آیا بحران و کمبود آب تنها با هشدار رفع خواهد شد؟

آیا بحران و کمبود آب تنها با هشدار رفع خواهد شد؟

همواره با فرارسیدن سرما و بروز شرایط نامناسب بارندگی ها در فصول پاییز و زمستان هشدارهای وزارت نیرو نسبت به مصرف بهینه آب، برق و دیگر انرژی ها تشدید می شود اما باید توجه داشت که آیا این نارسایی ها و کمبودها تنها مختص به این فصول است؟
تشدید خشکسالی و بروز شرایط نامناسب بارندگی ها در دو دهه گذشته در کشور و برخی بی توجهی ها در دوره های گذشته به رفع نارسایی ها و کمبود آب و برق بتدریج شرایط را به وضعیتی بدل کرده که نیازمند اتخاذ تدابیر اساسی برای تامین این مایه حیاتی و تامین کننده منبع انرژی است.
شرایط بارندگی سالهای گذشته و به تبع آن سال جاری به گونه ای بوده که وضعیت ذخایر سدهای کشور در مقایسه با مدت مشابه روند کاهشی نشان می دهد که این امر بیانگر آن است منابع آب کشور در شرایط خوبی قرار ندارد.
اگرچه به گفته حمید چیت چیان وزیر نیرو دولت تدابیر لازم را برای تامین منابع آب و برق اتخاذ کرده اما حفظ این مایه حیاتی و استراتژیک نیازمند اتخاذ تدابیر همگانی و عمومی است.
شاید با یادآوری روزهای آغازین پیروزی انقلاب اسلامی که به تناوب با قطعی برق روبرو بودیم و مشکلات مبتلابه آن روزهای کشور که به همت مسئولان و همراهی مردم از آن دوران عبور کردیم، بتواند زمینه اصلاح و بهبود مصرف را در صرفه جویی این منابع فراهم آورد.
این در حالی است که وزیر نیرو با اشاره به بی توجهی صورت گرفته در سرمایه گذاری در بخش برق طی ۲ سال اخیر، اظهار داشته است که تدابیر و برنامه ریزی های لازم برای زمان پیک مصرف برق در سال آینده مورد بررسی قرار گرفته تا تابستان آینده بدون خاموشی سپری شود.
چیت چیان ضمن تاکید بر ضرورت صرفه جویی در مصرف آب و تشریح اقدامات صورت گرفته برای تامین آب شرب در تابستان سال آینده، پیش بینی کرده در صورت مدیریت منابع و اصلاح الگوی مصرف از سوی شهروندان مشکل کم آبی در سال آینده وجود نخواهد داشت.
البته وزیر نیرو بر این موضوع نیز تاکید دارد که در صورت بی توجهی در مصرف و صرفه جویی نکردن به طور قطع در سال آینده مشکلاتی را در زمینه تامین آب خواهیم داشت، بنابر این باید این هشدارها را جدی تلقی کرد.
شرایط بارش های کشور همه نگاهها را به سوی این مایه حیاتی کشانده به گونه ای که علیرضا دائمی معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو نیز ضمن تاکید بر مصرف آب، می گوید: در صورت صرفه جویی نکردن این مایه حیات با کمبود آب و برق مواجه خواهیم شد.
به گفته وی میزان بارندگی کشور به طور متوسط بین ۱۰ تا ۳۰ درصد کاهش و میزان روان آب ها نیز ۴۰ درصد کاهش داشته و از سوی دیگر حجم سالانه آب کشور در حال حاضر به کمتر از ۶۰ میلیارد مترمکعب رسیده است.
محمد پرورش مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران نیز در خصوص وضعیت آب تهران و احتمال جیره بندی، می گوید: با صرفه جویی پنج درصدی آب از سوی شهروندان تهرانی بسیاری از مشکلات موجود در این بخش حل خواهد شد.
وی جیره بندی آب را نوعی توهین به مسئولان تلقی کرد و اظهار داشت: تا وقتی زنده باشیم جیره بندی را در دستور کار قرار نمی دهیم اما فشار آب مدیریت خواهد شد زیرا در صورت افت فشار بیشتر، مردم دچار مشکل خواهند شد.
مدیرعامل آبفای استان تهران ضمن اینکه برنامه ریزی لازم برای جبران کمبود منابع آب در سال جاری صورت گرفته به مشترکان پرمصرف هشدار داد در صورت بی توجهی به مصرف آب آنها قطع خواهد شد.
بنابراین توجه مقایسه ذخایر آب سدهای کشور با مدت مشابه آن در سال گذشته نشانگر روند کاهشی آن است.
بنابراین با عنایت به افزایش جمعیت، تغییر الگوی زندگی مردم و مصرف بیشتر منابع انرژی و اینکه می دانیم منابع محدود است باید همه مردم به الگوی مصرف آب و برق معتقد باشند.
اگرچه دولتمردان همواره در تلاش برای تامین منابع مورد نیاز در بخش های مختلف هستند و اقدامات صورت گرفته گواه آن است ولی همه باید شیوه های الگوی مصرف را به فرهنگ تبدیل کنیم و در زمان اوج مصرف نیز در مصرف انرژی رعایت نماییم.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین