رییس شورای اسلامی کلانشهر اهواز در مصاحبه اختصاصی با نسیم خوزستان: استخدام های غیر قانونی بخش ناچیزی از تخلفات شهرداری به شمار می آید!

رييس شوراي اسلامي كلانشهر اهواز در مصاحبه اختصاصي با نسيم خوزستان: استخدام های غیر قانوني بخش ناچیزی از تخلفات شهرداری به شمار می آید!

در سال های اخیر کلانشهر اهواز به واسطه عدم وجود برنامه ای مدون و حضور برخی مدیران ناکارآمد ، روزهای سخت خود را سپری می کند.
کارشناسان مسایل شهری معتقدند که کلانشهر اهواز در زمینه مدیریت شهری با وجود پتانسیل هایی که دارد در حال حاضر یکی از بحرانی ترین دوره های خود را سپری می کند.
ای کاش مدیران به همان میزان که از کلنگ نمادین برای افتتاح پروژه ها استفاده می کردند به فکر اتمام پروژه های تاریخی مانند قطار شهری و… بودند . در برخی پروژه ها ، هزینه هایی که برای اتمام کار انجام شده چندین برابر هزینه ایست که در ابتدای پروژه کارشناسی شده است!
در بخش آسفالت شهروندی را نمی بینید که از وضع خیابان های شهر رضایت داشته باشد. متاسفانه این مشکلات نه تنها کمتر نشده اند بلکه در شهرداری اهواز بصورت گسترده ای در حال رشد می باشند.
در روزهای اخیر بحث استخدام های غیر قانونی و برخی تخلفات در شهرداری حواشی زیادی در رسانه ها ایجاد کرده است ، حتی این موضوع آنقدر مهم بود که صدا و سیمای مرکز خوزستان برنامه ای در این خصوص برای مخاطبان خود به نمایش گذاشت و برخی از اعضای شورای شهر نیز در این برنامه موضوعات مطرح شده را تایید نمودند، ظاهرا برخی از مدیران و اعضای شورای شهر صدای مظلومانه کارکنان شهرداری اهواز را نمی شوند و با وجود کمبود اعتبار و مشکل در پرداخت حقوق ماهیانه آنها، اقدام به استخدام بستگان خود در شهرداری کرده اند.
متاسفانه در بخش دیگری از تخلفات در حوزه املاک اسنادی بدست دفتر روزنامه نسیم خوزستان رسیده که حکایت از وجود تخلفات محرز دارد.
به همین منظور برای روشن شدن افکار عمومی از ابهامات و شایعات موجود در شهرداری اهواز گفت و گویی با رییس شورای شهر جناب آقای هوشنگ شیرمردی ترتیب دادیم که در ادامه میخوانید:

در چند روز اخیر لیستی از استخدام های غیرقانونی که متاسفانه در این لیست افرادی که از بستگان برخی اعضای شورای شهر و شهرداران مناطق هستند دیده می شود که حواشی زیادی به همراه داشته است. آیا این موضوع حقیقت دارد؟
لیست هایی گزارش شده و بنده هم به صورت محرمانه این لیست را خدمت جناب شهردار ارسال کردم که توضیح دهد و صحت و سقم آن برای ما مشخص شود، قرار نبود این موضوع منعکس شود اما متاسفانه این لیست در اکثر رسانه ها منعکس شده و در هر صورت این استخدام ها متعلق به اعضا و یا هرکس دیگری که باشد مقصر اصلی آن جناب شهردار است، زیرا مجری قانون شهردار می باشد و او باید پاسخگو باشد.
روال قانونی استخدام در شهرداری اهواز به چه صورت می باشد؟
اگر نیاز به نیرو باشد، شهردار باید با توجه به کمبود نیروی انسانی در قسمت مربوطه درخواست خود را ارائه دهد، فرماندار و وزارت کشور چارت را در اختیار آن قرار می دهند و شورای شهر هم مصوب می کند و به همین صورت روال قانونی استخدام انجام می شود.
یعنی باید آزمونی برگزار شود؟
بله ، پس از آن که اعلام نیاز نیروی انسانی، چارت و اعتبار آن مشخص شد، آزمون برگزار می شود و کسی که بیشترین امتیاز را آورده (کتبی و شفاهی) استخدام می شود.
مسوول برگزاری آزمون استخدامی چه کسی می باشد؟
وزارت کشور.
با وجود دستگاه های نظارتی در شهرداری چرا تخلفات به این گستردگی در این نهاد مهم صورت می گیرد؟
دستگاه های نظارتی خودشان می بایست پاسخگوی فعالیتشان باشند.
عمده تخلفات صورت گرفته در شهرداری بعد از استخدام ها چه هستند؟ آیا این تخلفات محرز شده اند؟
در بخش املاک، تصرفات عدوانی،ساخت و سازهای غیرمجاز بسیاری گزارش شده و در رابطه با حکم های قلع و قمع ماده ۱۰۰ گزارشات زیادی وجود دارد که انجام نشده اند، قطعا وسعت این تخلفات نسبت به استخدام های غیرقانونی در شهرداری اهواز بسیار بالاتر هستند و باید گفت که استخدام های غیر قانونی بخش ناچیزی از تخلفات شهرداری اهواز به شمار می آید. لازم به ذکر است که هنوز صحت و سقم این تخلفات تایید نشده و هر زمان مراجع قضایی تاییدیه نهایی را انجام دادند آن زمان می توانیم بصورت دقیق تری اعلام کنیم چه افرادی بصورت مستقیم در این تخلفات دخیل بودند.
این تخلفات اگر صحت داشته باشد با چه ترفندی و توسط چه کسی صورت گرفته است؟
به هر صورت تمام مسوولیت بر عهده شهردار می باشد و وظیفه ایشان است که با تخلفات مقابله کند.
در انتخابات گذشته شورای شهر در اهواز شاهد بودیم برخی ها با هزینه های هنگفت توانستند وارد شورا شوند، یک عضو شورا چقدر حقوق دریافت می کند که بعضی ها با صرف هزینه های میلیاردی وارد این نهاد مقدس و مردمی می شوند؟
اعضای شورا به میزان یک شصتم حقوق شهردار را به عنوان حق جلسه دریافت می کنند و رقم بالایی هم نیست بعنوان مثال بنده که جانباز هستم و عوارض از حقوقم کسر نمی شود در حدود چهار میلیون تومان حقوق دریافت می کنم. بنده نمی دانم چه کسانی هزینه میلیاردی کردند، به همین دلیل این موضوع را نه رد و نه تایید می کنم. اما اگر شخصی چنین هزینه هایی انجام داده باشد قطعا خارج از شبهه نیست. مردم هم باید هشیار باشند آن کاندیدی که چنین هزینه هایی را صرف تبلیغات می کند در واقع حق الناس را پایمال کرده و باید از رای دادن به چنین افرادی اجتناب کنند.
چند درصد قول ها و وعده هایی را که شهردار کلانشهر اهواز از روز نخست فعالیت خود داده بود اجرایی شده اند؟
متاسفانه در روز اول انتخاب شهردار شخص منتخب برنامه ای را ارائه نکرد و این یکی از مشکلاتی است که ما با آن مواجه هستیم. اما بطور کلی و مختصر عرض کنم خروجی که مد نظر من بوده تاکنون ندیدم.

آیا حقیقت دارد بعد از افشای تخلفات توسط برخی اعضا و پیمانکاران تهدید شده اید؟
کسی که می خواهد برای جنگ به جبهه برود باید در وهله اول به فکر شهادتش باشد، این مسئله طبیعی است و من نگران تهدیدهای اجتماعی و سیاسی نیستم.
عده ای از نیروهای شهرداری خانه نشین شده اند اما در عین حال حقوق دریافت می کنند، چه دلیلی برای این کار وجود دارد؟
کارشناسان خوبی در شهرداری اهواز وجود دارند که متاسفانه خانه نشین شدند و نیروهای ناتوان و ضعیفی در شهرداری بکار گرفته شده که عمده اختلاف نظر ما با شهردار روی همین قضیه است. در شهرداری کارشناسان، مدیران و کارکنان بسیار توانمندی وجود دارد که متاسفانه از توان این ها استفاده نمی شود، این انصاف نیست، بهانه شهردار این است که این افراد همراه و هم جهت نیستند اما از نظر ما این قابل قبول نیست و در هر صورتی که نیرویی در شهرداری حقوق دریافت می کند باید متناسب با توان نیرو از آن استفاده و بکار گرفته شود.
چرا کمیسیون توافقات شهرداری املاک را با قیمت بسیار پایین به فروش می رساند ؟ اسنادی به دست ما رسیده که بعنوان مثال زمینی در خیابان وهابی که ارزش بالایی هم دارد متری یک میلیون و سیصد هزار تومان به فروش رسیده که این رقم بسیار پایین تر از ارزش واقعی زمین می باشد(یک /بیستم قیمت فروخته شده ) و این یک مورد از تخلفات حوزه املاک است، لطفا توضیح بفرمایید.
همان طور که فرمودید این اسناد بدست ما هم رسیده و پیگیر حق و حقوق شهرداری هستیم. افراد موجود در کمیسیون توافقات املاک توسط شهردار انتخاب می شوند، قطعا مسوول و پاسخگوی کارهایی که در آنجا انجام می شود متوجه جناب شهردار است و اگر خلافی صورت گیرد تمام مسوولیت بر عهده شهردار می باشد.
جناب آقای شیرمردی انتظار داریم به صراحت این موضوع را توضیح بفرمایید زیرا موضوعی که در سوال قبلی به آن اشاره کردیم مبلغی کمی نیست و این تنها یک مورد بود که به دست دفتر روزنامه نسیم خوزستان رسیده، واقعا برنامه شورا برای حل این موارد چه هست؟
قطعا شورا نقشی در واگذاری این ملک ندارد و فقط حق نظارتی و پیگیری دارد، بدون شک ما از این موضوع چشم پوشی نخواهیم کرد و در نهایت این مسئله را به دستگاه قضایی ارجاع خواهیم داد.
خیلی از کارکنان شهرداری گله مند هستند که ساختمان های سازمانی متاسفانه در اختیار کسانی است که سال ها در شهرداری حضور ندارند و مدیریتشان در شهرداری تمام شده و طبق قانون یک نفر نیز بیش از ۵ سال اجازه استفاده از خانه سازمانی را ندارد، چرا کسی با این افراد برخورد نمی کند؟
شهرداری هیات واگذاری منازل دارد و واگذاری خانه ها باید از طریق این هیات صورت بگیرد، هیات واگذاری هم از ۵ نفر شامل معاون اداری مالی، حراست، معاون فرهنگی، معاون خدماتی و املاک تشکیل شده است. مطمئنا اگر نقصی صورت بگیرد افراد حاضر در هیات باید پاسخگو باشند.
انتصابات در شهرداری بر چه اساس است؟
قبلا هم اشاره کردم یکی از اختلاف نظرهای ما با شهردار بحث انتصابات است که در شهرداری اتفاق افتاده، شایسته سالاری آن گونه که مدنظر ما بود در شهرداری صورت نگرفته، البته تذکرات مکرر هم در این زمینه داده شده است.
وقتی یک عضو شورا بعد از تذکر قانع نشد به مرحله طرح سوال می رود، طرح سوال را باید ۷ نفر امضا کنند و اگر این افراد در طرح سوال قانع نشدند به مرحله استیضاح می رسیم. آنچه مسلم است در حوزه انتصابات ضرر و زیان زیادی متوجه شهر و شهروندان شده اما در بحث طرح سوال به آن اجماع (۷ نفر) نرسیدیم و به همین دلیل استیضاح شهردار صورت نمی گیرد.
در بودجه سال ۱۳۹۴ شهرداری اهواز حدود ۱۲۰۰ میلیارد اعتبار داشته از این رقم متاسفانه ۶۰درصد آن محقق شده، از دیدگاه شما به عنوان ناظر بر عملکرد شهرداری چه کارهایی باید از سوی شهردار انجام می شد که این اتفاق نمی افتاد ؟
بودجه ای که در ابتدا پیشنهاد می شود اگر در ادامه کار محقق نشد مسلما ضعف مدیریتی تیم درآمدزایی را می رساند البته لازم به ذکر است که همیشه بودجه مصوب شده با رقم وصولی اختلاف دارد اما فاصله اختلاف نباید به گونه ای باشد که ضعف مدیریتی در آن مشهود شود. در بعضی از سازمان ها و مناطق انتظار ما بیشتر بود، تذکرات لازم را هم دادیم. بنده انتظار دارم دستگاه های نظارتی تفریق بودجه را مورد بررسی قرار بدهند که این ضعف بطور دقیق تری مشخص شود.
چرا برخی از نیروهایی که استخدام شدند در اسرع وقت تغییر وضعیت داده می شوند در صورتی که خیلی از افراد بالای ۱۰ سال سابقه خدمت در شهرداری را دارند اما به سادگی از آنها چشم پوشی می کنند، شخصی به فاصله ۶۰ روز در شهرداری اهواز استخدام شده و یکی از مدیریت های بسیار مهم را به این شخص داده اند، لطفا توضیح بفرمایید؟
یکی از موضوعاتی که در بحث استخدام ها همیشه ذهن من را مشغول کرده این است که آرزو دارم همه افراد بیکار در اهواز شاغل شوند، بنده به هیچ وجه با اشتغال مخالف نیستم اما استخدام به صورت غیرقانونی به هیچ وجه برای ما قابل قبول نمی باشد زیرا در حال حاضر با کمبود بودجه مواجه هستیم و این امر موجب می شود حقوق کارکنان را با تاخیر پرداخت کنیم. در مورد این افرادی که فرمودید شورا هیچ دخالتی ندارد و یکی از موضوعاتی که در قالب گزارش به دست ما رسیده همین استخدام های غیرمجاز و غیر قانونی است و شهردار باید جوابگوی این موضوعات باشد.
به نظر شما چرا شهردار به این مسائل جواب نمی دهد؟ آیا شورا را در حد پاسخگویی ندیده است؟
اگر مدیران و مسوولین به وظایف ذاتی خود عمل کنند قطعا این مشکلات را به دنبال نخواهیم داشت، وقتی بنده ۵۳ نامه به شهردار می دهم و پاسخی دریافت نمی کنم یعنی ایشان حاضر به همکاری نیستند، عدم همکاری این مشکلات را به دنبال خواهد داشت، مکاتبات بنده به منظور مچ گیری نبوده و قطعا اگر پاسخی داده می شد ما راهکار ارائه می کردیم و بخشی از این مشکلات حل می شد و این سوالاتی که شما پرسیدید برای ما هم شبهه ایجاد کرده بود که از شهردار سوال پرسیدیم.
جناب دکتر شیرمردی در حال حاضر مردم گله مند هستند که وقتی به برخی سازمان ها و مناطق شهرداری مراجعه می کنند مدیران آن سازمان ها در محل کارشان حضور ندارند یا به ماموریت رفته اند ، آیا این وضعیت در شان مردم اهواز است ؟
بعضی از مدیران آن گونه که ساعت کاری شان مشخص شده و ارباب رجوع انتظار داشته در محل کارشان حاضر باشند نبوده اند، جناب شهردار هم تایید کردند و به مدیران متخلف هم تذکر داده و دستور کار برایشان تعیین شد، در رابطه با شخص شهردار بنده از روزی که به شورا آمدم از ایشان خواستم هر ماموریت و یا مرخصی که می روند گزارش و دعوت نامه را به من تحویل بدهد، ان شاءا… گزارش کار شهردار را خواهم دید و به اطلاع مردم می رسانم!
شهرداری تمام هزینه های خود را از مردم تامین می کند و طبیعیست که شهروندان انتظار دارند حداقل هر ۶ ماه یکبار شهردار هزینه های صورت گرفته را به مردم گزارش دهد، به چه دلیل پس از گذشت سه سال تاکنون گزارشی برای مردم داده نشده تا اطلاع یابند این هزینه ها صرف کجا و چه چیزی شده است؟
بنده که هنوز ۶ ماه از مدت حضورم در مسند ریاست شورای شهر نگذشته اما این نقص از قبل وجود داشته و ما انتظار داریم که شفاف سازی صورت بگیرد تا همه از هزینه ها و عملکرد شهرداری باخبر شویم.
با توجه به اینکه شما فرمودید جهت برخی موضوعات به شهردار تذکر دادید آیا ممکن است که شورا به دلیل عدم پاسخ شهردار، از ابزار قانونی خود یعنی استیضاح استفاده کند؟ آیا شائبه ای بوجود نمی آید که با وجود این همه تخلف چرا کسی اعتراضی نمی کند؟
این را باید از دوستانی بپرسید که تذکر ندادند یا بر مواردی که ما گفتیم اختلاف نظر دارند، ما بارها تذکر دادیم، اختلاف نظر هم همیشه در کارهای جمعی و گروهی وجود دارد اما گلایه و تعجب من از این است که چرا روی بدیهیات اختلاف نظر داریم.
در جلسه علنی شورا برخی اعضا عنوان کردند مشاورانی که با شما همکاری می کنند منافع شخصی دارند نظر شما درمورد این سوال چیست؟
به هیچ وجه چنین نیست خوشبختانه مشاوران بصورت افتخاری با بنده همکاری دارند و حقوقی دریافت نمی کنند و البته کارآمد هم هستند، بنده از همه آنها راضی هستم ان شاءا… خدا هم از آنها راضی باشد، ای کاش برخی ها توانایی و شجاعت مشاوران شورا را داشتند.
رییس شورای شهر به شهردار اهواز چه نمره ای می دهد؟
قطعا اگر نمره قابل قبول بود انتقاد نمی کردم زیرا انتظار من خیلی بالاتر از این بود و تا زمانی که انتقاد می کنم نمره ای به شهردار نخواهم داد!
در حال حاضر به پایان سال نزدیک می شویم و یکی از مشکلاتی که هر سال با آن مواجه هستیم بحث نظافت، پاکسازی و سرویس های بهداشتی در شهر است، بفرمایید شورا و شهرداری چه برنامه ای برای مهمان های نوروزی دارد؟
از آنجایی که همه ساله محل گذر مهمانان نوروزی استان خوزستان و شهر اهواز می باشد امیدوار هستیم شهرداری آمادگی پذیرایی از مهمانان نوروزی را داشته باشد در رابطه با سرویس های بهداشتی هم در بودجه سال گذشته و هم امسال که در حال بررسی است هزینه ها پیش بینی شده و انتظار داریم به نحو مطلوب آماده سازی و مهیا شود تا مهمانان نوروزی که به استان ما و اهواز سفر می کنند با خاطره خوشی از اینجا بروند.
نسیم خوزستان : از اینکه در دفتر ما حضور پیدا کردید از شما تشکر می کنیم، ان شاءا… این انتقادها و پیشنهادهایی که به شهردار ارائه کردید با نیت خیر مورد استفاده قرار بگیرد و شاهد کلانشهری آباد و دور از حاشیه با مدیرانی دلسوز باشیم.
قابل ذکر است خیلی از موافقان و حامیان شهردار و سیستم فعلی شهرداری بر این اعتقاد هستند که شهرداری اهواز در مدت صدارات سید خلف موسوی شرایط بحرانی مالی و درآمدی خود را سپری می کند به گونه ای که دولت حتی یک ریال هم به شهرداری اهواز کمک نکرده است و با این معضلات و بحران شهردار اهواز توانسته پروژه های بزرگی از جمله تعریض پل شهید دقایقی (پل بین فلکه پنج نخل و کیانپارس ) ، زیرگذر شریعتی ، روگذر جواد الایمه و … را بهره برداری برساند.
البته به اطلاع شهروندان و خوانندگان روزنامه نسیم خوزستان می رسانیم پیرامون این مصاحبه و موارد مطرح شده به آقای شهردار اطلاع داده شد که مطالب خود را در کنار مصاحبه رییس شورا در این گزارش به چاپ برساند که تا این لحظه مطالب ایشان به دست روزنامه نسیم خوزستان نرسیده است.
در پایان از شهردار محترم کلانشهر اهواز انتظار می رود پیرامون موضوعات مطرح شده در مورد استخدام های غیر قانونی ، ایرادات مطرح شده در حوزه املاک ، تبدیل وضعیت های غیر قانونی و … شفاف سازی نموده و گزارشی از عملکرد خود در خصوص شایعات و حاشیه های موجود به رسانه های گروهی که نماینده افکار عمومی محسوب می شوند ارایه نموده تا مردم نیز پس از حصول اطمینان بیش از گذشته به همیاری با مجموعه شهرداری ترقیب شوند.
گفت و گو : عباس سعدی

درباره نویسنده

7473مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین