دادستان اهواز با حضور در دفتر روزنامه نسیم خوزستان ؛ مشکلات زیست محیطی را به جد پیگیری می کنیم

دادستان اهواز با حضور در دفتر روزنامه نسيم خوزستان ؛ مشكلات زيست محيطي  را به جد پيگيري مي كنيم

مطبوعات به عنوان رکن چهارم دموکراسی به حساب می آید. رسالت مطبوعات اطلاع رسانی در عین آگاهی و روشنایی است. روشنایی مسایل و معضلاتی که مردم با آن دست و پنجه نرم می کنند اما صدایشان به طور عادی به گوش مسوولان نمی رسد.از این رو رسانه ها به عنوان پلی میان مردم و مسوولین می شوند تا حرف های مردم به سمع و نظر مسوولان برسد.در این بین اما برخی مسوولان تاب شنیدن کم کاری ها و واقعیات در حوزه کاریشان را نداشته و اقدام به شکایت می نمایند.هر چند که کمتر رسانه ای یافت می شود که بدون مستندات اقدام به انتشار گزارش یا خبری نماید اما گاهی کم اطلاعی ،ناپختگی و عجول بودن برخی مدیران منجر به شکایت از رسانه می شود.روزنامه نسیم نیز به فراخور اقدام به چاپ دو گزارش در خصوص  رها سازی زباله های عفونی در سطح شهر و در جنب رودخانه کارون نمود که خوشایند سازمان پسماند شهرداری نیامد و تهدید به شکایت از این نشریه نمود که بعد از ارایه مستندات به دادستان محترم ،برای اولین بار دادستان شخصا به مساله ورود کرده و پس از حصول اطمینان از اصل خبر مندرج شده در این رسانه به سرعت در دادستانی اهواز جلسه ای تشکیل شد که منجر به روشن شدن موضوع گردید ، صحت خبر درج شده منجر به حضور دادستان در دفتر روزنامه نسیم شد که جا دارد از همراهی و همکاری دادستان با این نشریه ، نهایت تقدیر و سپاس به عمل آید.
در ادامه گزارش هر دو جلسه در زیر می آید:
‎دادستان اهواز قاطع معضلات زیست محیطی را دنبال می کند
در پی انتشار گزارشی از رها سازی زباله های عفونی در سطح شهر و در جنب رودخانه کارون از سوی برخی مطب ها و درمانگاه های خصوصی و انتشار ۲ گزارش از روزنامه نسیم خوزستان، دادستان محترم شهر اهواز، روز سه شنبه در دفتر خود جلسه ای با حضور برخی از مسوولین ذی ربط برگزار نمود.
‎این نشست با حضور عباس حسینی پویا دادستان اهواز، سیدخلف موسوی شهردار اهواز، معاون خدمات شهری، دکتر فقهی نماینده معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز، دکتر کلانتر رییس بیمارستان نفت، شهنی شهردار منطقه۷، مدیرعامل سازمان پسماند و سردبیر روزنامه نسیم خوزستان برگزار شد. ‎در این جلسه درباره رهاسازی پسماندهای عفونی در منطقه بحث و در ادامه ضمن شناسایی مقصرین تاکید گردید که نباید در کلانشهر اهواز شاهد چنین معضلات بهداشتی باشیم.
‎عباس حسینی پویا، دادستان اهواز با حساسیت خاص خود مساله را پیگیری کرد و در ادامه مشخص شد که شهرداری و دانشگاه علوم پزشکی اهواز مقصر نبودند و مقصر اصلی، درمانگاه ها و مطب های خصوصی هستند که حاضر به بستن قرارداد برای دفع و معدوم سازی زباله های عفونی خود با شهرداری اهواز نیستند. ‎در این جلسه حسن سلامت دوم سردبیر روزنامه نسیم خوزستان که به درخواست دادستان در جلسه حضور یافته بود ، ضمن اعلام حساسیت، هدف از انتشار سلسله گزارش های روزنامه را انعکاس معضلات برای رفع آن عنوان کرد و گفت: روزنامه نسیم خوزستان به هیچ وجه از مسایلی که آسیب جدی به جامعه وارد می کند صرف نظر نمی کند و همواره به دنبال بیان واقعیات و حقایق بوده است و در این راه با تقدیر و تشکر از حساسیت های ویژه دادستان اهواز جناب آقای عباس حسینی پویا، این حساسیت ها باعث میشود ما شهری سالم و عاری از چنین معضلاتی داشته باشیم و این حساسیت ها بجا و قابل تقدیر دادستان محترم اهواز نشان دهنده ی احساس مسوولیت ایشان به مشکلات زیست محیطی و بهداشتی مردم بوده که از فرمایشات مورد تاکید مقام معظم رهبری( مد ظله عالی) بوده و هست.
‎در ادامه حسن سلامت دوم ضمن تشکر از تشویق دادستان و مسوولین حاضر در جلسه گفت: وظیفه این نشریه گزارش از وضعیت اجتماعی، معضلات و چالش های موجود جامعه است و در این راه ما آسیب های جدی نیز داشته ایم اما هرگز باعث نشده تا از وظیفه ای که داریم عقب نشینی کنیم.
‎سلامت دوم افزود: از دادستان و مسوولین استدعا دارم نسبت به وضعیت زیست محیطی توجه ویژه نمایند زیرا وضعیت اهواز بی توجهی نمی طلبد.
‎وی در پایان افزود: امروزه مشکل پسماند با جدیت دادستان و همراهی شهردار حل می شود و انتظار می رود دادستان به وضعیت کارون خواری و معضل استفاده مازوت توسط نیروگاه رامین اهواز که امروزه شاهد اثرات مخرب و غیرقابل جبران از جمله بارش باران های اسیدی هستیم، اهتمام ویژه نماید.
‎دادستان اهواز نیز ضمن تقدیر از سردبیر روزنامه نسیم خوزستان گفت: نه تنها از این روزنامه وزین که به آسیب های جدی سلامت جامعه اشاره کرده است، گله ای ندارم بلکه از ایشان کمال تشکر را می نمایم زیرا حساسیت این روزنامه باعث مطرح شدن این معضل که به سلامت جامعه آسیب وارد می کند منجر شده است.
‎قابل ذکر است که دادستان اهواز در مدت زمانی اندک به چنین مساله مهمی آن هم به چنین سرعت رسیدگی نمود و اذعان کرد پیگیریی ویژه ای نیز در ادامه و نتیجه این فرآیند خواهد داشت.
‎در ادامه و نتیجه ای این جلسه سید خلف موسوی شهردار اهواز علیرغم آن که در این مساله مقصر نبوده اعلام کرد به صورت داوطلبانه در مدت زمان یک روز اقدام به جمع آوری و انهدام پسماندهای عفونی که در گوشه و کنارهای رودخانه کارون رها شده اند خواهد نمود.
‎هم چنین قرار بر این شد دادستان اهواز به همراه مهندس سیدخلف موسوی شهردار اهواز در دفتر این روزنامه حضور یافته و از سردبیر این روزنامه به خاطر حساسیت خاص بر مسایل اجتماعی و انتشار این گزارش تشکر ویژه نماید.
‎به گزارش نسیم خوزستان، تاکنون سابقه برگزاری چنین جلسه ای در اهمیت به سلامت جامعه و محیط زیست در اهواز حتی در خوزستان با حضور دادستان، شهردار اهواز، نماینده معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز و دیگر مسوولان ذی ربط وجود ندارد و این اولین جلسه ای بود که موضوع آن سلامت جامعه بوده است و در این راه دادستان اهواز برای حل چنین معضلاتی نهایت تلاش و کوشش را نمود و باید گفت عملکرد اخیر حسینی پویا نشان می دهد دادستان اهواز با قاطعیت و سرعت عمل موضوعات زیست محیطی را دنبال می کند.
* الوعده وفا
همانگونه که دادستان محترم و شهردار کلان شهر اهواز وعده حضور در دفتر روزنامه نسیم خوزستان را  داده بودند، چهارشنبه هفته گذشته به دفتر روزنامه نسیم خوزستان آمدند تا ضمن تشکر از سردبیر این نشریه  خبر توافقات و اقدامات مربوط به جمع آوری و انهدام زباله های عفونی را اعلام نمایند.
‎در ابتدای این نشست عباس حسینی پویا دادستان اهواز گفت: وظیفه دانستیم بعد از درج مطلبی که در روزنامه وزین نسیم خوزستان منتشر شد به بررسی معضل مطرح شده بپردازیم و خوشحال هستیم که در شهر اهواز روزنامه ای این معضل را منعکس نمود تا از این طریق دادستانی اهواز از وجود این معضل و مشکل آگاه شده و برای پایان دادن به این مساله قاطعانه وارد عمل شویم.
‎وی ادامه داد: بعداز آن و پس از حصول اطمینان از اصل خبر مندرج شده در این رسانه به سرعت در دادستانی اهواز جلسه ای با حضور مسوولان ذی ربط از جمله شهردار اهواز به عنوان متولی اصلی دفع و جمع آوری زباله از سطح شهر، معاونت علوم پزشکی تشکیل شد. ‎حسینی پویا اظهار داشت: تحقیقات بعمل آمده نشان داد که این زباله ها از بیمارستان ها نیست بلکه از مراکز دیگر است و تصمیم بر آن شد که شهرداری به سرعت در محل حاضر و نسبت به جمع آوری و پاکسازی آن محیط اقدام نماید.
‎دادستان اهواز با بیان آن که در این جلسه از زبان مسوولان بهداشت و بیمارستان ها به این واقعیت پی بردیم که این معضل سال ها بر زمین مانده است اضافه کرد: مسوولان بهداشت و درمان اهواز بیان داشتندکه سال ها تلاش برای چگونگی حل و دفع این پسماندها و ضایعات پزشکی حاصل از مطب ها ، کلینیک و آزمایشگاه های پزشکی صورت گرفته است اما تاکنون تصمیمی در این راستا لحاظ نشده بود. ‎وی افزود: مسوولان بهداشت و درمان نیز از این جلسه استقبال نمودند زیرا که دغدغه آنها در راستای حل این معضل بیش از دیگران است.
‎این مقام مسوول گفت: البته این جلسات تا رسیدن به یک توافق و راهکار کلی بین مسوولان آزمایشگاه ها، مطب داران و کلینیک ها هم چنان استمرار خواهد داشت. در گام اول مصوب شد که از تمامی آزمایشگاه ها، مطب داران و مسوولان کلینیک دعوت به عمل آید تا در یک توافق با شهرداری در خصوص جمع آوری و انتقال زباله ها و دفن بهداشتی در یک منطقه تعیین شده از سوی شهرداری عمل نمایند.
‎وی افزود: در گام بعدی با مسوولان مطب های پزشکی که به انجام جراحی سرپایی، پانسمان و تزریق نیز صحبت خواهیم کرد تا بتوانیم بین آنها و شهرداری توافق ایجاد نماییم گرچه هم اکنون برخی از این مطب ها بصورت داوطلبانه در جهت دفع زباله ها قراردادهای را با شهرداری امضا نموده اند.
‎دادستان اهواز در ادامه این نشست اظهار نمود: خدا را شاکریم که روزنامه نسیم خوزستان به این موضوع یک تلنگر و اشاره ای نمود و ما را متوجه این معضل در سطح شهر اهواز نمود.
‎عباس حسینی پویا گفت: در این زمینه به طور جدی پیگیر موضوع هستیم و از کل ظرفیت دادستانی و همراهی کلیه دوستان و عزیزان و شهردار محترم استفاده خواهیم نمود تا این موضوع به شکل کامل حل شود و بتوانیم یک سیستم را در جهت دفع این زباله های عفونی و خطرناک نهادینه کنیم تا در یک مکان مشخص بصورت اساسی امحا شوند.
‎دادستان اهواز در پایان سخنان خود بیان داشت: وظیفه خود دانستیم که به عنوان مدعی العموم به اتفاق جناب آقای دکتر کلانتر و شهردار اهواز در دفتر روزنامه نسیم خوزستان حاضر شویم تا رسما از زحمات و پیگیری های این نشریه تقدیر و تشکر به عمل آوریم.
‎در ادامه این نشست دکتر کلانتر رییس شبکه بهداشت و درمان نفت گفت: لازم می دانم که از تمامی مسوولان روزنامه نسیم خوزستان تشکر و قدردانی نمایم. هم چنین جا دارد که به عنوان یک شهروند و فردی که سال ها در عرصه پزشکی فعالیت دارد، از کار انسانی و اجتماعی که آقای حسینی بنا داشتند تشکر کنم و جای شکر دارد که یک مسوولی که غالبا با مجرمان ومتهم ها سر و کار دارد از مسایل شهری غافل نیست برای ما بسیار مهم است.
‎وی ادامه داد: وقتی شهر برخوردار از مسوولان خوب باشد ما نیز احساس آرامش و دلگرمی می نماییم زیرا جامعه سالم جامعه پویا است و سلامتی مربوط به انسان ها، محیط و جانوران است.
‎کلانتر با بیان آن که معضلات و مشکلات اجتماعی در شهر ما بسیارند اضافه کرد: در زمینه بهداشت و سلامت از لحاظ کیفی و کمی در مقایسه با دوران پیش از انقلاب شاهد رشد و ترقی بسیار چشمگیری هستیم. ‎وی افزود: ما قبل از انقلاب شاید کمتر از ۱۰۰ جراحی پیوند کلیه داشتیم اما در حال حاضر در هر استان حداقل ۲ الی ۳ مرکز پیوند کلیه وجود دارد که نشان می دهد در مسایل روز پزشکی چه میزان رشد و پیشرفت داشته ایم ، این ها از نعمت های جمهوری اسلامی هستند ولی با این وجود ما باید در جهت رفع معضلات فعلی جامعه قدم های موثری برداریم.چرا که معتقدیم تا همه مسوولان به صورت یک زنجیر به هم پیوسته در همه رده ها و صنوف به کمک هم نیایند شاید بروز چنین معضلاتی خواهیم بود.
‎رییس شبکه بهداشت و درمان نفت با ارایه آماری از مرگ و میر حاصل از حوادث رانندگی گفت: سالانه بیش از۳۰هزار کشته ناشی از تصادفات رانندگی داریم که در صورت ارایه آموزش های صحیح به شهروندان از طریق نشریات و رسانه ها قطعا خواهیم توانست هزینه های مالی که در این جهت صرف می شود را می توان صرف آبادانی و پیشرفت جامعه و مسایل رفاهی شود و با آموزش های مداوم می توان کارهای بسیاری را نمود.
‎علی سلامت دوم مدیر مسوول روزنامه نسیم خوزستان در ابتدا ضمن خوشامدگویی به دادستان محترم ، شهردار کلانشهر اهواز و دکتر کلانتر رییس شبکه بهداشت و درمان نفت از حرکت نو و شایسته دادستان محترم در ورود به موقع و موثر به مسایل زیست محیطی ، ناهنجاری ها و حقوق شهروندی  شهرستان اهواز و همچنین ایجاد رابطه ای تنگاتنگ با جامعه رسانه ای تشکر نمود و گوشه ای از فعالیت روزنامه نسیم خوزستان را برای آنان شرح دادند و بیان داشتند این روزنامه بدون هرگونه تعلقات سیاسی و بحث قومیتی که آفت خوزستان شده است همواره در دفاع از حقوق شهروندی هموطنان عزیز خوزستانی کوتاه نیامده و سعی نموده به بهترین شکل ممکن آنها را منعکس نماید و پیامدهای ناگوار انتقال آب کارون و آثار مخرب آلوده کننده های زیست محیطی در استان را در اولویت برنامه های خود قرارداده است .
وی گفت : هر قدر فضای عملکرد رسانه ها و مطبوعات  بهتر باشد ، رسالت خود را به نحو احسن می توانند انجام دهند چرا که معتقدم یکی از مهمترین دغدغه های نشریات که در این زمینه و مسایل مشابه دخول نمی کردند بحث دادگستری و دادگاه است.
‎وی ادامه داد : نگرش دادستانی به مسایل زیست محیطی یک نگرش بسیار خوب است و طی این سالها تاکنون چنین پیگیری و توجهی را شاهد نبودیم و از طرفی رفتار محاکم قضایی با مطبوعات مناسب شده بطوریکه احساس می شود تحولی خاص و جریان ساز آغاز شده است و این بسیار امیدار کننده است که مطبوعات در دامنه وظایف خود عملکرد بهتری داشته باشند زیرا وقتی ما حمایت خاص دادستانی را درپیگیری مسایل می بینیم برای  ادامه کار خود دلگرم تر می شویم.
‎سلامت دوم در ادامه سخنان خود بیان داشت: اگر قرار است موضوعی در رسانه ها منعکس نشود و تنها از طریق مکاتبات به مسوولان ذیربط اعلام شود باید این موضوع را هم مورد توجه قرار داد که برخی از موضوعات را نمی توان با مکاتبه انجام داد و وقتی موضوعی در نشریه چاپ می شود مطمین باشید که موضوع از مراحل اطلاع رسانی اولیه و صحبت گذشته است.
‎وی خاطر نشان کرد: در کشور ما تقریبا ۱۷ و یا ۱۸ دستگاه نظارتی وجود دارد اما با این وجود متاسفانه تخلفاتی صورت میگیرد که در هیچ کشور دیگری که شاید یک چهارم دستگاه های نظارتی ما را ندارند، صورت نمی گیرد.
‎مدیر مسوول روزنامه نسیم خوزستان با بیان آن که وقتی مطبوعات موضوعی را به چاپ می رسانند و به وظیفه ذاتی خود عمل می نمایند منظور اینست که موضوع از دید دستگاه های نظارتی به دورمانده است واینک آنها می بایست به وظیفه خود عمل نمایند . وی درخاتمه گفت : ما در بسیاری از مسایل از جمله بحث زیست محیطی نیروگاه رامین ورود و گزارشات ومقالات تخصصی متعددی به همراه ارایه راهکار به چاپ رساندیم اما خیلی ها اعلام داشتند که این نشریه کاسه داغتر از آش است در حالی که تبعات آن آلودگی برای ما کاملا مشخص و مبرهن است. ‎در پایان این نشست دادستان و شهردار اهواز با اهدای هدیه ای نفیس از مدیر مسوول و سردبیر روزنامه نسیم خوزستان تقدیر و تشکر به عمل آوردند.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین