خونین ترین شب پاریس بعد از جنگ جهانی دوم

خونین ترین شب پاریس بعد از جنگ جهانی دوم
شش حمله هماهنگ تروریستی در پاریس، تلخ‌ترین و مرگبارترین فاجعه تروریستی فرانسه پس از جنگ جهانی دوم را رقم زدند. در این مجموعه حملات تروریستی، تا کنون ۱۶۰ نفر کشته و بیش از ۲۰۰ نفر زخمی شده اند.

در پی این فاجعه، بیش از ۱۵۰۰ نیروی نظامی در پاریس مستقر شده‌اند. دست‌کم ۱۰۰ تن از قربانیان این حادثه از کسانی بودند که برای تماشای کنسرت یک گروه راک آمریکایی به سالن ۱۵۰۰ نفری «باتاکلان» رفته بودند. افرادی که موفق شدند در جریان گروگان‌گیری دو ساعته از چنگ گروگان‌گیران در این سالن کنسرت بگریزند، می‌گویند آنها سلاح‌های کلاشنیکف در دست داشتند.

حوالی ساعت ۱۲:۳۰ نیمه‌شب به وقت محلی، پلیس فرانسه با یورش به سالن باتاکلان تلاش کرد تا گروگان‌ها را آزاد کند، اما بیشتر گروگان‌ها کشته شده بودند. در مجموع چهار تن از گروگان‌گیرها در این حادثه کشته شدند؛ سه نفر از آنها با کمربندهای انتحاری اقدام به خودکشی کردند و دیگری با شلیک گلوله پلیس کشته شد.

تقریبا هم‌زمان با فاجعه سالن کنسرت انفجاری مهیب هم در حوالی استادیوم ملی فرانسه رخ داد. در پی این انفجار که در دقایق پایانی بازی فوتبال میان فرانسه و آلمان به وقوع پیوست، فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه که در استادیوم حضور داشت، مجبور به ترک اضطراری ورزشگاه شد.

به گفته پلیس فرانسه، هم‌زمان با این رویدادها چندین مورد تیراندازی هم در مناطق پرترددی از شرق پاریس رخ داده است. در تیراندازی در رستوران لو کاریون ۱۱ نفر کشته شدند. در دو رستوران دیگر هم تیراندازی‌های مشابهی رخ داده است. در کل این حوادث هشت تروریست کشته شدند. دادستان کل پاریس می‌گوید تا نخستین ساعات بامداد شنبه، تقریبا همه مهاجمانی که در این حوادث نقش داشتند، کشته شده‌اند. با این حال، تعداد دقیق عاملان این حوادث هنوز مشخص نیست.

بشار اسد در واکنش به حملات پاریس: آنچه پاریس تجربه کرد مشابه رنج ۵ ساله مردم سوریه است

«بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه با محکوم کردن انفجارهای پاریس یادآور شد حملات تروریستی پاریس به آنچه مردم کشورش طی سال های بحران تجربه کرده اند، شباهت دارد.

در این باره شبکه تلویزیونی «المیادین» و تلویزیون رسمی سوریه به نقل از اسد اعلام کردند: آنچه که فرانسه در نتیجه ترور وحشیانه (دیشب) تجربه کرد مشابه رنجی است که مردم سوریه طی ۵ سال گذشته تجربه کرده اند.

فابیوس: حملات پاریس نشان داد باید جنگ با داعش را گسترش داد

«لوران فابیوس» که در وین و پیش از آغاز کنفرانس بین المللی درباره سوریه با خبرنگاران سخن می گفت در ادامه افزود: این حملات لزوم انجام همکاری های بیشتر علیه تروریسم را نشان داد.

وزیر امور خارجه فرانسه همچنین گفت: یکی از اهداف نشست وین این است که ببینیم تا چه حد می تواند جنگ علیه داعش را گسترش داد.

برگزاری نشست فوق العاده شورای دفاعی فرانسه

نشست فوق العاده شورای دفاعی فرانسه متعاقب حملات تروریستی در پاریس شروع به کار کرد.

این نشست با هدف بررسی اوضاع و اعلام وضعیت فوق العاده برگزار شده است.

مانوئل والس نخست وزیر فرانسه، برنار کازنوو وزیر کشور و همچنین وزرای بهداشت و دادگستری در این نشست فوق العاده حضور دارند.

نمایندگان فرماندهی کل ارتش، پلیس و ژاندارمری هم از شرکت کنندگان در نشست شورای دفاعی هستند.

اعلام وضعیت اضطراری در سراسر فرانسه

در پی این حملات تروریستی، فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه، در سراسر کشور وضعیت اضطراری اعلام کرد. همچنین به دستور رئیس‌جمهور، مرزهای فرانسه بسته شده تا از فرار احتمالی عاملان این حوادث مرگبار جلوگیری شود. بستن مرزها در کشورهای عضو اتحادیه اروپا رویدادی کم‌سابقه است. به رغم بسته شدن مرزها، پروازها به مقصد یا از مبدأ پاریس تا کنون بر اساس برنامه‌های پیشین انجام شده، اما تدابیر امنیتی در فرودگاه به‌طور محسوسی تشدید شده است.

فرانسوا اولاند حوالی نیمه‌شب شنبه در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: «آنچه تروریست‌ها می‌خواهند این است که ما با این رویدادها مرعوب شویم. نکات هراس‌انگیزی درباره این حوادث وجود دارد، اما ما باید در مقابله با ترور متحد باشیم و بدانیم که آنها را شکست خواهیم داد.»

 ۱۱ سپتامبر فرانسه

هر چند هنوز عامل یا عاملان این حوادث تروریستی مشخص نشده اند اما گروه تروریستی داعش با برعهده گرفتن مسئولیت این حملات از آن با عنوان ۱۱ سپتامبر فرانسه یاد کرده است.

این حادثه چند روز پس از آنکه داعش با انتشار پیام های جدیدی از انجام حمله در روسیه و کشورهای غربی خبر داده بود رخ می دهد.

موج واکنش ها

پس از وقوع این حمله، مقامات کشورهای مختلف جهان با انتشار پیام و یا برقرای تماس با مسئولان فرانسوی، حملات پاریس را محکوم کردند.

در همین رابطه دکتر «حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران، در پیام به همتای فرانسوی خود، ضمن محکومیت حوادث تروریستی پاریس گفت: بی تردید مهمترین پیام جهان در چنین حوادثی، عزم و اراده جدی تر برای مبارزه همه جانبه علیه گروه های تروریستی است.

«باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا نیز در تماس تلفنی با «فرانسوا اولاند» همتای فرانسوی خود حملات تروریستی شب گذشته پاریس را محکوم کرد. در بیانیه ای که به همین مناسبت از سوی کاخ سفید صادر شد، آمده است که رئیس جمهوری آمریکا حمایت خود را از ملت و دولت فرانسه به عنوان قدیمی ترین دوست و متحد واشنگتن اعلام کرده و از آمادگی کشورش برای کمک به ادامه تحقیق در این زمینه سخن گفته است.

«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان، نیز در این رابطه اعلام کرد: حملات تروریستی به پاریس همه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. وی گفت آلمان در کنار فرانسه ایستاده و پاسخی مشترک به تروریسم خواهند داد.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه، اعلام کرد که حملات تروریستی شب گذشته به پاریس بر دستور جلسه مذاکرات سوریه تاثیرگذار خواهد بود که طبق برنامه در وین برگزار خواهد شد.

«دیمیتری مدودف» نخست‌وزیر روسیه نیز اعلام کرد: حملات پاریس لزوم اتحاد در برابر افراط‌گرایی را نشان می‌دهد.

«رمضان قدیروف» رهبر جمهوری چچن در واکنش به حملات تروریستی روز جمعه در شهر پاریس گفت: باید این شیاطین را در نطفه خفه کرد در غیر این صورت موج تروریسم مثل لجن همه کشورها و شهرهای جهان را فرا می‌گیرد. اطمینان دارم حملات تروریستی اخیر در فرانسه از جانب گروه تروریستی داعش سازمان‌دهی شده‌اند.

واکنش جهان عرب

اتحادیه عرب

پایگاه خبری بوابه الاهرام در این رابطه به نقل از «نبیل العربی» دبیر کل اتحادیه عرب نوشت: حملات تروریستی فرانسه، انسان را در هر مکانی هدف قرار داده است و عاملان این جنایت باید قصاص شوند. وی افزود: اتحادیه عرب به شدت این جنایت وحشیانه که غیر نظامیان بیگناه را در برخ اماکن عمومی هدف قرار داده بود به شدت محکوم می کند.

العربی خاطرنشان کرد: چنین جنایتی اقتضا می کند که جامعه جهانی برای رهایی جهان از چنین جنایات ضد بشری با تمامی ابزارهای قانونی به پا خیزد.

الازهر

المیادین نیز گزارش داد که شیخ الازهر در بیانیه ای حملات تروریستی پاریس را محکوم کرد.

اردن

«عبدالله دوم» پادشاه اردن نیز ضمن محکوم کردن حملات تروریست ها در فرانسه با خانواده های قربانیان این حادثه ابراز همدردی کرد.

شورای همکاری خلیج فارس

النشره نیز گزارش داد: «عبداللطیف بن راشد الزیانی» دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه ای انفجارهای تروریستی در ضاحیه بیروت و فرانسه را محکوم کرد. در این بیانیه آمده است: این جنایت شنیع با تمامی ارزش ها و اصول دینی، اخلاقی و انسانی منافات دارد.

عمان

وزارت امور خارجه عمان نیز در بیانیه ای ضمن ابراز همدردی با خانواده های قربانیان حملات تروریستی در فرانسه و تسلیت به دولت و ملت این کشور، مخالفت قاطع خود را با تمامی اقدامات وحشیانه و غیر اخلاقی و منافی فطرت و تمدن و ادیان آسمانی اعلام کرد.

بحرین

وزارت خارجه بحرین نیز همبستگی خود را با فرانسه اعلام کرد.

عربستان

«عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان سعودی نیز در تلاش برای نشان دادن چهره انسان دوستانه از ریاض اعلام کرد: عربستان سعودی، حملات تروریستی پاریس را نقض آشکار تمامی ادیان می داند. وی که کشورش از اصلی ترین حامیان گروه های تروریستی و تکفیری در جهان محسوب می شود در تلاش برای سرپوش گذاشتن بر این مسئله مدعی شد: ریاض تمام تلاش خود را به کار خواهد گرفت تا از طریق همکاری با شرکای بین المللی خود، تروریسمی که تمامی ادیان و قوانین بین المللی آن را نهی می کنند را از بین ببرد.

سوریه

«بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه با محکوم کردن انفجارهای پاریس یادآور شد حملات تروریستی پاریس به آنچه مردم کشورش طی سال های بحران تجربه کرده اند، شباهت دارد.

عراق

حیدر العبادی نخست وزیر عراق امروز در بیانیه ای اظهار داشت: حملات تروریستی پاریس بیانگر این است که مبارزه با تروریسم نیازمند تلاش های بین المللی برای نابودی این پدیده در تمامی کشورها است. در این بیانیه آمده است: ما حملات تروریستی پاریس را محکوم می کنیم، تروریسمی که عراق سال ها از آن رنج برده است و با آن مبارزه می کند بار دیگر ثابت کرد که تروریسم پدیده ای جهانی است که همه را هدف قرار می دهد. ما در خط مقدم مبارزه با آن قرار داریم و برای رهایی جهان از این پدیده تلاش می کنیم.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین