مسوولین از تکرار بارش باران های اسیدی در استان جلوگیری کنند ؛ شرکت گاز مقصر اصلی استفاده نیروگاه رامین از مازوت است!

مسوولين از تكرار بارش باران هاي اسيدي در استان جلوگيري كنند ؛ شركت گاز مقصر اصلي  استفاده  نيروگاه رامين  از مازوت است!

* مازوت پس از سوختن و مخلوط شدن با رطوبت به اسید سولفوریک تبدیل می شود.
* نمایندگان محترم شورای اسلامی که با رای مردم به مجلس رفته اند در وهله ی اول باید به فکر سلامتی مردم خوزستان باشند. عملکرد ضعیف این نمایندگان را در مقابله با ریزگرد دیده ایم و اینک در مقابله با سوخت مازوت نیز هرگز از آنان عملکردی و یا حرف و حدیث و اعتراضی ندیده ایم. گویی نمایندگان محترم در برابر وزارت نفت و نیرو دهانی بسته دارند و به هیچ وجهی حاضر به اعتراض به این وزارت خانه ها برای حل این موضوع نیستند.
* نمایندگان محترم ، شرکت گاز خوزستان و مسوولین محترم استان بدانند که باران های خوزستان اسیدی است و دلیل اصلی این گونه بارش ها مصرف بسیار بالای مازوت در نیروگاه رامین می تواند باشد که بخاطر امتناع شرکت گاز از تامین گاز مورد نیاز نیروگاه رامین حاصل شده است. این باران های اسیدی نه تنها بر سلامتی مردم و محیط زیست خوزستان بلکه بر صنایع ، کارخانجات و کشاورزی این خطه زرخیز اثری سو دارد.

نیـروگاه حرارتی رامیـن از بزرگترین نیروگاه های حرارتی (بخاری) کشـور می باشد که با هدف تامین برق استان خوزستان و شبکه سراسری احداث گردیده است. نیروگاه رامین در کیلومتر ۲۰ جاده اهواز – مسجدسلیمان و در مجاورت رودخانه کارون و شهـر ویس در شمال شرقی اهـواز قرار دارد. این نیـروگاه با ۶ واحد (۴ واحد ۳۰۵ مگاواتی و ۲ واحد ۳۱۵ مگـاواتی) دارای توان تولیدی ۱۸۵۰ مگاوات است .
مصرف این نیروگاه دو منظوره می باشد یعنی هم با گاز و هم با مازوت می تواند برق تولید کند. گاز این نیروگاه توسط شرکت گاز خوزستان تامین می گردد و مازوت نیز از اصفهان و بندر امام و نیز از پالایشگاه اراک و هر جایی که پالایشگاهی هست خریداری و یا به صورت رایگان پس از مسافت بسیار زیاد به این نیروگاه ارسال می شود. مصرف گاز و مازوت در این نیروگاه همسان هستند و نیروگاه برای هر واحد در یک ساعت به ۷۴ هزار متر مکعب گاز و یا مازوت احتیاج دارد.
این نیروگاه مطابق آن چه در سایت آن است با گاز کار می کند و سوخت اضطراری آن مازوت است. مازوت ماده سیاه رنگی است که پس از بدست آمدن فرآورده بنزین و نفت بدست می آید و چون سیاه رنگ است به نفت سیاه هم معروف است.  مازوت فرآورده نیست بلکه بازمانده پالایش نفت است و اگر به صورت سوخت مصرف نگردد باید دور ریخته شود. به همین خاطر است که بسیاری پالایشگاه ها، این بازمانده تصفیه نفت را دور می ریزند.  مازوت از نظر سوخت همانند گاز قدرتمند است اما از نظر آلودگی بسیار خطرناک و دارای صدمات زیادی به محیط زیست است. این سوخت پس از شعله ور شدن و مخلوط شدن با رطوبت آب به اسید سولفوریک تبدیل می شود و می توان آن را یکی از مهم ترین دلایل بارش اسیدی در خوزستان دانست.
متاسفانه شرکت گاز استان خوزستان به دلایلی غیر قابل قبول از فروش گاز به این نیروگاه خودداری می کند و همین باعث می شود که این نیروگاه از مازوت استفاده کند و این چنین است که مازوت آلوده از اصفهان و چندین پالایشگاه به خوزستان می آید و به غیر از گران بودن حمل و نقل، آلودگی فراوانی به همراه می آورد.
این نیروگاه بزرگترین نیروگاه تولید برق در خاورمیانه است و مشابه همین نیروگاه در تبریز به اندازه یک واحد این نیروگاه تولید برق می کند. همین نیروگاه در تبریز در قسمت جنوب غربی این شهر و در فاصله ۱۶ کیلومتری جاده تبریز ـ آذرشهر واقع شده به خاطر استفاده از سوخت مازوت تعطیل شد.
این نیروگاه که از سوخت مازوت استفاده می کرد مورد انتقاد مسوولین ، مردم شهر و دوستداران محیط زیست قرار گرفته و با پافشاری نمایندگان تبریز با حکم دادستان شهر تبریز به علت آلودگی غیر مجاز تعطیل شد تا به وضعیت آلودگی خود رسیدگی کند. همین باعث شد سوخت مازوت قطع شده و سوخت گاز جایگزین شود.
اما متاسفانه نیروگاه رامین اهواز سرنوشتی متفاوت تر داشته است. زیرا هیچ کدام از نمایندگان این شهر اعم از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ، نمایندگان شورای شهر ، مدیرکل محیط زیست، استاندار و فرماندار اهواز حتی یک بار هم در مورد این نیروگاه صحبتی نکردند ، تا بر اساس مستندات آنان بتوانند از دادستان حکم توقیف برای مازوت این نیروگاه بگیرند و این نیروگاه در کنار منابع عظیم گازی خوزستان که به تبریز و اصفهان منتقل می گردد باید از سوخت مازوت با آلودگی بیش از حد استفاده کنند.
از آن سوی اهداف خودسرانه ی و بی اعتنای شرکت گاز خوزستان نسبت به خطرات ناشی از عواقب سوخت مازوت در این حد و وسعت را چه کسانی باید پیگیری کنند. مسلم است این شرکت هیچ گونه تعهدی نسبت به مرز و بوم و مردم اهواز ندارد. در این گیر و دار نیروگاه رامین را نمی توان مقصر دانست چرا که این نیروگاه به تولید برق مشغول است و در کنار مخازن گاز، مازوت را از اصفهان می خرد و با حمل و نقل آن قیمتی به مراتب بیشتر از گاز استفاده می کند.
نمایندگان محترم شورای اسلامی که با رای مردم به مجلس رفته اند در وهله ی اول باید به فکر سلامتی مردم خوزستان باشند. عملکرد ضعیف این نمایندگان را در مقابله با ریزگرد دیده ایم و اینک در مقابله با سوخت مازوت نیز هرگز از آنان عملکردی و یا حرف و حدیث و اعتراضی ندیده ایم. گویی نمایندگان محترم در برابر وزارت نفت و نیرو دهانی بسته دارند و به هیچ وجهی حاضر به اعتراض به این وزارت خانه ها برای حل این موضوع نیستند.
نمایندگان محترم بدانند که امروز دیگر مردم خوزستان به وعده و وعیدهای تو خالی که در ورای آن توافقات محرمانه ای بسته می شود نه تنها گوش نمی دهند بلکه در برابرشان ایستادگی می کنند. امروز باید به نمایندگانی رای داد که آستین بالا بزنند و حق مردم را طلب کنند و شرکت گاز را مجبور به تامین گاز مورد نیاز نیروگاه کنند تا آلودگی بیش از این نشود.
نمایندگان محترم ، شرکت گاز خوزستان و مسوولین محترم استان بدانند که باران های خوزستان اسیدی است و دلیل اصلی این گونه بارش ها مصرف بسیار بالای مازوت در نیروگاه رامین می تواند باشد که بخاطر امتناع شرکت گاز از تامین گاز مورد نیاز نیروگاه رامین حاصل شده است. این باران های اسیدی نه تنها بر سلامتی مردم و محیط زیست خوزستان بلکه بر صنایع ، کارخانجات و کشاورزی این خطه زرخیز اثری سو دارد.  این که نفت و گاز خوزستان ملی است و متعلق به کل کشور است حرفی نیست، اما وقتی که این مساله به محیط زیست ربط پیدا می کند مشکل ساز می شود. شرکت ملی گاز چرا گاز مورد نیاز این نیروگاه برقی را تامین نمی کند؟
در حالی که مشابه همین نیروگاه در تبریز را تامین می کند؟ آیا انتقال گاز به یکی از شهرهای شمالی که از آلودگی بسیار کمتری نسبت به خوزستان دارد در برابر اهواز که پر از آلودگی های تولید و انتقال نفت و گاز است را می توان توجیه کرد؟ آیا خوزستان با این همه خسارات جنگ، بلایا و مشکلات نفتی و صنایع، مستحق اندکی همراهی مسوولین و نماینگان محترم نیست؟
اگر زمستان و حجم انتقال گاز در این فصل را کنار بگذاریم، آیا تابستان ، بهار و پاییز هم نمی تواند به مستمسکی برای کمک به این شهر از دست آلودگی ها تبدیل شود؟
هر چند مسوولین شرکت ملی گاز دلایلی برای این اهمال خود همراه دارند اما به هیچ وجه قابل قبول نیست که واگذاری این مقدار گاز در توان شرکتی به این بزرگی که همواره در تبلیغات خود از آمادگی تولید و فروش گاز به همسایگان ایران قدرت نمایی می کند، نباشد، یا این همه تبلیغات وجود خارجی ندارد و شعاری توخالی است و یا این که مدیران این شرکت مایل به همکاری با این نیروگاه و در نهایت بهبود محیط زیست خوزستان و به خصوص اهواز نیستند.
شاید باید گفت کنترل مقدار گاز خروجی از یونیت ۲ اهواز که شب های آتش هایش، معروفیت جهانی دارد و مابقی کارخانه های تولید نفت و گاز، کفاف برطرف کردن سوخت این نیروگاه و برطرف کردن این آلودگی موهش را همراه خواهد داشت.  استاندار دلسوز خوزستان و فرماندار اهواز کافی است به وضعیت زیست محیطی این نیروگاه، و در کنار آن وضعیت اسفبار کارخانجات نفت و گاز اهواز نگاهی بکنند و ببینند چقدر بی کفایتی و بی قیدی در آلودگی محیط زیستی این شرکت ها باعث لطمه های جبران ناپذیری به خاک زرخیز خوزستان می شود و مسوولین اگر به دنبال راه قانونی برای مقابله با این بی مبالاتی هستند راه مقابله بسی زیاد و واضح است و می توان به راحتی در برابر اهمال مسولین از راه قانونمند آن ایستاد.  کافی است که بیابان های بی آب و علف پشت فرودگاه رفت و زمین هایی که توسط سلج های آلوده ته تانکی های نفتی سیاه شده اند را از نزدیک دید و یا به گازهای سمی که گاه و بی گاه در برخورد با حوزه های نمکی در زیر زمین به صورت ابری آلوده فضا را انباشته می کنند.  قرار نیست چون نفت و گاز ملی هستند همراه با خون و ریه های مریض مردم به لوله های انتقال وارد شوند و قرار نیست اگر نفت و گاز ملی به سوی مرکز و شمال کشور می رود در کنارش خاک خوزستان آلوده و هوای خوزستان سمی و باران های خوزستان اسیدی شود.
بسیاری گمان می کنند با بهره گیری از نفت باید چشم بر قهقراء و نابودی خوزستان ببندند و هر کسی را که از این جریان دفاع می کند را آلوده می پندارند. بعید است خوزستانی باشی و دل بر این همه تخلف آشکارا ببندی.
به همه مسوولین خوزستانی که در این جریان دستی و یا قدرتی دارند توصیه می کنیم چشم بر این بیداد نبندند و به فکر خاک و خوزستان باشند که موطن آنان است و فرزندان آنان. پای بر خون شهیدانش نگذارند و چشم بر بیداد نبندند. هیچ آغوشی گرمتر از آغوش مادر نیست این خاک و این وطن مال ماست و باید در حفظ آن کوشا و بی باک باشیم.
حسن سلامت دوم

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین