نشست مشترک با همتای چینی: روحانی: فصل نوین همکاری ایران و چین آغاز شده است

نشست مشترک با همتای چینی: روحانی: فصل نوین همکاری ایران و چین آغاز شده است
رئیس جمهور کشورمان در نشست مشترک با رئیس جمهور چین گفت: سفر رئیس جمهور چین به ایران یک رویداد مهم تاریخی است و با این سفر فصل نوینی از همکاری ایران و چین آغاز شده است.

حجت الاسلام حسن روحانی در نشست خبری مشترک با رئیس جمهور چین گفت: خوشحالم که رئیس جمهور چین به دعوت این جانب پاسخ مثبت داده و امروز میزبان این مهمانان عزیز هستیم.

وی با بیان اینکه رابطه با چین برای ما حائز اهمیت است گفت: این اهمیت هم به دلیل تاریخی است که این روابط یک پشتوانه ۲۰۰۰ ساله به همراه دارد و هم نزدیکی افکار دو دولت نسبت به مسائل جهانی و همکاری های وسیعی که میان دو کشور وجود دارد.

رئیس جمهور افزود: این سفر در یک نقطه تاریخی و مناسبتی آن هم در شرایط پسابرجام و پساتحریم تحقق می افتد و امیدوارم امروز بتوانیم سند همکاری نهایی میان دو کشور را امضا کنیم.

روحانی با اشاره به ۴ مذاکره گذشته روسای جمهور ایران و چین گفت: این پنجمین مذاکره است که بعد از دو سال و نیم مذاکرات مفصلی که در بیشکک، شانگهای، جاکارتا و نیویورک داشتیم. امروز در جلسه عمومی و خصوصی همه مسائل دو جانبه منطقه ای و بین المللی را مرور کردیم.

وی افزود: در این مذاکرات پیرامون مسائلی همچون روابط راهبردی میان دو کشور، تنظیم یک سند جامع ۲۵ ساله و ارتقای سطح روابط دو جانبه در ظرف ۱۰ سال آینده تا ۶۰۰ هزار میلیارد دلار بحث کردیم.

رئیس جمهور ادامه داد: مسائل مالی و بانکی اعتبارات مورد نیاز سرمایه گذاری سرمایه داران دو کشور در یکدیگر، مباحث مربوط به قراردادهای بلند مدت در زمینه انرژی و همچنین در زمینه سرمایه گذاری در راه آهن، معادن، صنعت، گردشگری و شهرک فناوری را در جلسات عمومی و خصوصی مورد بحث قرار دادیم.

روحانی با بیان اینکه علاوه بر مسائل اقتصادی در زمینه علمی نیز دو طرف مذاکراتی داشتند، گفت: در زمینه مسائل علمی، فناوری های نوین، فرهنگی، گردشگری و در مسائل امنیتی و دفاعی نیز در مذاکرات دو جانبه و عمومی مذاکراتی داشته ایم.

وی تاکید کرد: موضوع تروریسم مبارزه با افراطی گری، خشونت و مبارزه با اختلافاتی که دامنگیر منطقه شده از دیگر موارد مورد تاکید و بحث در دیدار دو جانبه بود.

رئیس جمهور تصریح کرد: ایجاد ثبات و امنیت در منطقه خاورمیانه، رایزنی و کمک در زمینه های کشورهایی که امروز گرفتار تروریسم شده اند از جمله افغانستان، عراق، سوریه و یمن و همچنین کمک های فکری و عملیاتی که در زمینه مبارزه با تروریسم باید با یکدیگر داشته باشیم از جمله موارد مورد بحث بود.

روحانی گفت: بحث یک جانبه گرایی آینده جهان و منطقه، تهدیداتی که در آینده میان مدت باید مدنظر قرار گیرد و اهداف بلند مدتی که در منطقه میان ایران و چین وجود دارد جزو مواردی بود که به بحث بررسی پرداختیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: من سفر مهم رئیس جمهور خلق چین به ایران با هیات بلندپایه همراهش را یک رویداد مهم تاریخی می دانم و مطمئنم از امروز به بعد فصل نوین روابط ایران و چین آغاز شده است.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین