۵ یمنی بعد از ۱۴ سال حبس بدون اتهام در گوانتانامو، به امارات منتقل شدند

5 یمنی بعد از 14 سال حبس بدون اتهام در گوانتانامو، به امارات منتقل شدند

۵ تن از زندانیان یمنی بازداشتگاه گوانتانامو که ۱۴ سال بود بدون آنکه اتهامشان مشخص باشد، در حبس بودند، به امارات منتقل شده‌اند.

خبرگزاری فارس: 5 یمنی بعد از 14 سال حبس بدون اتهام در گوانتانامو، به امارات منتقل شدند

وزارت دفاع آمریکا روز یکشنبه اعلام کرد که این کشور ۵ نفر از «بازداشت‌شدگان رده پائین یمنی» را از زندان گوانتانامو به امارات منتقل کرده است.

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، این افراد در حالی ۱۴ سال در حبس بوده‌اند که تا همین الان هیچ اتهام رسمی علیه آن‌ها اعلام نشده است.

با انتقال این ۵ زندانی به خارج از گوانتانامو، شمار افرادی که در این بازداشتگاه‌ مخوف نگهداری می‌شوند، به ۱۰۷ تن کاهش پیدا کرد. یک مقام مطلع گفته است که ۱۷ نفر دیگر هم قرار است پس از طی مراحل اداری، به زودی آزاد شوند.

این اولین بار است که زندانیان غیر اماراتی گوانتانامو به این کشور منتقل می‌شوند. پیش از این در سال ۲۰۰۸ یک تبعه اماراتی از گوانتانامو به ابوظبی منتقل شده بود.

تعطیلی زندان گوانتانامو یکی از وعده‌های انتخاباتی باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در سال ۲۰۰۸ بود. با این حال کاخ سفید در ۶ سال گذشته به بهانه‌های مختلف روند تعطیلی این زندان را که گزارش‌های متعددی از شکنجه زندانیان در آن، منتشر شده را به تعویق انداخته است.

تعداد زیادی از بازداشت‌شدگان در گوانتانامو یمنی هستند. نیویورک تایمز نوشته است که دلیل خودداری آمریکا از آزادی این افراد، وضعیت بد امنیتی در یمن است و به همین دلیل هم هست که این افراد به صورت گروه گروه آزاد شده و به کشورهایی جز یمن فرستاده می‌شوند.

هر ۵ نفری که دیروز آزاد شدند، اواخر سال ۲۰۰۱ در نزدیکی مرز افغانستان و پاکستان بازداشت شده بودند. بر اساس اسناد فاش شده نظامی، این افراد در جریان نبرد «تورا بورا» به اسارت درآمده‌اند.

«خالد عبد الجبار محمد عثمان القدسی»، «سلیمان عوض بن عقیل آل النهدی»، «فهمی سالم سعید العصان» و «عادل سعید الحاج عبید البوسای» ۴ نفری هستند که سال ۲۰۰۹ حکم به آزادی آن‌ها داده شد، اما تازه دیروز آزاد شدند.

«علی احمد محمد الرازی» هم پنجمین زندانی‌ای است که آزاد شده است. هیئت بررسی وضعیت بازداشت‌شدگان پیش از این حکم به ادامه بازداشت وی داده بود، با این حال اخیرا حکم تازه‌ای برای وی صادر و تصمیم به انتقال او به امارات گرفته شد.

 

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین