«کرخه» در انتظار ناجیانی جدید

«کرخه» در انتظار ناجیانی جدید

سال‌هاست که شهرستان شوش در انتظار احداث پل جدیدی بر روی کرخه است، پلی که قرار است جایگزین حداقل‌ها شود و شهروندان و مسافران را از گلوگاه نفس‌گیر ترافیکی و حادثه‌ساز رهایی بخشد.

خبرگزاری فارس: «کرخه» در انتظار ناجیانی جدید

سال‌هاست که شهرستان شوش در انتظار احداث پل جدیدی بر روی کرخه است، پلی که قرار است جایگزین حداقل‌ها شود، این حداقل‌ها را می‌توان در عرض ۵ متری پل شهید ناجیان تعریف کرد.

روزگاری از این پل برای جابه جایی تانک‌ها و دیگر ادوات جنگی استفاده می‌‌شد و در عملیات فتح المبین نیز نقش مهمی را ایفا کرد، اما این روزها مردم بخش فتح المبین و زائران مناطق عملیاتی را سخت کلافه کرده، این پل که میزبان مناسبی برای راهیان نور نیست به دلیل ازدحام خودروها و عرض کم به یک گلوگاه نفس‌گیر ترافیکی و حادثه ‌ساز تبدیل شده است.

طراحی این پل با ندانم‌هایی همراه است، ندانم‌هایی که از عرض پنج متری آن سخن به میان می‌آورد، پل مواصلاتی شهید ناجیان با این عرض کم، شوش را به غرب کرخه و استان ایلام متصل و دسترسی به مرز مشترک با عراق را برقرار می‌کند.

*تبدیل به پروژه ملی

حدود پنج سال از خبر کلنگ زنی ساخت پل دوم شهید ناجیان می‌گذرد، این پروژه به دلیل استانی بودن هیچ وقت نتوانست اعتبار لازم را جذب کند، اما به نظر می‌رسد این پروژه راه خود را پیدا کرده است.

پروژه‌ای که در کمیسیون ماده ۲۱۵ به عنوان یک پروژه ملی تعریف و از منابع مالی مناسب بهره مند شده، اما درست بعد از چند ماه از خبر ساخت این پروژه هنوز از تجهیز کارگاه خبری نیست، همین مسئله موجب شده مردم به ساخت این پل نگاهی همراه با یأس و تردید داشته باشند، با این وجود کمتر از ۱۰۰ کیلومتر آن طرف‌تر کارگران در حال ساخت عرشه‌های این پل هستند.

*عرض ۱۲ متری پل جدید

شرکت راه و ساختمان بازفت ایذه در شهرک صنعتی اهواز در حال آماده سازی پل جدید شهید ناجیان است.

پیمانکار این پروژه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شوش به روند آماده سازی و ساخت این پل اشاره کرد و اظهار داشت: این پروژه از ۵۲ زیر باکس تشکیل شده که کار ۲۷ عرشه از آن به پایان رسیده است.

حمید طاهری ادامه داد: دهنه بالایی این عرشه‌ها به عرض سه متر به دهنه پایین آن که دو متر است پیچ و مهره می‌شود و بدین ترتیب جایگزین پل فلزی موجود خواهد شد.

وی با بیان این‌که این پل ۱۲ متر عرض و ۲۶۴ متر طول دارد‌ و سازه‌های آن در حال تولید است، اضافه کرد: پل جدید شهید ناجیان تا پایان سال جاری به بهره برداری می‌رسد تا مسیر مطمئنی برای مردم این منطقه و زائران مناطق عملیاتی باشد.

*پروژه‌ای با ۸ میلیارد تومان اعتبار

نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان با شاره به مشکلات پل کنونی شهید ناجیان، تصریح کرد: این پل تنها راه مواصلاتی به غرب کرخه است که به دلیل عرض کم، مشکلات زیادی در زمینه حمل‌ و نقل به ویژه انتقال کاروان‌های راهیان نور به مناطق عملیاتی یادمان شهدا و فکه به ‌وجود آورده است.

سید راضی نوری افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته این پروژه تحت ماده ۲۱۵ به عنوان یک پروژه ملی تعریف و اعتبار لازم برای ساخت این پل برای شوش اختصاص داده شد.

وی ادامه داد: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ریاست جمهوری یک میلیارد تومان اعتبار برای ساخت این پل اختصاص داد و ۴ میلیارد تومان دیگر نیز از ماده ۱۸۰ تامین شده و ۳ میلیارد تومان دیگر نیز از اعتبار ملی جذب خواهد شد.

به گفته نوری، با توجه به اهمیت ساخت این پل و ظرفیت بالای منطقه غرب کرخه تکمیل این پروژه می‌تواند به رشد و پیشرفت بخش فتح المبین کمک کند.

این پل کم عرض مشکلات زیادی برای اهالی منطقه غرب کرخه بوجود آورده است، تردد یک ماشین سنگین کافی‌ست تا ترافیکی سنگین بر روی پل شهید ناجیان به‌وجود آورد، اما به نظر می‌رسد که احداث پل جدید ناجیان، نقطه عطفی در ساماندهی راه‌های مواصلاتی به غرب کرخه و مناطق عملیاتی باشد.

 

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین