نماینده پارلمان عراق : تمدید دوره ریاست بارزانی غیرقانونی است

نماینده پارلمان عراق : تمدید دوره ریاست بارزانی غیرقانونی است

عضو فراکسیون کرد التغییر در پارلمان عراق از مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق خواست تسلیم قانون شده و دوره ریاست خود بر این منطقه را تمدید نکند.

خبرگزاری فارس: تمدید دوره ریاست بارزانی غیرقانونی است

«شیرین رضا» عضو فراکسیون کرد «التغییر» در پارلمان عراق در بغداد از مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق خواست تسلیم قانون شده و دوره ریاست خود بر این منطقه را تمدید نکند.

وی افزود: دوره ریاست بارزانی بر منطقه کردستان عراق به پایان رسیده اما وی می‌تواند در رای‌گیری برای انتخاب رئیس جدید نامزد شود و جنبش التغییر به نتیجه رای‌گیری هر چه که باشد احترام می‌گذارد.

نماینده پارلمان عراق درباره اختلاف بین دو حزب دموکرات کردستان به رهبری نیچروان بارزانی و جنبش التغییر به رهبری نیپروان مصطفی گفت: حضور جنبش التغییر در دولت اربیل از حقوق اساسی این جنبش بوده است و بذل و بخششی از سوی حزب دموکرات محسوب نمی‌شود.

وی افزود: حزب دموکرات ۳۸ کرسی پارلمان کردستان عراق را در اختیار دارد و حزب التغییر مالک ۲۴ کرسی است، دولت در کردستان عراق متعلق به همه و نه تنها حزب دموکرات است.

رضا درباره تلاش حزب دموکرات کردستان عراق برای جمع‌آوری امضا در پارلمان عراق به منظور برکناری «آرام الشیخ محمد»، معاون دوم رئیس پارلمان عراق گفت: حزب دموکرات درصدد جمع امضا برای برکناری شیخ محمد است اما تاکنون موفق نشده چون اکثریت پارلمان از جنبش التغییر حمایت می‌کنند.

وی درباره تناقض نظام حکومتی در اربیل با بغداد گفت: این درست نیست که در یک کشور ۲ نوع نظام حکومتی مختلف وجود داشته باشد، بنابراین نظام حکومتی در کردستان باید مثل بغداد از ریاستی به پارلمانی تغییر کند.

به دنبال بالا گرفتن بحران سیاسی در منطقه کردستان عراق، نخست وزیر این اقلیم ماه گذشته چهار تن از وزرای حزب التغییر را برکنار کرد.

پس از آنکه ساکنان استان سلیمانیه در اقلیم کردستان عراق تظاهرات گسترده‌ای را علیه بحران اقتصادی برگزار کردند، حزب دموکرات کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی، رئیس این اقلیم حزب التغییر (گوران) را به سازماندهی این تظاهرات متهم کرد. به دنبال این اتفاق حزب بارزانی از حزب التغییر خواست تا اربیل را ترک کند.

در همین راستا نیچروان بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق وزرای اوقاف و امور دینی، دارایی، تجارت و امور پیشمرگ‌ها را برکنار کرد.

این وزرا همگی از حزب اپوزیسیون التغییر رقیب حزب بارزانی هستند.

اختلافات میان دو حزب التغییر و دموکرات در میان ادامه بحران سیاسی ناشی از عدم انتخاب رئیس منطقه بالا گرفته است.

حدود دو ماه از پایان دوره دوساله تمدید شده ریاست مسعود بارزانی بر منطقه کردستان عراق می گذرد، اما ناتوانی احزاب و گروههای سیاسی این منطقه برای انتخاب رئیس جدید سبب شد منطقه کردستان با بن بست سیاسی مواجه شود.

مسعود بارزانی از سال ۲۰۰۵ تاکنون ریاست منطقه کردستان عراق را بر عهده دارد. بارزانی نخستین بار در سال ۲۰۰۵ از طریق پارلمان منطقه کردستان و دومین بار در سال ۲۰۰۹ از طریق آراء مردمی به سمت ریاست این منطقه برگزیده شد.

دوره ریاست بارزانی باید در تابستان ۲۰۱۳ پایان می‌یافت، اما نمایندگان اتحادیه میهنی و حزب دموکرات کردستان در نشست پارلمان این منطقه در ژوئن ۲۰۱۳ با تصویب ماده‌ قانونی شماره‌ ۱۹ توافق کردند که انتخابات ریاست منطقه و همه‌پرسی قانون اساسی برای دو سال به تعویق بیافتد. در عین حال مقرر شد تمدید ریاست منطقه کردستان به دو سال محدود شود و قابل تمدید دوباره نباشد.

با این حال، سه روز مانده به پایان دوره دو ساله تمدید شده مسعود بارزانی بر منطقه کردستان عراق، شورای قضایی این منطقه دوره ریاست وی را برای دو سال دیگر تمدید کرد؛ اما این بار هنوز نمایندگان احزاب مخالف که حزب اتحادیه میهنی نیز از جمله آنها است، با تمدید دوره ریاست بارزانی موافقت نکردند.

نکته مهم این است که نمایندگان احزاب مخالف در پارلمان کردستان صرفاً درباره نحوه انتخاب رئیس منطقه و ریاست مسعود بارزانی بر این منطقه با حزب دمکرات اختلاف ندارند بلکه درباره حدود اختیارات رئیس این منطقه نیز با هم اختلاف دارند.

در حالی که حزب دموکرات خواستار برخورداری رئیس منطقه کردستان عراق از حق وتو و حق اعلام حالت فوق العاده است، چهار حزب دیگر با آن مخالف هستند.

با توجه به اینکه جلال طالبانی به دلیل شرایط جسمانی از عرصه سیاسی منطقه کردستان کنار رفته و شخص خاصی نیز به عنوان جایگزین مسعود بارزانی تاکنون مطرح نشده است، به نظر می‌رسد احزاب منطقه کردستان عراق درباره تمدید ریاست مسعود بارزانی برای دو سال دیگر به توافق خواهند رسید.

 

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین