هشدار به مردم و مسوولین ؛ آمار قربانیان سالک در خوزستان رو به افزایش است!

هشدار به مردم و مسوولين ؛ آمار قربانيان سالك در خوزستان رو به افزايش است!

سالک که به قول کارشناسان از بیماریهای بومی استان خوزستان است، به طور میانگین سالانه بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار مورد ابتلا به سالک در استان رخ می دهد.
به گزارش رهیاب، سالک یک بیماری پوستی است که به وسیله گزش پشه خاکی آلوده به انگل لیشمانیا منتقل می شود و سالانه حدود دو میلیون نفر در دنیا و از جمله ایران به این بیماری مبتلا می شوند. این بیماری در مناطق شهری از سگ و در مناطق روستایی از موش صحرایی و به وسیله پشه خاکی به انسان منتقل می شود.
مکان های مرطوب و تاریک، محل تجمع زباله و نخاله های ساختمانی، انباشت مصالح ساختمانی، خانه های مخروبه و نیمه ساخت از جمله مکان های آسیب پذیر نسبت به این بیماری است. سالک در آغاز به صورت یک برجستگی کوچک است که به تدریج بزرگ شده و به صورت زخم در می‌آید.
زخمها خود به ‌خود طی مدت ۶ ماه تا یک سال بهبود می‌یابد و پس از درمان کامل محل ضایعه به صورت یک جوشگاه باقی می‌ماند و به غیر از یک فرورفتگی ساده، عارضه‌دیگری برای فرد ندارد.
این در حالی است که بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت که به تمامی مراکز بهداشتی و درمانی کشور ابلاغ شده است، افراد در صورت ابتلا به سالک تمامی مراحل تشخیص، درمان و دارو به صورت رایگان درمان می شوند.
در این باره دکتر شکراله سلمان‌زاده رییس مرکز بهداشت خوزستان در اواخر آذرماه گفته بود : بیماری سالک دو پیک یا قله شیوع دارد؛ پیک نخست در تابستان بروز می‌یابد که در آن فصل شرایط برای رشد حشرات از جمله ناقل سالک فراهم است و پیک دوم نیز در فصل زمستان رخ می‌دهد که در این فصل جوندگان موذی با پناه بردن به سکونت‌گاه‌ها موجب شیوع این بیماری می‌شوند. وی می گوید : سالک یکی از بیماری‌های بومی خوزستان است و همیشه در این استان وجود دارد، البته سالک در برخی از مناطق مانند شوشتر، رامهرمز، اندیمشک، دشت‌آزادگان بیشتر شایع است و وجود جوندگان در این مناطق احتمال سرایت آن را بیشتر می‌کند.
سلمان زاده همچنین می افزاید : پیشگیری از شیوع سالک، ضروری است شهرداری، مجموعه آب و فاضلاب و فرمانداری شهرستان‌ها با مجموعه بهداشت همکاری‌های لازم داشته باشند.
سالک که به قول کارشناسان از بیماریهای بومی استان خوزستان است، به طور میانگین سالانه بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار مورد ابتلا به سالک در استان رخ می دهد. خوزستان نیز در مقوله مبارزه با شیوع سالک در وضعیت بدی قرار ندارد اما همچنان برای کاهش ابتلا به سالک باید برنامه ریزی صحیح و  اصولی از سوی مسئولان ذیربط صورت گیرد.
شهلا بیگدلی کارشناس برنامه مبارزه با سالک مرکز بهداشت خوزستان می گوید : مهمترین راه پیشگیری از ابتلا به سالک، علاوه بر محافظت شخصی و جلوگیری از گزش پشه، بهسازی محیط، از بین بردن نخاله‌های ساختمانی، زباله‌ ها و مبارزه با جوندگان و سگ ‌های ولگرد است.
سگ های ولگردی که همین چند روز پیش معاون سیاسی اجتماعی فرماندار اهواز خواستار تغییر رویه و توقف اتلاف آنها در اهواز شد. از این رو، روز گذشته رییس مرکز بهداشت دزفول آمار نگران کننده ای از شیوع این بیماری در شهرستان پرده برداشت که نگرانی های شیوع به این بیماری در مناطق مختلف استان را خبر می دهد.
وی از شناسایی ۲۳۶ مورد ابتلا به بیماری سالک در این شهرستان طی امسال خبر داد و گفت : ابتلا به بیماری سالک در مناطق روستایی دزفول ۳۷ درصد و در مناطق شهری ۲۶ درصد افزایش داشته است.
رضا پورآیین که در نشست شورای سلامت و امنیت غذایی در مرکز بهداشت دزفول سخنرانی کرد، گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه امسال در مناطق روستایی دزفول ۱۴۰ نفر به بیماری سالک مبتلا شدند که این رقم نسبت به ۸۷ مورد ابتلا در مدت زمان مشابه پارسال رشد ۳۷ درصدی داشته است.
وی همچنین با اشاره به ابتلای ۹۶ نفر به بیماری سالک در مناطق شهری دزفول یادآور شد : این تعداد در سال گذشته ۶۹ نفر بوده است.
اگرچه به طور رسمی آماری از تعداد مبتلایان به سالک در خوزستان اعلام نشده است بیماری سالک در ۱۸ استان کشور شایع است و سالانه حدود۲۰ هزار نفر به این بیماری مبتلا می شوند.
هرچند بیماری سالک کشنده و مرگ آور نیست اما زخم های بزرگ و بدشکلی در محل گزش و به خصوص در صورت ایجاد می کند که ممکن است درمان آن بیش از یکسال طول بکشد و زندگی فرد را مختل کند از این رو مسولین امر باید نسبت به پیشگیری از گسترش این بیماری بپردازند و با سم پاشی و از بین بردن حیوانات وحشی، جمع آوری نخاله های ساختمانی، اتلاف سگ های ولگرد و آموزش مردم و…  نسبت به کاهش مبتلایان به این بیماری اقدام کنند و نصف هزینه درمان را در بخش پیشگیری هزینه نمایند.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین