چین و پاکستان رزمایش مشترک دریایی برگزار می‌کنند

چین و پاکستان رزمایش مشترک دریایی برگزار می‌کنند

یک فرمانده نیروی دریایی پاکستان گفت: رزمایش مشترک دریایی چین و پاکستان از امروز در آب‌های دریای عمان آغاز می‌شود.

خبرگزاری فارس: چین و پاکستان رزمایش مشترک دریایی برگزار می‌کنند

رزمایش مشترک دریایی چین و پاکستان از امروز یکشنبه در آبهای دریای عمان شروع می شود. هدف از این رزمایش مشترک برقراری امنیت دریایی کریدور اقتصادی چین و پاکستان است.

دریاسالار «عارف الله» یکی از فرماندهان نیروی دریایی پاکستان گفت: تجارت در سایه برقراری امنیت دریایی امکان پذیر است. نیروهای دریایی تمام کشورها در دنیا بر علیه دزدان دریایی متحد است.

دریاسالار «یومان» یکی از فرماندهان چینی این رزمایش گفت: از نظر سیاسی در صورت بسته شدن مسیر دریایی، نیروی دریایی هر کشوری موظف است آن مسیر را بازگشایی کند.

وی در ادامه افزود: چین و پاکستان از دیر باز روابط دوستانه ای با هم دارند. با انجام رزمایش دریایی وضعیت تجاری و اقتصادی دو کشور بهبود پیدا می کند و نیروهایی دریایی دو کشور کسب تجربه می کنند. با شروع کریدور اقتصادی چین و پاکستان اقتصاد منطقه بهبود پیدا می کند.

به اعتقاد کارشناسان پاکستانی، رویکرد همه جانبه آمریکا به سمت هند و امضای توافقنامه همکاری هسته‌ای با این کشور به پاکستان نشان داد که آمریکا به عنوان متحد منطقه‌ای خود دهلی نو را جایگزین اسلام آباد کرده است.

همچنین به اعتقاد کارشناسان، بی‌توجهی واشنگتن به انتقادات پاکستان در خصوص توافق هسته‌ای با هند و بی‌توجهی آمریکا به درخواست اسلام آباد برای امضای توافقنامه هسته‌ای مشابه توافقنامه اتمی هند، باعث شد تا اسلام آباد درصدد توسعه روابط خود با چین برآید.

به هر حال، رویکرد پاکستان به سمت توسعه همکاری با چین در مقابل تلاش کشورهای غربی به ویژه آمریکا برای توسعه همکاری با هند باعث شکل‌گیری معادله جدیدی از قدرت در منطقه جنوب آسیا شده که افزایش رقابت‌‌های تسلیحاتی بین دو قدرت هسته‌ای این منطقه یعنی هند و پاکستان را به دنبال دارد.

کارشناسان عنوان می‌کنند تنش میان قدرت‌های هسته‌ای منطقه سبب می‌شود وضعیتی پیش بیاید که کشورهای صادر کننده سلاح از آن سود ببرند و مردم منطقه جنوب آسیا که از شرایط نامناسب اقتصادی برخوردارند، همچنان شاهد وخیم تر شدن وضعیت خود باشند.

 

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین