رییس سازمان شیلات اعلام کرد؛ جزئیات سرمایه‌گذاری مشترک ایران و روسیه در آبزی‌پروری

رییس سازمان شیلات اعلام کرد؛ جزئیات سرمایه‌گذاری مشترک ایران و روسیه در آبزی‌پروری

رییس سازمان شیلات جزئیات همکاری ایران و روسیه در زمینه تولید و سرمایه‌گذاری مشترک در بخش شیلات و آبزی‌پروری را اعلام کرد و گفت: طی ۹ ماهه امسال بیش از هزار تن انواع محصولات شیلاتی به روسیه صادر شد که می‌تواند تا حدود ۱۰ هزار تن در آینده افزایش یابد.

حسن صالحی معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: با پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های کنونی در تولید انواع محصولات شیلاتی می‌توان سالانه حدود ۱۰ هزار تن انواع میگو، ماهی در قفس، پرورش خاویار و غیره به روسیه صادر کنیم که در ۹ ماهه امسال برخلاف پیش‌بینی‌های صورت گرفته حدود هزار تن انواع آبزیان به روسیه صادر شده است.

وی با بیان این‌که عمده صادرات محصولات شیلاتی در ۹ ماهه امسال به روسیه را انواع میگو شامل می‌شود، افزود: بازار روسیه بازار بسیار بزرگ و رو به رشدی است که می‌توانیم در فضای پسا برجام از این ظرفیت برای افزایش توسعه کمی و کیفی صادرات محصولات شیلاتی استفاده کنیم.

رییس سازمان شیلات ادامه داد: توافقات مناسبی بین شرکت‌های شیلاتی ایرانی و روسی صورت گرفته است که البته یکی از دلایل کاهش صادرات به روسیه، پایین آمدن ارزش روبل است که انگیزه را برای صادر‌کنندگان ایرانی کاهش داده است، چرا که محصولات شیلاتی ایرانی مشتریان دیگری نیز دارد که می‌تواند سود بیشتری برای صادر‌کنندگان داشته باشد.

صالحی همچنین در خصوص بیماری لکه سفید میگو نیز اظهار کرد: این بیماری که در استان‌های بوشهر و خوزستان اتفاق افتاد، سبب شد تولید میگو با کاهش مواجه شود و صادرات این محصول نیز تحت تاثیر این مساله قرار گیرد و نهایتا عاملی شد تا نتوانیم هدف‌گذاری که برای صادرات میگو به روسیه داشتیم، محقق نشود.

وی با بیان این‌که اگر تولید میگو در شرایط مطلوبی صورت گیرد هیچ محدودیتی برای صادرات به روسیه وجود ندارد، گفت: بازار روسیه به تازگی به روی ایران باز شده و تجار دو کشور نیز چند صباحی است که با یکدیگر در زمینه‌ تجارت محصولات شیلاتی توافق کرده‌اند اما در شرایط کنونی می‌توانیم پنج تا ۱۰ هزار تن محصولات شیلاتی به روسیه صادر کنیم که می‌توان به انواع پرورش ماهی در قفس، صید ماهیان در اقیانوس هند و بسته‌بندی محصولات شیلاتی به عنوان زمینه‌های همکاری با روس‌ها اشاره کرد.

رییس سازمان شیلات گفت: در سفر هیات روسی به ایران و طی توافقات صورت گرفته گذشته چند نکته‌ مهم را در همکاری مشترک با روسیه برای آینده شیلات ایران هدف‌گذاری کرده‌ایم که می‌توان به همکاری با این کشور مانند دیگر حاشیه‌نشینان خزر در راستای مدیریت و بهره‌برداری بهینه از منابع زنده دریای خزر در قالب موافقت‌نامه پنج جانبه اشاره کرد تا ذخایری مانند خاویار، کیلکا و غیره در این دریا احیاء شود.

صالحی اعلام کرد: یکی دیگر از زمینه‌های شیلاتی با روسیه به صادرات انواع آبزیان به این کشور در فضای پسابرجام بر می‌گردد؛ به گونه‌ای که بتوانیم با جذب سرمایه‌گذاران روسی آنها را در قالب شرکت های مشترک یا شرکت‌های روسی در تولید، پرورش، فرآوری، بسته‌بندی و صادرات انواع محصولات شیلاتی به روسیه سهیم کنیم و آنها بتوانند در مناطق آزاد و سواحل جنوبی و شمالی کشور همکاری مشترکی با ما داشته باشند.

وی گفت: همچنین درصددیم در زمینه‌ ماهیان خاویاری، پرورش برخی گونه‌های آبزی، ارزیابی ذخایر و غیره همکاری مشترک علمی، تحقیقاتی و آموزشی با روسیه داشته باشیم و همکاری مشترک خود در مجامع بین‌المللی با سازمان‌های منطقه‌ای و جهانی که دو کشور در آن عضو هستند را افزایش دهیم.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین