آیت‌ا… محسن حیدری : بازسازی بعد از جنگ ، فقط ماله کشی بوده است!

آیت‌ا... محسن حیدری : بازسازي بعد از جنگ ، فقط ماله كشي بوده است!

آیت‌ا… محسن حیدری در نشست خبری با محوریت امربه معروف و نهی از منکر با اصحاب رسانه ، اظهار کرد: امر به معروف و نهی از منکر یکی از واجبات دین است وهر مسلمانی باید پس از به جا آوردن نماز،حج و جهاد به مساله امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یکی از پایه‌های اصول و فروع دین معتقد باشد.
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری حوزه‌های مختلف امر به معروف و نهی از منکر را این گونه عنوان کرد: در قرآن به معروف و نهی از منکر در حوزه های مختلفی اشاره گردیده ، در حوزه عمومی آیات و روایات متعددی در باب مساله امر به معروف و نهی از منکر ذکر شده است و خدا در قرآن می فرماید: تا زمانی که این امر در جامعه اسلامی صورت می گردد بهترین امت من هستند و همین که از آن جدا شوند از این مقام و برتری ساقط می شوند.
آیت‌ا… حیدری در مورد امر به معروف و نهی از منکر در حوزه حاکمیت تاکید کرد: این مساله متوجه دولت و نیروهای شاغل در نظام دولتی می باشد و تمام زوایای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی جامعه را در بر می گیرد در واقع این افراد نسبت به جامعه مسوول هستند و باید قانونی تنظیم و همه جامعه را ملزم به اجرای مصوبات آن نمایند. در واقع از آغاز حکومت جمهوری اسلامی ، امام (ره) در بیانات صریحی بر مساله امر به معروف تاکید داشتند و حتی دستور تشکیل وزارتخانه‌ ای در این زمینه را داد.
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در ادامه عنوان کرد: پس ازاین دستور موکد امام (ره) به تشکل وزارتخانه، ستاد احیا امر به معروف و نهی از منکر تشکیل و قوانین مربوط به آن تدوین شد تا قوانین ستاد احیا از طریق مجاری قانونی اجرایی شود در این راستا ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان خوزستان فعالیت های زیادی نموده و با تشکیل جلسات مکرر پیشنهاداتی را به ستاد مرکزی ارایه نموده که مورد قبول قرار گرفته است.
آیت ‌ا… حیدری تاکید کرد: تمام نهادها و دستگاه‌های اجرایی موظف به اجرایی کردن مصوبات ستاد احیا هستند و در صورت مشاهده هر گونه تخلف مورد پیگرد قانونی دستگاه قضایی قرار خواهند گرفت.
وی افزود: در حوزه عمومی امر به معروف و نهی از منکر تذکرات لسانی (زبانی) وظیفه همه مردم است اما نهاد حاکمیتی و به طور کل متولیان امر به معروف و نهی از منکر موظف به برخورد قانونی با افراد متخلف هستند.
عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: در ماه مبارک رمضان افراد شرعا و قانونا ملزم به رعایت حرمت ماه مبارک رمضان هستند و تظاهر به روزه خواری حتی اگر فرد معذور باشد باید بصورت مخفیانه صورت بگیرد، تظاهر علنی به روزه خواری از گناهان کبیره است و حرمت ماه رمضان از لحاظ شرعی بر همه افراد واجب می باشد.
ایشان در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه نسیم خوزستان در مورد بی حجابی و بد حجابی های موجود در سطح شهر عنوان کرد : مبارزه با بد حجابی و بی حجابی در جامعه وظیفه مردم می باشد و همه باید با تذکر لسانی نسبت به جلوگیری از این پدیده شوم اقدام نمایند اما برخورد با متخلفین بر عهده دستگاهای اجرایی مانند قوه قضاییه ، نیروی انتظامی و ستاد امر به معروف و نهی از منکر می باشد، بد حجابی جز جرم های مشهود می باشد و دستگاه های اجرایی موظف به برخورد قاطعانه طبق قانون با متخلفین هستند.
آیت ا… حیدری در پاسخ به خبرنگار نسیم خوزستان در مورد اظهارات یکی از مسوولین امر به معروف در مورد سفرهای خارجی مختلط کارکنان سازمانها و ادارات دولتی بیان کرد : بنده نسبت به موضوع و اظهارات این مسوول بی اطلاع می باشم و ادارات مربوطه و اداره بازرسی مسوول پیگیری این موضوع هستند و باید از آنها جلوگیری شود.
ایشان در ادامه گفت : چند سال است که امر بازرسی از سازمان ها و ادرات را در دستور کار خود گذاشته ایم که طی این بازرسی ها تذکراتی در مورد حفظ شیونات اسلامی و تکریم ارباب رجوع داده شده است ، این امر با اعزام گروه هایی از ستاد امر به معروف و نهی از منکر انجام می شود و گروه های اعزامی از این بازرسی ها گزارش تهیه و به مسوولین ارایه می نمایند و اگر موردی دیده شود مورد پیگیری قرار می گیرد.
آیت ا… محسن حیدری در مورد رعایت حجاب در ادارات دولتی عنوان کرد : همه مدیر کل ها باید نسبت به اجرای امر به معروف و نهی از منکر در مجموعه خود مقید باشند و کارمندان تحت پوشش خورا مکلف به حفظ حجاب واخلاق اسلامی نماید.
وی در ارتباط با کنسرت های موسیقی گفت: کنسرت های موسیقی پدیده ای است که جمعی از مردم طالب آن هستند ولی از نظر قانون در ابتدا اداره ارشاد و بعد هم فرمانداری باید در چارچوب مجوز صادر کنند. ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر مصوبه ای را دارد که مجوز برگزاری کنسرت به کسانی ارایه شود که کنسرت را به صورت مختلط برگزار نکنند.
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان ادامه داد: ارشاد حتما باید بر اساس تبصره دو ماده ۲۰ از برگزارکنندگان کنسرت برای مختلط برگزار نشدن کنسرت تعهد بگیرند و در صورت تخلف هم باید افراد را تحت پیگرد قانونی قرار دهند.
حیدری تاکید کرد: تجربه ثابت کرده که کنسرت های مختلط به انجام کارهای ناشایست و هنجارشکنی منجر می شود و این مساله از نظر قانون و در شرع اصلا مورد قبول نیست. در عین موافقت از شاد بودن مردم ولی تقاضای استفاده شرعی از موسیقی را داریم تا منجر به تخلفات دیگر نشود.
نماینده مردم در مجلس خبرگان رهبری در خصوص جلوگیری از برگزاری کنسرت‌های مختلط توضیح داد: عدم اختلاط به معنی این است که جوان های دختر و پسر همزمان نباید با هم باشند زیرا باعث ایجاد مشکلات می گردد و باید حضور برادران و خواهران جداگانه باشد .
رییس ستاد احیا امر به معروف و نهی از منکر استان خوزستان با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: مسایلی که از جانب مقام معظم رهبری مطرح می‌شود باید مهم ‌ترین راهبرد ما در راستای حل مسایل و مشکلات جامعه قرار بگیرد.
وی در خصوص چگونگی حل مشکل ممنوعیت کشت کشاورزان استان در حوزه‌های مختلف گفت: مشکلات و مطالبات کشاورزان یکی از مشکلات جدی ما است که طی سال‌های اخیر مورد پیگیری قرار گرفته است ، با توجه به موقعیت جغرافیایی ، آب و هوای خوزستان مستعد ترین استان کشور از نظر کشاورزی می باشد و در سال های متمادی رتبه اول را در تولید محصولات کشاورزی کسب نموده است اما در حالی که چند رود خانه در استان جریان دارد متاسفانه در سال های اخیر به دلیل انتقال آب از سرشاخه ها به استانهای دیگر و بحث خشک سالی ، کشاورزان با مشکلات زیادی مواجه شدند. در سالهای گذشته سازمانهای مربوط به امور آب مجوز کشت تابستانه را نداده اند و امسال نیز با توجه به سیل اخیر و ازدیاد آب باز هم در بعضی نقاط استان با ممنوعیت کشت تابستانه مواجه هستیم .
در بحث انتقال آب ما در جلسه افتتاحیه مجلس هفتم خبرگان طی نطقی قبل از دستورهشدار دادم که اگر بحث انتقال بی رویه آب ادامه پیدا کند برای خوزستان فاجعه بار خواهد بود و منجر به تعطیلی کشاورزی و دامپروری می گردد و باعث مهاجرت روستاییان به شهرها شده و معضلات حاشیه نشینی مضاعف می گردد.
وی در ادامه بیان نمود : انتقال آب برای کل کشور فاجعه ساز می باشد و همین طرح ۵۵۰ هزار هکتاری که به دستور مقام معظم رهبری در حال اجرا می باشد و می تواند ۳۵۰ هزار فرصت شغلی را ایجاد کند در صورت نرسیدن به موقع آب با شکست مواجه می شود ، امیدوارم که مسوولین این مساله را مورد توجه قرار دهند.
شورای عالی آب کل کشور مشخص نموده ، هرگونه برداشت آب از رود خانه های خوزستان ممنوع است مگر برای مصارف شرب باشد، اما متاسفانه گزارش می شود که برای مصارف کشاورزی ، دامپروری و حتی پرورش ماهی نیز از آب های استان استفاده می شود و این خلاف قانون است.
عضو مجلس خبرگان رهبری در مورد سیل اخیر در استان و وضعت خسارت دیدگان گفت : باید گفت فاجعه ای که اتفاق افتاده و بعضی روستاهای استان را تحت تاثیر و دچار آسیب نموده است توسط نمایندگان خوزستانی خبرگان رهبری به هیات رییسه مجلس طی نامه اعلام و درخواست رسیدگی و اقدام به وضعیت متضرران از سیل شده ایم .
آیت‌ا… حیدری به سوال یکی از خبرنگاران روزنامه های محلی پیرامون این که در اثر فقر و بیکاری موجود ،فرقه هایی در استان فعال شده اند به گونه ای که دو نفر از اساتید دانشگاه های خوزستان به گروه داعش پیوستند عنوان کرد : در رابطه با فقر باید گفت خوزستان یک استان غنی می باشد و با وجود منابع خدادادی و طرح های ملی زمینه حل مشکلات مردم فراهم است و خوزستان می تواند با وجود این منابع علاوه بر مشکلات خود ،مشکلات کشور را حل نماید اما با وجود این همه توانایی هنوز فقر و معضل بی کاری وجود دارد، البته نرخ بی کاری توسط رییس جمهور در کشور ۱۱ درصد مشخص شد که در برخی استانها مانند خوزستان خیلی بیشتر از این مقدار می باشد،یکی از عوامل زمینه سازانحرافات سیاسی و دینی مشکلات اقتصادی ، سیاسی و فرهنگی می باشد که همه اینها دست به دست هم داده و باعث ایجاد زمینه برای پذیرش افکار خارج از مرز را ایجاد می کند ، مشکلات اقتصادی مانند فقر ، محرومیت و بیکاری ، مشکلات سیاسی مانند تبعیض در توزیع عادلانه مسوولیت ها و مناسب است که سبب انحرافات دینی می شود. باید مسوولین امر از همه اقشار و قومیت ها به صورت عادلانه به کارگیری نموده ، همه زیر پرچم جمهوری اسلامی بر یک سفره واحد نسشته ایم و همه باید دخالت داشته باشند و باید نقش آفرینی کنند ، عدم استفاده از همه نیرو ها یکی از عوامل انحراف است.
حاشیه نشینی یکی دیگر از مشکلات مهم استان می باشد و نیاز به نگاه ویژه دولت در جهت حل این معضل می باشد.
عوامل زیادی در بحث بی کاری استان دخیل می باشد و اولین عامل جنگ تحمیلی است که پس از ۲۸ سال هنوز اثرات آن در استان مشهود است و بازسازی اصولی صورت نگرفته است و به تعبیر بعضی ها فقط ماله کشی بوده است و بازسازی حقیقی صورت نگرفته است زیرا در صورت اجرای کامل این همه حاشیه نشین و این همه بیکار در استان وجود نداشت.
عامل دیگر تشدید بی کاری برخی طرح های ملی می باشد که با وجود خریداری زمین های کشاورزی از روستاییان و یا استفاده از محیط زیست برای اجرای طرح ها، منبع در آمد این روستاییان را گرفته اند و این در حالی است که باید این افراد در طرح ها بکار گیری می شدند تا بتوانند امرار معاش نمایند ، اگر چه تعدادی از این روستاییان استخدام شده اند اما باید همه تحت پوشش کاری قرار گیرند و نباید افراد زیادی را از دیگر نقاط به عنوان کارگر و کارمند استخدام نمایند.
در بسیاری از شرکت ها و ادارات متاسفانه افراد غیر بومی مشغول به کارند که پروازی هستند، طی گزارشی در یکی از شرکت های استان تعداد زیادی مدیر پروازی مشغول به کار هستند، یعنی ۱۰۰ درصد مدیران اصلی غیر خوزستانی و مدیران میانی فقط ۱۵ درصد استانی می باشند و حتی کارشناسان ۷۰ درصد غیر بومی هستند ، پس وقتی متصدیان اصلی غیر بومی باشند حتی کارگران آشپز خانه و فضای سبز را خارج از استان می آورند ، در نتیجه نتنها کارگران عادی بلکه تحصیل کرده ها هم در استان سر گردان پیدا کردن کار بوده و کسی آنها را استخدام نمی کند.
وی در پایان با اشاره به اختلاف نظرهایی که در مورد انتصاب استاندار بومی و یا غیر بومی بوجود آمده اظهار داشت: تعیین استاندار توسط دولت صورت می گیرد و این حق افراد و جریانات است که کاندیدهای خود را معرفی کنند و در نهایت همه باید با منتخب دولت همکاری کنیم ، یکی از محسنات استاندار غیر بومی نگاه فراقومیتی است تا متهم به حمایت از طیف یا قوم خاصی نشود اما مخالفت با غیربومی بودن استاندار به این دلیل است که استاندار غیر بومی از منابع و پتانسیل‌های استان آن طور که انتظار می‌رود شناخت ندارد.
گزارش : عباس مطر

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین