رایزنی تلفنی اوباما و پوتین درباره اوضاع سوریه

رایزنی تلفنی اوباما و پوتین درباره اوضاع سوریه

رؤسای جمهور آمریکا و روسیه در یک تماس تلفنی خواستار تماس کاری بین وزرای دفاع دو کشور برای مقابله با تکفیری‌های «داعش» شدند.

خبرگزاری فارس: رایزنی تلفنی اوباما و پوتین درباره اوضاع سوریه
«باراک اوباما» و «ولادیمیر پوتین» رؤسای جمهور آمریکا و روسیه در یک گفت‌وگوی تلفنی اوضاع سوریه را به بحث گذاشتند.

خبرگزاری ریانووستی گزارش کرد، اوباما و ولادیمیر پوتین در این تماس تلفنی خواستار تماس کاری وزرای دفاع روسیه و آمریکا در خصوص مبارزه با تکفیری‌های «داعش» شدند.

العربیه نیز گزارش کرد که اوباما و پوتین در این تماس تلفنی موافقت کردند که روابط دیپلماتیک و دیگر همکاری‌ها برای اجرای بیانیه مونیخ درباره سوریه را تقویت کنند.

کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد که رئیس‌جمهور روسیه و رئیس‌جمهور آمریکا در یک گفت‌وگوی تلفنی ارزیابی‌های مثبتی از نتایج نشست گروه بین‌المللی پشتیبانی از سوریه (ISSG) که طی روزهای ۱۱ و ۱۲ فوریه در مونیخ برگزار شد، ارائه کردند.

روز پنجشنبه هفته گذشته، نشست گروه بین‌المللی پشتیبانی از سوریه، به تصویب یک بیانیه نهایی منجر شد که خواستار رسیدن هرچه سریعتر کمک‌های انساندوستانه به تمامی مناطق محاصره شده در سوریه و تعیین یک ضرب‌الاجل یک هفته‌ای برای اجرای اقداماتی به منظور پایان دادن به خشونت‌ها و دشمنی‌ها در سوریه شد.

در بیانیه کرملین درباره تماس تلفنی رؤسای جمهور آمریکا و روسیه آمده است: «موضوع اصلی تبادل اطلاعات، موضوعات رفع بحران سوریه بود».

این بیانیه می افزاید، دو طرف ظاهراً موافقت کردند که همکاری از طریق کانال دیپلماتیک و دیگر کانال‌ها به منظور اجرای بیانیه ISSG را تشدید بخشند.

طبق این بیانیه، «به ویژه، پوتین و اوباما از تلاش‌های دو نیروی وظیفه در زمینه آتش‌بس و جنبه انساندوستانه اعلام حمایت کردند».

ISSG در ماه نوامبر درست مدت اندکی بعد از آغاز مذاکرات صلح سوریه در وین به صورت یک قالب بین‌المللی با هدف حل بحران داخلی سوریه که از سال ۲۰۱۱ تاکنون  در جریان است و نیروهای سوری با معارضان و افراط‌گرایان در این کشور مبارزه می‌کنند، شکل گرفت.

این گروه بین‌المللی در حال حاضر شامل روسیه، کشورهای اتحادیه عرب، اتحادیه اروپا و برخی از کشورهای عضو و همچنین چین و ایران و ترکیه و سازمان ملل و آمریکا می‌شود.

طبق این گزارش، پوتین در تماس تلفنی با اوباما بر اهمیت ایجاد تماس‌های کاری مداوم بین وزرای دفاع دو کشور آمریکا و روسیه در زمینه مبارزه علیه گروه تروریستی داعش تأکید کرد.

در بیانیه کرملین آمده است: «رئیس‌جمهور روسیه یکبار دیگر بر اهمیت ایجاد یک جبهه مشترک علیه تروریست تأکید کرد و معیارهای دوگانه را رد کرد. او بر لزوم ایجاد تماس‌های کاری بین وزرای دفاع روسیه و آمریکا که اجازه نزاع سیستماتیک و موفقیت‌آمیز با داعش و دیگر سازمانهای تروریستی را می‌دهد، تأکید کرد».

طبق بخش روابط عمومی کرملین، رؤسای جمهور دو کشور آمریکا و روسیه «گفت‌وگوی صریح و جدی» با یکدیگر داشتند.

طبق این گزارش، پوتین و اوباما همچنین درباره رفع بحران اوکراین و اجرای توافق مینسک نیز گفت‌وگو کردند و در بیانیه کرملین در اینباره آمده است: رهبران دو کشور درباره اوضاع اوکراین بحث کردند و در وهله اول در خصوص اجرای پیچیده اقدامات به منظور رفع درگیری‌های اوکراین که در توافق ۱۲ فوریه ۲۰۱۵ مینسک توافق شده بود، بحث کردند».

 

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین