به برنامه ریزی های مدون نیاز دارد.
***رودخانه کارون متاثر از مشکلات درون استانی
در ادامه این نشست مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به اینکه بسیاری از مسائل درون استانی در تشدید مشکلات رودخانه کارون تاثیر گذار است گفت: مسائل درون استانی مانند برخی پروژه های صنعتی و کشاورزی تاثیرات بسیاری بر روی کیفیت کارون گذشته است.
ˈعلیرضا رضانیا ˈ افزود: پایش کیفیت رودخانه کارون به سورت مونیتورینگ و به صورت لحظه ای بررسی می شود.
وی در خصوص پروژه لایروبی رودخانه کارون گفت: در برهه ای از زمان پروژه لایروبی رودخانه کارون به دلیل تامین اعتبارات مالی به خوبی پیش می رفت اما به دلیل اینکه مجدداً اعتبارات این پروژه کاهش یافت طرح لایروبی رودخانه کارون و بهمنشیر نیز کند شده است.
مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان در خصوص طرح آبرسانی غدیر خاطرنشان کرد که با اجرای این طرح آبرسانی ۲۵ شهر و تعداد زیادی از روستاهای استان خوزستان آبرسانی می شود.
***عقد قرارداد ۵ تصفیه خانه خوزستان به روش فاینانس
مدیرعامل آبفای خوزستان نیز با اشاره به عقد قرارداد پنج تصفیه خانه فاضلاب در شهرهای استان از طریق فاینانس گفت: پنج تصفیه خانه فاضلاب شهرهای آبادان، خرمشهر، بندرامام، ماهشهر و شادگان از طریق مناقصه بین المللی و به روش فاینانس بین المللی بسته شده که برآورد هزینه این طرح ها ۴۶ میلیون یورو است.
ˈمحمدعلی صنیعی نژادˈ در خصوص اجرایی شدن شبکه فاضلاب در۱۶ شهر استان گفت: با اجرای کامل شبکه فاضلاب در این تعداد شهر خوزستان سرانه زیرپوشش شبکه جمع آوری بهداشتی فاضلاب استان از ۳۲ درصد به ۸۵ درصد می رسد.
وی به طرح های فاضلاب شهر های شوشتر و دزفول اشاره کرد و گفت: هم اکنون در شوشتر حدود ۱۸ ورودی فاضلاب این شهر به رودخانه کارون قطع شده و به تصفیه خانه شوشتر تغییر مسیر یافته است.
سد گتوند پایین دست ترین سد مخزنی رودخانه کارون است که در مرداد ماه سال ۱۳۹۰ توسط رییس جمهوری وقت افتتاح و آیین آغاز آبگیری سد برگزار شد اما دیری نپایید که محافل خبری ازپدیدار شدن نمک های ناحیه زیرین دیوار حائل و حل آن و شوری آب سد و تاثیراتش بر رودخانه کارون خبر دادند.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین