عبدا… سامری در گفت و گو با نسیم : جنایتی که برخی مسوولین در حق خرمشهر کردند کمتر از صدام نبود !

عبدا... سامري در گفت و گو با نسيم : جنايتي كه برخي مسوولين در حق خرمشهر كردند كمتر از صدام نبود !

مقدمه : به پاس نامت قلم بر می دارم تا صدای پر از درد تو را به بلندای این سرزمین برسانم.
” آری! خونین شهر، شهر خون آزاد شد… ! ”
۳۶ سال از آن روز مبارک سپری شده است، با گفتن این عبارت تنم به لرزه افتاد!
انگار این شهر تا به امروز اسیر جنگ بوده است! عروس خوزستان دیگر (خرم) نیست!
هر سال در سوم خرداد افراد زیادی از سراسر ایران پا به این شهر غریب می گذارند و از خاطرات جنگ و دفاع مقدس حرف بر زبان می آورند. می خواهم مسوولان را خطاب قرار دهم ، خاطره بازی دیگر بس است. مردم این شهر رنگی به جانشان نمانده، سال ها حرف از استقامت، مجاهدت، مقاومت، و ایستادگی خرمشهر قهرمان زدید.
انصافا حرف هایتان بسیار شیرین بود، با دیده باز به تن این شهر فرسوده و غریب بنگرید مگر مردم از شما حرف می خواهند؟ حرافی را همه ما بلد هستیم ، شما را به جان شهدای دفاع مقدس فکری برای حال بیمار این شهر ناامید کنید.
* * *
روزنامه نسیم خوزستان به مناسبت سالروز آزادسازی خونین شهر با نماینده مردم خرمشهر و آقای امین شحیطاوی جامعه شناس و کارشناس مدیریت برنامه ریزی شهری مصاحبه ای انجام داده است که در ذیل آن را می خوانید :
در ابتدا آقای عبدا… سامری منتخب مردم خرمشهر ضمن تبریک سالروز آزادسازی خرمشهر اضهار داشت: پس از آزادسازی خرمشهر امام خمینی (ره) فرمودند خرمشهر را خدا آزاد کرد اما الان وقت آن است که مسوولین همت کنند و با عزمی راسخ به فکر بازسازی و آباد کردن این شهر باشند.
*نسیم خوزستان : جناب آقای سامری همه شما را به عنوان صدای مردم مظلوم خرمشهر می شناسند، چرا پس از ٣۶ سال از آزاد سازی خرمشهر هنوز این شهر مظلوم، یکی از عقب مانده ترین و مخروبه ترین شهر ایران باقی مانده است؟
جشن ها را کنار بگذارید و به فکر ساختن خرمشهر باشید!
همان طور که مستحضر هستید بعد از آزاد سازی این شهر بودجه های کلانی جهت بازسازی از سوی امام راحل اختصاص داده شد، متاسفانه در آن زمان عده ای از مسوولین شهرستانی و استانی که لیاقت این سمت ها را نداشتند محرومیت این شهر را رقم زدند. بارها از سوی مقام معظم رهبری عنوان شد جشن ها را کنار بگذارید و به فکر ساختن باشید. در واقع ما این بازی های تکراری که هرساله در روز سوم خرداد انجام می شود و روز بعد به کلی نام و یاد این شهر فراموش می شود را نمی طلبیم، عده ای از مسوولین اجرایی در پایتخت فقط برای افزایش رزومه کاری خود نام این شهر را بر زبان می آوردند، ما جشن نمی خواهیم؛ مردم، خرمشهر قبل از جنگ را می خواهند و از مسوولین اجرایی راضی نیستیم.
* نسیم خوزستان : بودجه های کلانی که به نام خرمشهر و برای بازسازی خرمشهر اختصاص داده شد کجا رفتند؟
جنایتی که برخی مسوولین در حق خرمشهر کردند کمتر از صدام نبود!
ای کاش پول های کلانی که در گذشته برای این شهر اختصاص داده شده بود را الان در اختیار داشتیم، سابق ستادی بنام “ستاد بازسازی و توسعه خرمشهر” و “ستاد معین” کارهای نیمه تمامی را باقی گذاشتند که می توان به فاضلاب منطقه ۱۲۰ هکتاری اشاره کرد و تا توانستند ار فرصت سواستفاده کردند و بودجه های کلانی را به جیب زدند، جنایتی که آن مسوولین در حق خرمشهر کردند کمتر از صدام نبود! کاش دوستانی که آن زمان در سازمان بازرسی و قوه قضاییه فعالیت داشتند در کار مسوولین اجرایی این شهر و اشخاصی که در مسند نمایندگی بودند نظارت می کردند، به همین دلیل افراد بی باکی شدند و ترسی از محاکمه شدن ندارند!
* نسیم خوزستان : چه کسانی از وضعیت فعلی خرمشهر سود می برند؟
در مقابل سودجویان ایستاده ایم
بعضا افرادی را می بینیم که در لباس مقدس روحانیت خود را به عنوان نیروهای ارزشی نشان می دهند، این افراد منفعت طلب و سودجو هستند و تلاش ما بر این است که منافع خرمشهر صرف مردم این شهر شود هر چند این افراد به جهت ایستادگی ما در برابرشان مشکلات عدیده ای را برایمان ایجاد می کنند.
* نسیم خوزستان : وضعیت بیکاری و فقر در خرمشهر بیداد می کند، چه کسی مسوول این وضعیت است و برای رفع این محرومیت و فقر از این شهر مظلوم چه باید کرد؟
برخی بستگان نمایندگان سابق پول های مردم خرمشهر را در تهران و انگلیس سرمایه گذاری کردند!
اگر نگاهی به گذشته بیاندازید متوجه خواهید شد تریلیاردها تومان صرف شهرک های صنعتی شده، بنده از شما می پرسم این پول ها کجا هزینه شدند و چرا صنعتی راه اندازی نشده است؟! قسمتی از این پول ها توسط دامادهای نمایندگان سابق و بستگان آن ها هزینه شده و به خارج از خرمشهر از جمله تهران، اصفهان و حتی بعضا در انگلیس سرمایه گذاری شدند! اما آیا کسی بوده که آن ها را مورد مواخذه قرار بدهد؟! کسانی بودند که توسط قوه قضاییه احضار شدند اما به دلیل ارتباط با سایر نمایندگان حمایت می شدند. شما با مراجعه به یکی از بانک های استان، اختلاس و تخلفات آن ها را می توانید مشاهده کنید! وقتی در جهت پیگیری این امور قدم برداشتیم مشاهده کردیم عده ای با سواستفاده کردن از لباس روحانیت از این افراد متخلف حمایت کردند و این معرکه ای است که در خرمشهر وجود دارد!
* نسیم خوزستان : برای نخل هایی که یک زمانی نماد خرمشهر بودند و الان فقط تنه ی سوخته ای از آن ها باقی مانده چه باید کرد؟
ماجرای نامه هایی که به دفتر حضرت آقا ارسال شد
مقام عزمای ولایت در سال ۱۳۷۶ وارد خوزستان شدند و طرح ۵۵۰ هزار هکتاری را برای این زمین های بایر که زراعی هم هستند اجرا کردند که ۵۰ هزار هکتار آن مربوط به زمین های ایلام است و ۵۰۰ هزار هکتار آن مربوط به خوزستان است. از این طرح حتی ۱ هکتار را برای خرمشهر نداشتیم! در سال ۹۳ با پیگیری هایی که انجام شد و نامه هایی که به دفتر حضرت آقا ارسال کردیم ۱۰ هزار هکتار از زمین ها به خرمشهر اختصاص داده شد و در حال حاضر شاهد آن هستیم که ۵ هزار هکتار آن در شلمچه توسط دوستانمان شبکه زهکشی و آبیاری صنعتی احداث شده، ۲ هزار هکتار دیگر به مینو شهر و ۳ هزار هکتار باقی مانده مربوط به حفار غربی و شرقی می باشد.
در زمینه کشاورزی دوستانمان در جهاد نصر نخل های سربریده را از بین می برند و زهکشی های صنعتی ایجاد می کنند. در همین رابطه از منطقه آزاد اروند تشکر می کنم که قول داده است که نخل های کوچک و جوان را خریداری کنند و به کشاورزان مینو شهر و شهرهای دیگر تزریق کنند که نخل را از ابتدا بکارند و ان شاا… شاهد رشد و توسعه نخیلات آن طور که در شان خرمشهر است خواهیم بود.
* نسیم خوزستان : اخبار رسیده از زمین خواری های گسترده در بخش کشاورزی و تبدیل کاربری این زمین های حاصلخیز و سکوت مسوولان حکایت دارد؟ آیا شما تایید می کنید؟
برخی روحانیون از کسانی که به مردم خرمشهر خیانت کردند حمایت می کنند!
بله من صد در صد این اخبار را تایید می کنم. حدودا ۱۵ سال پیش موسسه ای بنام ستاد معین ۲۳ هزار هکتار از زمین های حاصلخیز غرب کارون را به صورت قراردادی از آقایانی که در منابع طبیعی بودند متاسفانه بدون نظارت نمایندگان سابق خرمشهر گرفته می شود، زمین هایی که می توانستیم در اختیار کشاورزان خوزستانی قرار دهیم و محصولات حاصلخیزی را برداشت کنیم، این اختیار به موسسه مذکور داده شد و تخلفات فراوانی از جمله پرورش ماهی انجام داد و با کل زمین وامی از بانک کشاورزی دریافت کرد و ضمانت این پول ها، زمین ها بوده است، می خواهم از مسوولین بی درایت آن زمان بپرسم چگونه اجازه دادید کسی با زمین هایی که متعلق به مردم خرمشهر است وام دریافت کند و ضمانت آن وام همان زمین های مردم خرمشهر باشد؟! پس آن کسی که پول را دریافت کرده چه چیزی از خود برای ضمانت گذاشته است؟! موسسه معین حدود ۹ هزار هکتار از زمین ها را به آقایان نفت واگذار کرده است! با کدام مصوبه و با کدام دستور این کارها انجام شد؟!
بنده باز هم اعلام می کنم این موضوع نیاز به میزگرد دارد تا مدارک دزدی ها و اختلاس ها را نمایان کنم و متاسفانه برخی افراد در لباس معزز روحانیت از این افراد منفعت طلب و سودجو حمایت و طرفداری می کنند و حق مردم مظلوم خرمشهر را زیر پا می گذارند.
* نسیم خوزستان : مسوولین استانی و خرمشهری در این مدت چه کردند که هنوز انبوهی از مشکلات وجود دارد، آیا واقعا مسوولان برای مردم خرمشهر کاری کردند ؟
بهتر است مسوولین زمان بازسازی خرمشهر بروند بمیرند!
با توجه به این مشکلات و خیانت ها، بهتر است مسوولین شهرستانی و استانی در زمان بازسازی و چند سال بعد از آن بروند بمیرند! به نظر من بهترین کاریست که می توانند انجام دهند! بنده ضمن تقدیر و تشکر از عزیزان و متولیان سازمان بازرسی و قوه قضاییه، تقاضا می کنم به این موضوع و جنایتی که در حق مردم مظلوم این شهر انجام شده وارد شوند و محاکمه کنند تا درس عبرتی برای دیگران شود.
* نسیم خوزستان : شما جای مردم خرمشهر بودید و این همه بی عدالتی و ظلم می دیدید چه عکس العملی نشان می دادید؟ این مردم مظلوم و ستم دیده شکایتشان را به چه کسی بگویند؟
مردم خرمشهر به خدا شکایت کنند!
واقعیت این است که باید شکایتشان را به خدا بگویند!
* نسیم خوزستان : به نظر شما صدای این مردم به غیر از خدا به کسی نمی رسد؟
عده ای اخبار دروغین به حضرت آقا می رسانند!
شما مطلع هستید ما بارها در مجلس فریاد زدیم، به هر حال ممکن است عده ای اخبار دروغین را به حضرت آقا برسانند، با توجه به فریادهای ما در پایتخت و مجلس باور کنید اخبارهایی که به مقامات بالا می رسانند دروغ است هرچند می دانم حضرت آقا انسان هوشیاری هستند و در حال رصد کردن اوضاع خرمشهر می باشند.
* نسیم خوزستان : در پایان برای این مردم نجیب چه کسی باید مشکلات را حل کند ؟
متاسفانه گوش شنوایی برای شنیدن مشکلات مردم خرمشهر وجود ندارد!
در مملکت ما قوه مجریه متصدی این قضایا است و باید واقع بینانه و دلسوزانه عمل کند، همه می دانند آخرین سلاح ما نمایندگان استیضاح وزیر است ولی امیدوارم دولت که متولی این امر است با ایجاد اشتغال سالم در صدد حل این مشکلات باشد. خرمشهر در زمینه ساختن صنایع در کنار شهر مشکلات زیست محیطی ۱۰ سال بعد را بوجود خواهد آورد، مشکلاتی از قبیل مسمومیت و آلودگی ها.
کاری که دولت برای احیای خرمشهر می تواند انجام بدهد لایروبی خرمشهر است، اگر اروند لایروبی شود سود این بندر نه تنها به این شهر و استان بلکه به تمام کشور خواهد رسید، خرمشهر با لایروبی اروند احیا می شود. حوزه صنایع نمی تواند این شهر را آباد کند بلکه در آینده باعث آلودگی آن می شود و موارد دیگری که بنده بارها کتبا به دولت اعلام کردم ولی متاسفانه گوش شنوایی وجود ندارد و دل من را به درد آورده است. بعضی از افراد مغرور و پر توقعی که مسندهای اجرایی دولت را در اختیار دارند به حرف بنده که دغدغه مردم است توجهی نمی کنند. آن چیزی که دلشان می خواهد انجام می دهند و در آخر پیامدهای منفی و مضرش برای مردم است. وارد جاده خرمشهر شوید و ببینید این جنایتی که در حق خرمشهر بوجود آوردند آقایان قبلی و نمایندگان سابق خواب بودند و ندیدند که برخی فعالیت ها چه بلایی بر سر زمین های حاصلخیز کشاورزی آورده است.
* * *
در ادامه این گزارش آقای امین شحیطاوی جامعه شناس و کارشناس مدیریت برنامه ریزی شهری این گونه سخن می گوید : سوم خرداد یک نماد و رمز پیروزی کشور و ملتی است که به دنیا ثابت کرد که اگر همه دنیا بر علیه ات باشند اما اراده و اتحاد در مردم وجود داشته باشد می تواند تمام دشمنان و قدرت های جهان را به زانو در بیاورد. به عبارتی اگر توانایی مالی و لجستیک یه کشور بالا باشد با این حال به اراده و مقاومت مردم برای تحقق اهدافش نیاز دارد.
* نسیم خوزستان : چرا تاکنون این شهر به معنای واقعی “خرمشهر” نشده است؟
بازسازی یک شهر بسیار سخت تر از تاسیس آن است
به نظر من بایستی در ابتدا سطح خرابی ها مشخص می شد زیرا این شهر بعد از جنگ حدودا ۹۰ درصد از زیرساخت ها و تاسیساتش از بین رفته بود، در بحث توسعه، بازسازی یک شهر بسیار سخت تر از تاسیس یک شهر می باشد، زیرا مسایل ثبتی و حقوقی مانعی بر توسعه شهر می شوند. متاسفانه به همین دلیل برنامه توسعه و پیش بینی هایی که برای این شهر صورت گرفت جامع و محوری نبود.
* نسیم خوزستان : چند سال است که در روز سوم خرداد جشن گرفته می شود، به نظر شما اگر این گونه هزینه ها صرف مردم و شهر خرمشهر شود بهتر نیست؟
هزینه های اضافی به بدنه شهر آسیب می رساند
به هر حال در اینجا هم مانند خیلی از شهرهای دنیا برای اینکه حس تعلق شهروندی را افزایش دهند به صورت نمادین این گونه مراسمات را برگزار می کنند، همین که خرمشهر یک برند می شود در کشور موضوع جالبی است اما تمام این ها در غالب تبلیغات مفید است و هزینه های اضافی در این گونه مراسمات به بدنه شهر آسیب می رساند و بهتر است تمام این کارها به صورت هدفمند انجام شود.
* نسیم خوزستان : با توجه به بیکاری و فقری که در شهر حاکم است چه راهکارهایی را پیشنهاد می کنید؟
خرمشهر مشکل جمعیتی دارد و سرریز پایینی دارد
توسعه شهرها برنامه محور است و به دلیل آن که نگاه توسعه ای در شهر حاکم نبود و شاخص هایی که برای سند چشم انداز خرمشهر تعریف کرده بودند به خوبی انجام نشده بود. به عقیده من خرمشهر مشکل جمعیتی دارد و با توجه به وجود بندر و منطقه آزاد اروند، سرریز جمعیتی پایینی دارد که به لحاظ توسعه ای می توان به عنوان یک شهر بندری از پتانسیل های خرمشهر استفاده کرد اما نبود زیرساخت هایی مانند صنایع که می تواند به اقتصاد شهر کمک کند یکی دیگر از دلایل عدم پیشرفت آن محسوب می شود.
به نظر من خرمشهر در بحث بازرگانی که می توانست پایانه قدرتمندی محسوب شود تاکنون نتوانسته عملکرد موفقی داشته باشد. برای مثال کالاهایی که از مرز وارد این شهر می شود باعث صرف هزینه های اضافی می شود که می توان با سرمایه گذاری مفید و تاسیس کارخانه های مورد نیاز باعث اشتغال جوانان بومی و کاهش هزینه ها شد.
* نسیم خوزستان : همه ساله شاهد آن هستیم که بودجه هایی جهت رونق و … به خرمشهر اختصاص داده می شود ، چرا تغییر خاصی در شهر صورت نمی گیرد ؟
به شهر رونق دهید نه اینکه شهر را به حالت جنگ زده رها کنید!
توجه بفرمایید که منتقدین بایستی انصاف را رعایت کنند و تنها جنبه منفی را در نظر نگیرند، اگر برای این موضوع شاخصی در نظر بگیریم به نظر بنده خرمشهر ۴۰ درصد پیشرفت داشته است، همه می دانند که شهر با خاک یکسان شده بود و کارهایی که تاکنون انجام شده را نباید نادیده بگیریم. اما کارهای ناتمام زیادی هم دارد، برای توسعه شهر ابتدا باید جاده های منتهی به شهر را ترمیم و اصلاح کنیم و همان طور که می دانید جاده قدیم خرمشهر یکی از ناامن ترین جاده هاست! ناگفته نماند خرمشهر یک عامل خوب در زمینه راه دارد که آن هم راه آهن است که با استفاده از قطارهای سریع السیر می توانند زمینه را برای رفت و آمدهای داخلی و حتی توریستی فراهم کنند.
از طرفی به بهانه ورود جمعیت زیادی از کاروان های راهیان نور از تندیس ها و صنایع دستی استفاد کنند و به شهر رونق دهند نه اینکه هم چنان شهر را به حالت جنگ زده و مخروبه رها کنند. تفاوت خرمشهر با سایر شهرها در این است که مسوولین، ارگان های نظامی، فرهنگی و هنری برای بازدید از این شهر تاریخ ساز و اسطوره مقاومت ، بودجه های قابل توجهی هزینه می کنند که این نشان دهنده پتانسیل خرمشهر است و باید از این فرصت بهترین استفاده را ببرند.
* نسیم خوزستان : در آخر صحبت پایانی خود را بفرمایید:
خرمشهر فقط میراث دفاع دفاع مقدس نباشد!
توسعه خوب توسعه ای است که برای مردم باشد نه بر علیه آن ها! با تشکیل NGOها و تشکل های مردمی می توانند از افراد مطالبه گر و متخصص و فارغ التحصیلان دانشگاهی استفاده کنند تا به مسوولین کمک کنند. به طور خلاصه بستری را فراهم کنند تا امکانات رفاهی برای بازدیدکنندگان محیا باشد، به بازارهای این شهر رونق دهند تا مراجعه کنندگان جذب شوند و این شهر را نه فقط به عنوان میراث دفاع مقدس بلکه یک شهر توریستی در منطقه ای با پتانسیل های ویژه از جمله همجواری با کشور عراق و… انتخاب کنند.
* * *
مردم اقدام و عمل می خواهند نه حرف!
در پایان این گزارش ، روزنامه نسیم خوزستان از مسوولان امر تقاضا می نماید برای خدمت به این مردم نجیب ، حامی نظام و تاریخ ساز لحظه ای کوتاهی و درنگ نکنند ، راستش را بخواهید مردم خرمشهر از وعده ها خسته شده و فقط چشم انتظار اقدام و عمل هستند.
گزارشگر : عباس سعدی

درباره نویسنده

7473مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین