ایندیپندنت: انگلیس و عربستان توافق سرّی امنیتی امضا کردند

ایندیپندنت: انگلیس و عربستان توافق سرّی امنیتی امضا کردند

روزنامه انگلیسی در گزارشی از توافق سرّی انگلیس و عربستان در مسائل امنیتی خبر داد که به مدت یک سال از اطلاع عموم مخفی نگه داشته شده بود.

خبرگزاری فارس: ایندیپندنت: انگلیس و عربستان توافق سرّی امنیتی امضا کردند

دولت انگلیس و عربستان تلاش کردند یک بسته امنیتی سرّی به امضا رسانده و آن را از انتشار برای عموم مخفی نگه دارند.

ایندیپندنت در گزارشی نوشت، «ترزا می» وزیر کشور انگلستان و «محمد بن نایف» وزیر کشور عربستان طی ملاقاتی سال گذشته در عربستان بسته‌ای سرّی را امضا کردند.

وزارت کشور انگلستان هیچ جزییاتی از سفر خانم «می» و زمان آن منتشر نکرد. تنها اطلاع  عمومی یک سال بعداز انجام این سفر در یک گزارش وزارت خارجه در اشاره‌ای به امضای بسته توافقی سرّی، میان انگلیس و عربستان دیده می‌شود.

از سوی دیگر «مایکل گوو» وزیر دادگستری انگلیس نیز گفته بود که توافق ۵٫۹ میلیون پوندی برای برنامه آموزشی زندان‌های سعودی را لغو کرده است.

در همان زمان سفر «می» به عربستان، حزب لیبرال دموکرات که بخشی از دولت ائتلافی انگلستان بود تحت برنامه آزادی اطلاعات درخواست جزییات بیشتر در این‌باره داد که در نتیجه آن معلوم شد این توافق خیلی فراتر از آن چیزیست که گفته شده است.

وزارت کشور انگلیس گفته است این توافق شامل اطلاعات مربوط به همکاری‌های امنیتی انگلیس با عربستان می‌شود و افشای این اطلاعات به روابط دوجانبه آسیب خواهد زد و احتمال این وجود دارد که امنیت ملی بریتانیا نیز در معرض خطر بیافتد.

این توافق با انتقادهای بسیاری مواجه شد که به دنبال آن، خبر لغو قرارداد منتشر شد اما این اقدام به درگیری دیپلماتیک میان عربستان سعودی و انگلیس انجامید تا جایی که عربستان تهدید کرد سفیرش را از لندن فرا خواهد خواند.

در اقدامی برای آرام کردن سعودی‌ها، کامرون پیامی شخصی برای پادشاه عربستان ارسال کرد و «فیلیپ هاموند» وزیر خارجه انگلیس برای بازسازی روابط به ریاض اعزام شد.

دو حزب کارگر و لیبرال دموکرات انگلیس از خانم می‌خواستند جزییات  بیشتری درباره این توافق به پارلمان ارائه دهد. اعضای این دو حزب نسبت به این توافق انجام شده پشت دربهای بسته، ابراز نگرانی کردند.

گروه‌های حقوق بشری نسبت به توافق انگلیس با کشوری که رکورد حقوق بشری‌اش همواره مورد انتقاد است، هشدار دادند.

 

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین