دود و خاکستر ناشی از سوزاندن مزارع نیشکر سهم کیست ؟! آلایندگی سهم فقرا سود و منفعت مال اغنیا

دود و خاكستر ناشي از سوزاندن مزارع نيشكر سهم كيست ؟!  آلایندگی سهم فقرا  سود و منفعت مال اغنیا

مردم اهواز در محاصره صنایع بزرگ قرار گرفته‌اند صنایعی که پولش مال مدیران و پایتخت‌نشینان است و دود و نفس تنگی‌اش مال اهوازی‌ها.
اگر لااقل معضل بیکاری جوانان خوزستانی و اهوازی را حل می‌کردند دلمان نمی‌سوخت ولی با بی توجهی به  نیروی انسانی استان، تنها به فکر سود بیشتر کارخانجات خود هستند حالا هر بلایی هم که سر مردم استان بیاید برایشان اهمیتی ندارد.
سه سال است که به برکت نفس تنگی بیش از ۷۰ هزار نفر در باران‌های پاییزی استان خصوصاً در اهواز این سؤال با هزار خواهش و تمنا مطرح شده است که عامل نفس تنگی خوزستانی‌ها چیست؟ اما از آنجا که برخی مسئولین آن‌قدر زرنگ تشریف دارند که بعد از سه سال مثلاً دوندگی نهایتاً بگویند عامل ناشناخته!
مسئولین امر دنبال سر هم بندی کردن این عامل ناشناخته هستند ولی در بین مردم و کارشناسان در خصوص این عامل ناشناخته حرف و حدیث‌های زیادی مطرح است از آلودگی کارخانه‌ها و گردوغبار تا سوزاندن مزارع نیشکر.
در بین تمام عواملی که مطرح است همیشه پای مزارع نیشکر وسط بوده است هر چند مسئولین و مدیران نیشکر به راحتی این فرضیه را رد می‌کنند مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفته است”معتقدیم آلاینده نیستیم” اما آسمان تیر و تاری که هر از چند گاهی مهمان ناخوانده آسمان اهواز و حوالی آن می‌شود را این مدیران چگونه  می‌توانند پنهان کنند؟
* بازهم برای برداشت محصول شروع به سوزاندن مزارع کرده اند
همین دیروز برای بار هزارم رئیس اداره حفاظت محیط زیست اهواز از به آتش کشیدن دو مزرع نیشکر در این شهرستان خبر داد و گفت: دود و خاکستر ناشی از سوزاندن این مزارع شهرهای اهواز و شیبان و روستاهای اطراف آن را آلوده کرده است.
علی بنی عگبه گفته است شرکت توسعه نیشکر از چهارشنبه بازهم برای برداشت محصول شروع به سوزاندن مزارع کرده و این بار مزارع واحدهای ‘دهخدا’ در شمال اهواز و ‘دعبل خزاعی’ در جنوب این شهر را آتش زده است.
به گفته وی طبق گزارش‌ها واحد شعیبیه نیز همزمان مزارع خود را آتش زده که تأثیر آلودگی آن بر شهرستان شوشتر است.
*مدیر طلبکار نیشکر: بروند جلوی فولاد و نفت را بگیرند
اما  صادقی – مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی – در این خصوص با طلبکاری می‌گوید “ما یک تولیدکننده هستیم و مسئولان بروند جلوی فولاد و نفت را بگیرند. مگر می‌شود واحدی در کشور ایجاد شود که آلایندگی نداشته باشد. آلایندگی‌های ما در حد استانداردهای جهانی است.
وی ادامه داد: کل مزارع نیشکر جهان حدود ۲۵ میلیون هکتار است و برداشت سبز در جهان ۲۰ درصد و برداشت به صورت سوخته از مزارع ۸۰ درصد است. در هیچ جای دنیا حتی در پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا نمی‌توانید جایی را مشاهده کنید که کل برداشت آن سبز باشد. برداشت کامل اراضی به صورت سبز امکان‌پذیر نیست و هرکس ادعا می‌کند که برداشت اراضی با تناژ بالا باید سبز باشد نیشکر را نشناخته است. در هیچ جای دنیا، نه در امریکا و استرالیا و نه در برزیل که مرکز تولید نیشکر دنیا است و سایر کشورها، در هیچ‌کدام برداشت سبز به تنهایی امکان ندارد.
صادقی – مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی –  در زمینه اظهارات برخی مسئولان درباره آتش زدن مزارع نیشکر، خاطرنشان کرد: نمی‌شود آدم چشم خود را ببندد و بدون علت و آگاهی در این زمینه صحبت کند و بگوید اگر مزارع را بسوزانید، در کارخانه را خواهیم بست.
وی افزود: ۱۷ هزار نفر در شرایط فعلی در کارخانجات توسعه نیشکر کار می‌کنند و با احتساب اشتغال در فصل کشت، این تعداد به ۲۳ هزار نفر می‌رسد؛ اگر می‌خواهید کارخانه توسعه نیشکر را تعطیل کنید، پس تعطیل کنید.
*رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان :هیچ‌گونه آلودگی زیست‌محیطی برای استان ندارد!
چنگلوایی رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان هم در حمایت از نیشکر گفته است: نیشکر صنعت مفید و مثبت است و در کنار کاهش واردات شکر، اشتغال زیادی را ایجاد کرده است؛ در بخش سوزاندن زمین‌های نیشکر پس از برداشت نیز این صنعت به سمتی رفته که با دستگاه برداشت انجام می‌شود و دیگر هیچ‌گونه آلودگی زیست‌محیطی برای استان ندارد.
*سوزاندن پسماند مزارع نیشکر سلامت مردم را در معرض تهدید قرار داده است
اما واقعیت راوی حقایق تلخی است دکتر سید محمد علوی عضو هیئت علمی و پژوهشگر در مباحث بهداشت و اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در مورد آلودگی ناشی از سوزاندن پسماند مزارع نیشکر گفت: سوزاندن برگ و ساقه درختان و گیاهان مانند سوزاندن نیشکر و مزارع کشاورزی موجب آلودگی هوا با آلاینده‌هایی مانند CO،‌CO2،‌NOX،‌SO2 و هیدروکربن‌ها می‌شود.
وی ادامه داد: متأسفانه سوزاندن پسماندها در مزارع نیشکر پدیده و عادت زشتی است که از سال‌ها قبل و با گسترش و توسعه مزارع نیشکر و صنایع جانبی آن گریبان ساکنان این منطقه را می‌فشارد و سلامتی آنها را در معرض تهدید قرار داده است.
احمد باورساد، عضو شورای شهر اهواز گفته بود: بررسی‌های اعضای کمیسیون خدمات شهری شورای شهر در خصوص موضوع انتشار خاکستر در محل‌های مسکونی نشان داده که این خاکسترها به دلیل سوزاندن نیشکر در منطقه منتشر شده و مشکلاتی را برای ساکنان اهواز ایجاد کرده است.
*نامه دادیم!
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان که گویا کسی در استان برای او تره خرد نمی‌کند در سال ۹۳ گفته بود محیط زیست استان طی نامه‌ای به نیشکر هشدار داد چنانچه نتواند برای حل مشکل سوزاندن مزارع نیشکر اقدام اساسی به عمل آورد می‌بایست برای تغییر الگوی کشت در واحد  اقدام کند.
به گزارش رهیاب، چرا با وجود این‌که نیشکر همچنان صنعت آلاینده محیط زیست خوزستان است، تحت برخورد قانونی جدی از طرف مراجع ذیصلاح قرار نمی‌گیرد و هیچ اقدام اساسی در زمینه برخورد قانونی با باران خاکستر نیشکر انجام نمی‌شود؟

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین