ضرغامی مدیری توسعه گرا ؛ شاه کلید توسعه بهبهان را دریابید!

ضرغامي مديري توسعه گرا ؛  شاه کليد توسعه بهبهان را دريابيد!

توسعه در ایران قصه پرغصه ای است که سالیان درازی است که ذهن و اندیشه بسیاری از نخبگان و اندیشمندان ایرانی را به خود جلب کرده و به صورت دغدغه جدی آنان درآمده است توسعه مانند هر فعالیت دیگر بشری احتیاج به مدیریت دارد،در تعریف مدیریت توسعه می توان گفت که: عبارتست از فرآیند برنامه ریزی،سازماندهی نیروها وهدایت و کنترل روند توسعه.

به عبارت دیگر هماهنگی بین منابع مادی و غیر مادی در سازمان های مجری سیاست های توسعه را مدیریت توسعه می گویند.

مدیریت یکی از شاخص های توسعه محسوب می شود، مدیریت با وظایف پنجگانه ای که بر عهده دارد و مهمترین آن برنامه ریزی است می تواند یار و مددکار توسعه باشد،به گفته بزرگان مدیریت،تحقق و اجرای توسعه در گرو انسان های توسعه یافته و به ویژه مدیران امکان پذیر است و این در شرایطی است که مقولاتی نظیر توسعه منابع انسانی و توسعه مدیریت در برنامه ریزی های دانشگاهی و مراکز آموزش عالی کشور ، نشان از این دارد که همراهی نظامدار و همه جانبه ای با توسعه،وجود ندارد.امروزه برنامه ریزی برای توسعه باید چند منظوره و چند رشته ای باشد و تقلیل آن به توسعه اقتصادی صرف ،نمی تواند راهگشای مشکلات کشور و منطقه باشد. از دید جامعه شناسان ،فرهنگ حیاتی ترین عناصر تاثیر گذار بر توسعه محسوب می شود و بی تردید تحقق توسعه پایدار و همه جانبه بدون توجه به بنیانها و زیر بناهای فرهنگی،عملی و امکان پذیر نمی باشد.

در اصل سامان نیافتگی تفکر علمی و قرار نگرفتن فرهنگ به عنوان محور برنامه ریزی توسعه،از جمله موانع عمده تحقق برنامه های توسعه در کشور محسوب می شود.به غیر از این مسایل ،امروزه در عصر جهانی شدن،نمی توان یرنامه ریزی توسعه را تنها در چارچوب های ملی و درونی تعریف کرد زیرا مسایل جهان امروز به حدی به یکدیگر وابسته هستند که به آسانی نمی توان آنها را در چارچوب بسته دولت و ملت تعریف و برنامه ریزی کرد.

با برنامه ریزی اصولی و ملحوظ داشتن عوامل تاثیر گذار محیطی،منطقه ای و جهانی می توان همانند پاره ای از کشورهای در حال توسعه در آسیا حتی از آثار و پدیده هایی مثل جهانی شدن به نحو شایسته ای بهره مند شد وتهدیدها را به فرصتها تبدیل کرد در عصر پرشتاب امروز،تحقق مدیریت توسعه پایدار جز با در نظر گرفتن عوامل اقتصادی،فرهنگی ،سیاسی،اجتماعی و شرایط و تحولات جهانی امکان پذیر نیست و دستگاه های برنامه ریز،دانشگاه ها و تشکل های مختلف باید بکوشند تا از طریق مشارکت، همدلی و همگرایی،فرایند مدیریت توسعه را تقویت کرده و بسترهای لازم را برای توسعه هموار نمایند.

اندیشمندان جامعه شناسی،کلید توسعه را در دست مدیریت می دانند نقش مدیر در تغییرات سازمان ها به منظور تحقق توسعه غیر قابل انکار است.مدیریت و رهبری هوشمندانه از گذشته دور تا کنون اهمیت بنیادین در ساختار توسعه دارد مدیریت می تواند با رهبری و برنامه ریزی اصولی که منطبق با نیازهای جامعه و منطقه باشد سرعت توسعه را شتاب بخشد. ارتباط میان توسعه و مدیریت بسیار تنگاتنگ است و نمی توان بدون انتخاب مدیر مناسب که بر تمامی و ظایف مدیریت اشراف داشته باشد به توسعه دست یافت.

توسعه هر جامعه ای در نتیجه برنامه ریزی توسعه و تدوین استراتژی های مناسب است و برنامه ریزی هم کار تخصصی مدیران است.

بنابرین هدایت و رهبری و برنامه ریزی توسعه کار مدیران است؛مدیران در دستگاه های اجرایی حکم مغز و سلسله عصبی را بر عهده دارند و نمی توان انتظار داشت که بدون هدایت ورهبری مغز(مدیر) اعضا و جوارح بتوانند حرکتی تعیین کننده داشته باشند. کشورهای در حال توسعه برای دستیابی به توسعه پایدار، بایستی بر اساس شرایط و موقعیت جامعه خود برنامه ای تدوین کنند که بتوانند در فرایند توسعه ،همه ظرفیتهای ملی ومحلی را متشکل سازند و این مهم بدست مدیران با تجربه و باتوان برنامه ریزی،محقق خواهدشد. استاد ضرغامی با تخصص و دانشی که در زمینه مدیریت و برنامه ریزی دارد می تواند امر مهم توسعه را در منطقه عقب مانده بهبهان به سامان برساند ایشان با توان و قدرت چانه زنی بالا و ارتباطات قوی که با مسوولین استانی و کشوری دارد بهترین گزینه برای توسعه بهبهان و برون رفت آن از مشکلات کنونی را دارد، جناب استاد ضرغامی نیک می داند که هرگاه در بین نیروهای سیاسی،اجتماعی منطقه، همدلی و وفاق وجود داشته، سرعت توسعه بهبهان شتاب گرفته و ایشان با پتانسیل بالایی که در جذب نیروها دارند می تواند این مهم را تحقق بخشد. جا دارد که تمام نیروهای سیاسی در این ایام سرنوشت ساز، از بحث های حاشیه ای که جز دشمنی وخصومت چیزی را عاید شهر نمی کند پرهیز کنند و همه یکدل و یک صدا استاد ضرغامی را صدا بزنند و حول محور او که شاه کلید توسعه بهبهان می تواند باشد جمع شوند.

مرتضی اسماعیلی

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین