نسیم گزارش می دهد : یازدهمین نمایشگاه کتاب خوزستان گشایش یافت

نسیم گزارش می دهد : یازدهمین نمایشگاه کتاب خوزستان گشایش یافت

یازدهمین نمایشگاه سراسری کتاب خوزستان روز پنج شنبه در محل دائمی نمایشگاه بین المللی خوزستان گشایش یافت.
به گزارش خبرنگار روزنامه نسیم خوزستان مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در آئین گشایش این نمایشگاه اظهارکرد: ۴۶۹ ناشر در این نمایشگاه شرکت دارند که ۲۶ ناشر مربوط به بخش عربی است.
محمد جوروند افزود: ۶۶ هزار و ۲۹۰ عنوان کتاب داخلی و هشت هزار و ۶۰۰ عنوان کتاب خارجی در این نمایشگاه عرضه می شود.
وی افزود: نمایشگاه کتاب با ۳۰ درصد تخفیف برای استفاده عموم مردم عرضه شده است.
قدرت ا… دهقان، معاون امنیتی، انتظامی استاندار خوزستان نیز اظهار کرد: کتاب وسیله ای است که به انسان کمک می کند که انسان بودن خود را به نمایش بگذارد و انسان را به عنصر آگاهی نزدیک تر می کند.
نماینده وزیر ارشاد: کتاب خوانی در جامعه باید به یک الگوی فرهنگی تبدیل شود
به گزارش خبرنگار روزنامه نسیم خوزستان، محمد مهدی احمدی در آئین گشایش یازدهمین نمایشگاه سراسری کتاب خوزستان در محل دائمی نمایشگاه بین المللی خوزستان در اهواز اظهار کرد: هر پدیده ای که در جامعه شکل الگو به خود بگیرد افکارعمومی به آن گرایش پیدا می کنند.
وی افزود: در جوامع رشد یافته به علت وجود این دیدگاه مردم از هرگونه فرصت و فراغتی برای خواندن کتاب در هر مکانی از جمله مترو یا ایستگاه اتوبوس استفاده می کنند و همیشه دنبال یک فرصت برای برقراری رابطه منطقی خود با کتاب هستند.
احمدی ادامه داد: زمانی این الگوی فرهنگی ایجاد می شود که کتاب در سبد خانوار افراد قرار گیرد و در این صورت جامعه توسعه یافته می شود و مردم کتاب را به عنوان یک ضرورت و اصل نگاه می کنند.
مدیر کل دفتر هماهنگی امور استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: دومین روش توصیه شده، نقش خانواده است به گونه ای که پدران و مادران اگر در داخل منزل در اوقات فراغت خود کتاب مطالعه کنند کودکان نیز با کتابخوانی آشتی می کنند چون رفتار بزرگان بر فرزندان اثر می گذارد.
وی از نقش آموزش و پرورش به عنوان دیگر روش موثر یاد کرد و گفت: اگر معلم ارزش بشری را به میزان حقوق و مادیات بداند در نتیجه افراد خواندن کتاب را در حد رفع تکلیف می دانند و برای گرفتن نمره خواهش می کنند.
احمدی اضافه کرد: در جامعه با وجود مدارک بسیار بالا برخی از افراد سواد کافی برای خواندن یک قطعه شعر را ندارند چون در جامعه علم به عنوان برند فرهنگی نشده بلکه مدرک، برند فرهنگی شده است.
نماینده ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: در نتیجه افراد برای کسب محتوا فعالیت نمی کنند و فقط برای دریافت مدارک کانال ایجاد می کنند که عناوین و یا پرستیژهای کاذب اجتماعی کسب کنند.
وی ادامه داد: حمایت از ناشران و مولفان نیز در گرایش به مطالعه، نشر کتاب و تشویق به انتشار کتاب موثر است و نمایشگاههای کتاب نیز با ایجاد جریان سازی فرهنگی در سطح استان، نقش مهمی در آشنایی مردم با تازه های نشر دارند.
احمدی گفت: بنابراین نخبگان، علما و اندیشمندان وظیفه دارند شرایطی ایجاد کنند که کتاب به عنوان ضرورت و اصل شناخته شود.
مدیر کل دفتر هماهنگی امور استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: کتاب وسیله ای است که دانش بشری به کمک آن از تباه شدن مصون می ماند و به نسل اینده منتقل می شود.
وی افزود: نشانه های ارزش فرهنگ کتاب و کتابخوانی و همچنین خدمت کردن در کتابخانه به عنوان سنت حسنه در فرهنگ دینی و ملی مورد توجه است.

* میزان مطالعه در جامعه تناسبی با فرهنگ غالب ما ندارد
احمدی اضافه کرد: با وجود این موارد در بررسی های به عمل آمده میزان مطالعه در جامعه تناسبی با فرهنگ غالب ما ندارد به گونه ای که بر طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب، من در هر زمان که به یاد وضع کتاب در جامعه خود می افتم قلبا غمگین می شوم.
نماینده ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص اقدامات انجام شده وزارت در دولت فعلی در خصوص توجه به مقوله کتاب گفت: قانونمند کردن هیات نظارت بر کتاب از جمله این اقدامات است به گونه ای که در حال حاضر، نخبگان و اندیشمندان بر کتاب نظارت دارند و در ۱۰ استان کشور از جمله خوزستان هیات نظارت راه اندازی شده است.
وی ادامه داد: راه اندازی سامانه جامع صدور مجوز نشر نیز ازدیگر کارهای انجام شده است به صورتی که هر ناشری در هر جایی که به اینترنت دسترسی داشته باشد می تواند تقاضای خود را منتقل و از طریق سامانه، تقاضای صدور مجوز کند.
احمدی گفت: از جمله دیگر خدمات وزارت ارشاد که در حال پیگیری است و هنوز به نتیجه نرسیده تفکیک تکنیک چاپ و نظارت بر محتوای چاپ است یعنی تکنیک چاپ به وزارت صنایع و نظارت به وزارت ارشاد واگذار شود.

* وزارت ارشاد نزدیک به ۶۶ میلیارد ریال به استان ها کمک کرده است
مدیر کل دفتر هماهتگی امور استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، نزدیک به ۶۶ میلیارد ریال در طول سه سال دولت فعلی در حوزه حمایت از مولفین، ناشران، انجمن های ادبی و جشنواره ها به استان ها کمک کرده است که میزان کمک به خوزستان ۱۶ میلیارد ریال در حوزه های مختلف به صورت نقدی و یا اهدای کتاب بوده است.
مدیر عامل موسسه نمایشگاههای فرهنگی ایران نیز در این آئین گفت: نمایشگاههای استانی کتاب بهانه ای است تا در هر استان با دیگر زنگ کتاب به صدا در آید و ناشران استقبال خوبی از نمایشگاه کتاب استان کردند.
امیر مسعود شهرام نیا افزود: ناشران عربی برای دومین بار در این نمایشگاه حضور یافته اند و بین المللی شدن نمایشگاه کتاب خوزستان این امکان را فراهم کرده در بخش های جنبی نیز برنامه هایی داشته باشیم.
وی ادامه داد: حضور رایزن فرهنگی ایتالیا، برگزاری کارگاههای آموزشی تصویرگری برای تصویرگران در اهواز و آبادان چون در حوزه نشر بین الملل یکی از حوزه های ارزشمند حوزه تصویرگری کتاب است و کارگاههای نویسندگی و قصه گویی نیز در طول ایام برگزاری نمایشگاه برپا می شود.
شهرام نیا گفت: امسال در زمان برگزاری نمایشگاهه برخی از کتاب فروشی ها نیز فعال هستند و با همکاری بانک شهر پذیرای بن های تخفیف ۳۰ درصدی هستند.

* اگر انسان های اهل کتاب دست به دست هم دهند جهان جایی بهتر خواهد بود.
رایزن فرهنگی کشور ایتالیا نیز ظهار کرد: از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دوستان استانی که بنده را برای حضور در این نمایشگاه به خوزستان که مهد تمدن ایران اسلامی است دعوت کرد تشکر می کنم.
کارلو چرتی افزود: قبلا به خوزستان آمده بودم اما به شهر زیبای اهواز سفر نکرده بودم و سلام سفیر ایتالیا را به شما می رسانم.
وی گفت: فرهنگ ایتالیا و ایران خیلی به هم شباهت دارد که اهمیت کتاب در تمدن یکی از این شباهت ها است و اگر انسان های اهل کتاب دست به دست هم دهند جهان جایی بهتر خواهد بود.
چرتی اظهار کرد: برقراری ارتباطات بین انسان هایی که فرهنگ، کتاب، خواندن و نوشتن برای آنها مهم باشد خیلی مفید است.
نماینده خوزستان در خبرگان رهبری: شیرازه علم و فرهنگ جهان، کتاب است
در ادامه، نماینده مردم خوزستان درمجلس خبرگان رهبری گفت: تاریخ کتاب هیچ گاه تمام نمی شود و شیرازه علم و فرهنگ جهان، کتاب است.
به گزارش خبرنگار نسیم، آیت ا… سید علی شفیعی اظهار کرد: کتاب، تاریخ قدیمی و دیرینه ای دارد و ما هرچه داریم از کتاب است.
وی افزود: باید اهمیت سخنان شهید مطهری با این مضمون که تمام تمدنی که در دنیا وجود دارد و تمام فرهنگ ، امور علمی و عقیدتی به برکت کتاب است که درهر عصر و زمانی به تناسب آن زمان کتابی نوشته شده است را مورد توجه قرار دهیم.
آیت الله شفیعی ادامه داد: وجود کتاب درهرکشوری جایگاه ویژه خود را دارد و یکی از افتخارات کشور وجود کتاب و کتابخانه است.
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: از جمله کتابخانه های مهم کشور، آستان قدس رضوی و آیت الله بروجردی در قم ذخایر مهمی برای فرهنگ ما هستند.
وی افزود: نابود کردن برخی کتابخانه ها در طول تاریخ نشان می دهد که برخی افراد با آگاهی به قدرت ایجاد تحول توسط کتاب ها به جنگ با آنها رفتند.
آیت ا… شفیعی گفت: امروز از نقاط حساس هر واحد اعم از یک منزل شخصی یا کارگاه و یا هر مجموعه ای کتابخانه است و حتی با پیشرفت تکنولوژی کتاب تازگی خود را از دست نداده است.
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: مسئولان نظام اسلامی فرزندان کتاب هستند و بسیاری از مسئولان ما دارای تالیفاتی هستند که تالیفات امام راحل و برخی بزرگان دین امروز مورد استفاده مردم است .
وی خاطر نشان کرد: نمایشگاه کتاب امسال نسبت به سال گذشته رونق پیدا کرده و همچنین دعوت از مدیران کل ارشاد سابق در این نمایشگاه برای بهره گیری از تجربیات آنها اهمیت زیادی دارد.
در یازدهمین نمایشگاه سراسری کتاب خوزستان با حضور ۴۶۹ ناشر، ۶۶ هزار و ۲۹۰ عنوان کتاب داخلی و هشت هزار و ۶۰۰ عنوان کتاب خارجی عرضه می شود که از هفتم تا دوازدهم بهمن ماه در محل دائمی نمایشگاه بین المللی خوزستان در اهواز دایر است.

درباره نویسنده

7477مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین