اخبار ضد و نقیض مسئولان از آلودگی‌های بارانی در خوزستان/ باز باران با بهانه!

اخبار ضد و نقیض مسئولان از آلودگی‌های بارانی در خوزستان/ باز باران با بهانه!
خبرگزاری فارس: اخبار ضد و نقیض مسئولان از آلودگی‌های بارانی در خوزستان/ باز باران با بهانه!

امسال باز باران پائیزی بارید اما بی‌ترانه و بی‌گوهرهای فراوان، امسال باز باران خوزستان پر از دانه‌های درشت گرد و غبار و اسیدی بود که بر جای جای بدن کودکانمان نشست و دردهای ریز و درشتی که کوچک‌ترین آن تنگی نفس بود را در وجودمان هویدا ساخت.

باران پائیزی خوزستان برای چندمین سال متوالی باز دردسرآفرین شد و هزاران هم‌استانی کودک و پیر و جوان‌مان را روانه بیمارستان‌هایی کرد که حتی از ابتدایی‌ترین امکانات نیز از محرومند!

از مرکز استان گرفته تا شهرهای دورافتاده… امسال باز باران خوزستان گلی کاشت در وسط باغچه پائیز که رنگی زرد، چهره استان زرخیز خوزستان را فراگرفت و اما… همچنان مسئولان ارگان‌ها و دستگاه‌های اجرایی و متولی استانی و کشوری آماده برای انواع و اقسام پاسخگویی‌ها به باران‌های نه البته اسیدی! که باران‌های آلوده.

هر مسئول در حوزه اختیارات خود و آنچه که در توان داشت رو کرد و گفت تا بتواند مرحمی بگذارد بر نفس از دست رفته هم‌استانی‌هایمان! از مرکز پایتخت گرفته تا مرکز استان ارائه نظرها و تشخیص‌ها زودهنگام مسئولان، به سرعت برق و باد در رسانه‌ها پیچید تا بگویند ما به فکر شما هستیم، مردمی که سال‌هاست با ذرات گرد و غبار و باران‌های آلوده خو گرفته‌‌اید، این بار نیز مقاوم بایستید و تحمل کنید تا تشخیص بدهیم علت اصلی این وضعیت چیست؟!

*خوزستان مراقب باشد! تنگی نفس در راه است

از پیشتر اما چون تجربه تنگی نفس استان طی سال‌های گذشته تکرار شده بود متولیان بحث بهداشت و سلامت اعلام کردند که مراقب باشید زیرا باز هم «روز از نو و روزی از نو!»، باران‌های آلوده در راه است و با توجه به اینکه از سال گذشته «آب از آب تکان نخورده» و هیچ راهکاری برای رفع معضل تنگی نفس استان اندیشیده نشده بار دیگر ممکن است این تجربه تلخ تکرار شود.

در همین راستا معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از احتمال وقوع اختلالات تنفسی با نخستین بارش‌های پاییزی در خوزستان خبر داد و اظهار کرد: تمام دست‌اندرکاران تامین سلامت مردم از جمله معاونت‌های درمان و بهداشتی دانشگاه و زیرمجموعه‌های مرتبط از جمله مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان، بیمارستان‌های تابعه و تمام تیم‌های پزشکی و پرستاری در آمادگی کامل برای مقابله‌های احتمالی در این خصوص هستند.

ایرج نظری افزود: بیمارستان‌های گلستان و امام خمینی(ره) اهواز به عنوان بزرگترین بیمارستان‌های استان آمادگی کامل جهت پذیرش بیماران دچار تنگی نفس را دارند و سایر بخش‌های مختلف این بیمارستان‌ها در کنار بخش اورژانس، آمادگی کامل جهت تسریع در خدمت‌رسانی به مراجعان را دارند.

*کابوس دهشتناک «باران» اسیدی که نه، آلوده از راه رسید

و چه خوب است که تمام مراکز درمانی و بیمارستانی سطح استان مجهز شده بودند برای درمان تنگی نفس این روزهای خوزستان! و چه مدیریت بحرانی که همچنان ادامه می‌دهد رسیدگی به بیماران نفس تنگ را…

اما… سرانجام از راه رسید این کابوس دهشتناک و بارانی که با بارشش در دوران کودکی سر از پا نمی‌شناختیم برای بازی و دویدن و خیس شدن در زیر آن، و امروز برایمان حکم «لولو»یی را دارد که با آن به آسانی می‌توان کودکان و حتی بزرگسالان را ترساند!

و این بار با نخستین بارش باران پائیزی در خوزستان ۳ هزار هم‌استانی‌مان راهی بیمارستان‌های مهیا و پذیرا برای تنگی نفس شدند!

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بار دیگر طی توضیحاتی از آنچه انتظارش می‌رفت سخت گفت و عنوان کرد: پس از بارش‌ها تعداد ۳ هزار و ۹۰ نفر که دچار مشکل تنفسی شده بودند، به مراکز درمانی مراجعه کردند که تعداد ۲ هزار و ۹۹۲ نفر به‌صورت سرپایی و ۱۳۰ نفر نیز به‌صورت ویژه مورد مداوا قرار گرفته‌اند.

نظری اضافه کرد: تعداد ۵۰ نفر از این مراجعه‌کنندگان به‌دلیل ایجاد مشکل در مراکز درمانی، بستری و ۷ نفر نیز به دلیل حاد بودن تنگی نفس در بخش ICU بستری شدند.

و در مصاحبه‌ای دیگر

آرش فروزان متخصص طب اورژانس مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز با اشاره به افزایش مراجعه‌کنندگان بیماران تنفسی در ۲۴ ساعت گذشته گفت: در این زمان حدود ۴۰۰ بیمار مشکل تنفسی به این بیمارستان مراجعه کرده‌اند و با توجه به تجربه سال گذشته در این امر، اقدامات درمانی با سرعت بیشتری انجام شد.

*خوزستانی‌ها زنده ماندند یا یک نفر فوت شد؟!

اما چه خوشحال کننده بود این خبر مسرت بخش که هیچ مورد فوتی در این میان گزارش نشد و این جای تقدیر دارد از مسئولانی که از دو سال گذشته تاکنون برای رفع این معضل تلاش کرده تا امروز هیچ شهروند خوزستانی از تنگی نفس ناشی از بارندگی‌ها فوت نکند!

نظری در همین رابطه افزود: در مدت زمان رخ‌دادن بارندگی و به‌وجود آمدن مشکلات تنفسی هیچ‌گونه گزارش فوتی اعلام نشده است.

و این در حالی‌ست که معاون بیمارستان گلستان اهواز طی اظهاراتی افزود: به دلیل آلودگی هوا در بیمارستان گلستان اهواز یک نفر فوت کرد.

اسدالله چراغی اضافه کرد: از ۱۱۰ نفر مراجعه‌کننده به بیمارستان گلستان اهواز هشت ‌نفر بستری شده و دو ‌نفر با هدف باز شدن مجاری تنفسی‌شان لوله‌گذاری شدند.

*PH این باران‌ها عادی است/ «همه چیز آرومه!»

از سویی دیگر به علت و چگونگی این آلودگی در سطح استان پرداخته شده و بار دیگر از کشور و استان دست در دست هم، نقطه نظرات و دیدگاه‌هایی ارائه شد که نتوانست هیچ یک از هم‌استانی‌های ما را قانع و توجیه کند! به‌ویژه آنکه در این میان بحث تحریم‌ها و اوضاع ناشی از آن بر عدم جلوگیری و درمان معضل تنگی نفس استان تاثیر گذاشته است! معضلی که با وجود همه ابعاد وسیع بزرگش به آسانی یک تلنگر از سوی مسئولان محیط زیست قابل مسدود شدن است زیرا به بزرگی معضل گرد و غبار برخاسته از صحراهای عربستان و بیابان‌های عراق و نیازمند حل و فصل شدن‌ها و گفتمان‌های سیاسی و اقتصادی و … نیست!

در این هیاهوی خبری؛ رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در کانال خود در تلگرام نوشت: هواشناسی خوزستان اعلام کرده که بارندگی در این چند روز آزمایش شده و آنالیز آن نشان می‌دهد که باران اسیدی نبوده است.

معصومه ابتکار تصریح کرد: «چند روزی‌ست درگیر موضوع مشکل تنفسی هموطنان خوزستانی هستم، طی پیگیری‌ها با معاون محیط زیست انسانی و مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با توجه به نتایج دستگاه‌های پایش آلودگی هوا مسئله باران اسیدی مورد تایید قرار نگرفته، چرا که PH این باران‌ها عادی است.»

*آلودگی گیاهی است نه اسیدی!

مدیرکل محیط زیست خوزستان نیز با تاکید بر اینکه بارش‌های اخیر استان اسیدی نبوده است، بیان کرد: با توجه به نصب دستگاه سنجش میزان بارش باران اسیدی در ایستگاه‌های هواشناسی استان مشخص شد که نخستین بارش‌های پائیزی اخیر اسیدی نبوده و ارتباط مستقیمی با صنایع آلاینده نداشته است.

احمدرضا لاهیجان‌زاده ادامه داد: تحقیقات خود را بر روی گیاهان موجود در منطقه متمرکز کرده و با توجه به اینکه زمان گل‌دهی و گرده افشانی نوع خاصی گیاه در آبان ماه است باید با انجام کارهای تحقیقاتی این موضوع با اطمینان و به صورت رسمی اعلام شود.

وی با بیان اینکه این دستگاه در انگلستان ساخته شده و سال گذشته به دلیل مسائل انتقال ارز و تحریم‌ها امکان تهیه آن وجود نداشت گفت: امسال در تلاش برای خرید این دستگاه هستیم.

*روانه شدن ۱۱ هزار نفر به بیمارستان‌ها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اما در ارائه آخرین آمار بیماران تنگی نفس ناشی از بارندگی‌های اخیر در خوزستان چنین گفت: تا ساعت ۸ صبح روز شنبه ۹ آبان‌ماه جاری تعداد ۱۱ هزار و ۴۶۹ نفر از بیماران بر اثر این پدیده مراجعه کرده‌اند.

اسماعیل ایدنی افزود: در سال ۹۲ و در فاصله زمانی ۲۰ روزه، این پدیده روی داد که در آن سال بیش از ۲۳ هزار بیمار ناشی از این پدیده، به بیمارستان‌های استان و شهر اهواز مراجعه کردند و در سال ۹۳ نیز با این بیماری‌ها روبرو بودیم.

وی با بیان اینکه عمده علائم این بیماران تنگی نفس، سرفه و خس‌خس سینه است، گفت: با توجه به سابقه وقوع این پدیده از سال ۹۲، از همان سال تحقیقات و برنامه ریزی های مناسبی به منظور آمادگی در برابر حملات حاد تنگی نفس برای سال‌های بعد صورت گرفت. بنابراین از نظر ذخیره دارویی و همچنین دستگاه های کمک تنفسی مانند نبولایزر و ونتیلاتور اقدامات لازم انجام شد و سازمان هواشناسی نیز در خصوص این پدیده به طور کامل با ما هماهنگ بوده و هستند.

*رد مرگ ۲ بیمار تنگی نفس ناشی از باران

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور تأکید کرد: تاکنون هیچ مورد فوتی ناشی از تنگی نفس ناشی از بارش‌ها تاکنون در بیمارستان‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز مشاهده و گزارش نشده است.

ایدنی، ادعای برخی سایت‌ها مبنی بر مرگ دو نفر از بیماران تنگی نفس ناشی از باران در شهر اهواز را قویا رد کرد و گفت: یک بیمار ناراحتی قلبی در منزل خود فوت کرده بود و وی را به بیمارستان منتقل کردند که چون با بروز این پدیده همزمان شده بود، سبب ساز شکل‌گیری این تصور غلط شد، اما تاکنون هیچ موردی از مرگ بیماران تنفسی ناشی از باران در بیمارستان‌های تحت نظر دانشگاه گزارش و ثبت نشده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص اسیدی بودن بارش باران در استان خوزستان عنوان کرد: باران اسیدی واژه مناسبی برای این پدیده نیست، اما تشخیص اسیدی بودن یا نبودن آن و بررسی ویژگی های آن مربوط به سازمان محیط زیست است.

وی خاطرنشان کرد: اثرات باران اسیدی تنها منحصر به مشکلات تنفسی نمی‌شود و معمولا عوارض چشمی و پوستی نیز همراه دارد که باعث مراجعه به اورژانس‌ها و بیمارستان‌ها می‌شود، ضمن اینکه علاوه بر انسان، ممکن است طبعیت، پرندگان، حیوانات و حتی رنگ خودروها نیز آسیب ببینند که خوشبختانه چنین مواردی مشاهده نشده و بر مبنای شواهد، به نظر نمی‌رسد که این باران، اسیدی بوده باشد.

و….

این ماجرا همچنان ادامه‌دار خواهد بود و می‌توان از آن سریالی‌ ساخت به درازی سریال‌هایی که بردن نامشان در این مقوله نمی‌گنجد، اگر چون اصحاب کهف هم بخوابی و چند سال دیگر بیدار شود با وجود همه تغییرات شکل گرفته در ابعاد مختلف زندگی باز هم خواهی دید که معضل گرد و غبار و تنگی نفس خوزستانی‌ها حل نشده که هیچ، بلکه علاوه بر آن امراض جدیدتری به مردم این مرز و بوم هدیه داده شده است.

اما باز هم چه خوب است که سینه و ریه و شش و دل و روده‌مان چنان خس خس می‌کند که شاید مسئولان دلشان بسوزد و به رحم آید تا شاید ماسک و شیری رایگان در این ایام البته! در اختیار مردمی قرار دهند که همچنان ریه و قلب و گوش و مغزشان از صدا و ترکش و موج ناشی از انفجار خمپاره و موشک‌های جنگ تحمیلی پر است!

اما به راستی شاید با گذر زمان و سکوت مسئولان، چون گرد و غبار به تنگی نفس هم خو گرفتیم و چون آن دوران که می‌گفتیم «توپ، تانک، مسلسل؛ دیگر اثر ندارد» هیچ درد و مرضی بر جانمان نتواند غلبه کند!

چه خوب است که مسئولان مرتبا اعلام می‌کنند «مشکلی برای بیماران تنفسی وجود ندارد» و به اندازه کافی برای همه ما خوزستانی‌ها داروی «اکسیژن» رسانی هست، چه خوب شد که همه این روزها باز هم به یاد ما افتاده‌اند و مرتبا با انتشار عکس‌های رنگارنگ و سلفی و خانوادگی‌مان، مشهورمان می‌کنند، به راستی چه خوب است که همه چیز همیشه اینجا آرام است.

هیچ امیدی نیست به بهتر شدنمان، من بروم دیگر… نفس کم آوردم!

 

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین