برخی مدیران، شیرینی هدیه دولت تدبیر و امید را به کام مردم تلخ کردند ؛ خوزستانی ها از خرید خودروی اروندی ناامید شده اند!

برخي مديران، شیرینی هديه دولت تدبير و اميد را به کام مردم تلخ كردند ؛ خوزستاني ها از خرید خودروی اروندی ناامید شده اند!

شهریورماه سال ۹۳ بود که استاندار وقت خوزستان با صدور نامه‌ای، آزاد شدن تردد خودروهای پلاک اروند در خوزستان را ابلاغ و آن را هدیه‌ای از طرف دولت تدبیر و امید به مردم استان اعلام کرد.
البته همان موقع برخی از مدیران، وزرا و غول‌های خودروسازی کشور حرکت استاندار خوزستان را خلاف قانون اعلام کرده و با آن به‌شدت مخالفت کردند. اما استاندار خوزستان که مصمم به انجام این کار بود با پافشاری بر خواسته‌های مردم و مقاومت در برابر گروه‌های مختلف، از لغو تردد خودروهای اروندی در خوزستان جلوگیری کرد و آن را به نقطه‌ای رساند که امروز دیگر غیرقابل‌بازگشت است.
همه‌چیز درباره خودروهای پلاک اروند خوب پیش می‌رفت و مردم از رضایتمندی مناسبی برخوردار بودند، همچنین چهره خیابان‌های شهرهای استان نیز تغییر محسوسی کرده و علاوه برجذب سرمایه‌گذار یک رفاه نسبی در شهرها به وجود آمده بود تا اینکه مقتدایی از سکان‌داری استانداری خوزستان کنار گذاشته شد و شخص دیگری جایگزین وی گردید.
از این نقطه بود که عمده مشکلات صاحبان خودروهای پلاک اروند آغاز شد و هرروز دارندگان این خودروها استرس آمدن یک دستورالعمل یا قانون جدید را داشتند.
یک روز مرخصی‌ برخی خودروها، آزاد و روز دیگر ممنوع اعلام می‌شد، روزی ورود برخی خودروها به کشور ممنوع و روز دیگر آزاد می‌شد و …!
اما اخیرا باخبر شدیم که سازمان منطقه آزاد اروند از ابتدای سال ۹۶ اقدام به محاسبه روزانه ۲۰۰۰ تومان به‌عنوان عوارض خارج از محدوده برای آن دسته از خودروهایی که در محدوده آبادان و خرمشهر نیستند کرده است.
جای سوال دارد که چرا سازمان منطقه آزاد اروند این اقدام خود را رسانه‌ای نکرده و بدون هیچ‌گونه اطلاعیه‌ای آن را عملی کرده است.
بسیاری از افراد با مراجعه به پروفایل خود در سایت منطقه آزاد اروند متوجه محاسبه عوارض شدند و این در حالی است که سازمان منطقه آزاد اروند علاوه بر پرتال اطلاع‌رسانی، رابطه بسیار خوبی با رسانه‌های استان دارد به‌گونه‌ای که همه اقدامات و خدمات آن‌ها سریعا توسط رسانه‌ها اطلاع‌رسانی می‌شود.
البته این اقدام سازمان منطقه آزاد اروند از سوی مردم بدون پاسخ نماند و برخی صاحبان خودرو موضوع را از مراجع مختلف پیگیری کرده و با تأسیس کمپین و اعلام شکایت نسبت به منطقه آزاد اروند اعتراض خود را به‌صورت رسمی اعلام نموده‌اند.
روزنامه نسیم خوزستان دراین‌باره با سینا حبیبیان مدیر کمپین «نه به عوارض خروج از منطقه آزاد» گفت‌وگو کرده و حبیبیان با اشاره به زمان آغاز محاسبه عوارض خارج از محدوده توسط منطقه آزاد اروند اظهار داشت: از ابتدای سال ۹۶ قانون دریافت عوارض خارج از محدوده آغاز شد. اما زمانی متوجه شدیم این قانون به اجرا درآمده که به سایت مراجعه کردیم و دیدیم گزینه‌ای اضافه‌شده به‌عنوان عوارض خروج از منطقه و از تاریخ ۱ فروردین ۹۶ برای صاحبان خودروهای اروندی عوارض روزانه ۲ هزار تومان محاسبه می شود.
وی افزود: مشخص نیست از چه زمانی این طرح آغاز شده اما شنیده‌ها حاکی از آن است که مدیران منطقه آزاد اروند جلسه غیرعلنی برگزار کردند و سپس بدون هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی این قانون را عملیاتی کرده و مردم با مراجعه به پروفایل خود متوجه اعمال آن شدند.
حبیبیان ادامه داد: بعد از این ماجرا به ساختن کمپین و اطلاع‌رسانی به کسانی که خودرو اروندی دارند و نمی‌دانند که روزانه باید به منطقه آزاد اروند عوارض خارج از محدوده پرداخت کنند، اقدام کردیم. تا الان پیگیری‌هایی از قبیل ملاقات حضوری و ارائه نامه به دکتر شریعتی استاندار خوزستان، رئیس اتاق بازرگانی، رییس انجمن حمایت از مصرف‌کنندگان و نهادهایی که مرتبط با این موضوع هستند صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه تاکنون حدود ۳۰ شکایت در منطقه آزاد در این خصوص ثبت‌شده است، گفت: مسوولان سازمان گمرک خرمشهر هم اعلام کرد گرفتن عوارض ارتباطی به ما ندارد و مباحث مربوط به خودروهای اروندی مربوط به سازمان منطقه آزاد اروند است، اگر مردم شکایتی دارند باید به منطقه آزاد اروند مراجعه کنند.
مدیر کمپین «نه به عوارض خروج از منطقه آزاد» با اشاره به اینکه قانون تصویب‌شده‌ای در زمینه خودروهای اروندی وجود ندارد، اظهار داشت: یک مسوول صبح از خواب بیدار می‌شود و تصمیم به انجام کاری می‌گیرد فردای آن روز دوباره از خواب بیدار شده و تصمیم خود را لغو می‌کند. به‌عنوان‌مثال تابستان امسال مرخصی خودروهای ۲۵۰۰ سی‌سی باز شد و بسیاری از افراد مرخصی رفتند و برگشتند و امروز دوباره این مرخصی بسته‌شده است. در یک روز تصمیم گرفتند خودروهایی که سفارش آمریکا هستند به‌هیچ‌عنوان پلاک نشوند و بعد از مدتی این تصمیم را تغییر دادند.
وی ادامه داد: بنده یک سرمایه‌ای را گذاشته‌ام و خودرو خریده‌ام اگر قرار باشد هرروز یک قانون جدید برای این خودرو گذاشته شود با سرمایه من بازی شده است.
حبیبیان با اشاره به اینکه برخی‌ها می‌گویند سازمان منطقه آزاد با این کار می‌خواهد کسری بودجه‌ای که باید از طریق جذب سرمایه‌گذار خارجی تأمین نماید را جبران کند افزود: صحیح نیست مدیران منطقه آزاد اروند بخواهند به سبب ناتوانی در جذب سرمایه، بودجه موردنظر خود را از مردم کسب کنند.

دریافت عوارض خارج از محدوده کاملا غیرقانونی است
مدیر کمپین «نه به عوارض خروج از منطقه آزاد» تصریح کرد: ما در حال حاضر در پی حذف این عوارض هستیم و در قدم‌های بعدی به دنبال تصویب قانونی مشخص برای خودروهای اروندی خواهیم بود تا هرکسی نتواند از جیب مردم به نفع خود و گروهش استفاده کند.
وی دارندگان خودروهای پلاک اروندی را قشر متوسط جامعه دانست و گفت: بیشتر افرادی که خودروی اروندی دارند از افراد متوسط جامعه هستند که با وام، قسط و بدهی این خودروها را تهیه می‌کنند و هرلحظه یک استرس به این افراد وارد می‌شود، خودروهای اروندی امتیازی بود که به دلیل شرایط بد زندگی و نبود امکانات و کاستی‌ها به مردم خوزستان داده شد.
حبیبیان بابیان اینکه برخی می‌خواهند مردم را نسبت به دولت بدبین کنند افزود: متاسفانه برخی مدیران در حال انجام کارهایی هستند که این شیرینی را به کام مردم تلخ کنند. مبلغی که سازمان منطقه آزاد اروند به‌عنوان عوارض خارج از محدوده می‌گیرد یک موضوع من‌درآوردی و کاملا غیرقانونی است.

هزینه‌های جانبی مردم را از خرید خودروهای اروندی ناامید کرده است!
میثم غضنفری، یکی از شهروندان اهوازی است که خودروی اروندی دارد، درباره عوارضی که منطقه آزاد اروند برای خودروها مشخص کرده به خبرنگار روزنامه نسیم خوزستان گفت: موقعیت منطقه آزاد اروند این اجازه رو به شما می‌دهد که با هزینه کمتر خودروی مناسبی را خریداری کنید اما بعد از خرید خودرو هزینه‌های مختلفی باید پرداخت شوند.
وی افزود: هزینه ترخیص، هزینه سنگین بیمه و جدیدا هم هزینه پرداخت عوارض خارج از محدوده سبب ناامیدی مردم از خرید خودروی اروندی شده است.
این شهروند اهوازی ادامه داد: تا وقتی‌که قانون مشخصی برای خودروهای اروندی تصویب نشود وضعیت همین خواهد بود. هرکسی می‌تواند با یک جلسه همه محاسبات را تغییر دهد و با وضعیت فعلی فقط صاحبان خودروهای اروندی هستند که متضرر می‌شوند.
وی خاطرنشان کرد: روزی که دستور آزاد بودن تردد خودروهای اروندی را اعلام کردند گفتند که این هدیه‌ای است به مردم خوزستان؛ آیا صحیح است وقتی به کسی هدیه می‌دهید با ترفندهای مختلف آن هدیه را پس بگیرید!

اهواز در محدوده اعلام‌شده سازمان مناطق آزاد کشور قرار دارد
حمید بهرامی، یکی دیگر از شهروندان خوزستانی است که خودروی اروندی دارد، او درباره دریافت عوارض توسط سازمان منطقه آزاد اروند گفت: در اعلام رسمی سازمان مناطق آزاد کشور آمده است که محدوده منطقه آزاد اروند ۱۲۰ کیلومتر بوده و خودروها نیز برای تردد در این محدوده مشکلی ندارند.
وی افزود: اهواز در ۱۰۰ کیلومتری منطقه آزاد قرار دارد، چگونه است که برای خودروهای اهواز و ماهشهر نیز عوارض خارج از محدوده محاسبه می‌شود.
بهرامی ادامه داد: مشخص نیست که مدیران منطقه آزاد اروند بر اساس کدام قانون و مصوبه اقدام به محاسبه و دریافت عوارض خارج از محدوده کرده‌اند اما آنچه مشخص است این است که اهواز در محدوده مجاز اعلام‌شده توسط سازمان مناطق آزاد کشور است و اقدام منطقه آزاد اروند کاری خلاف قانون است.

۴۲ هزار خودروی اروندی در خوزستان وجود دارد
رضا رحمانی، رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خوزستان در گفت‌وگو با روزنامه نسیم خوزستان گفت: حدود ۴۲ هزار خودروی پلاک اروندی در استان خوزستان وجود دارد که از این تعداد نزدیک به ۶ هزار خودرو در آبادان و خرمشهر هستند و مابقی در خارج از این محدوده تردد می‌کنند.
وی افزود: طی روزهای گذشته شنیده‌شده که منطقه آزاد اروند بابت هر خودرو عوارضی تحت عنوان جریمه تردد خارج از محدوده دریافت کرده که به گفته صاحبان خودروها غیرقانونی است.
رحمانی ادامه داد: در این زمینه تعداد ۵۰ نفر به انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان مراجعه کرده و شکایت‌نامه تنظیم کرده‌اند.
رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خوزستان با بیان اینکه این انجمن در حال پیگیری و جمع‌آوری مستندات است اظهار داشت: انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در حال جمع‌آوری مستندات اولیه در این خصوص است تا بتواند در مرحله نخست صحت ‌و سقم این گزارش‌ها را تایید و سپس آن را تا حصول نتیجه پیگیری کند.

ابلاغیه دریافت عوارض از سوی مناطق آزاد کشور است
فرامند هاشمی زاده، معاون عمرانی استاندار خوزستان، با اشاره به دریافت عوارض از خودروهای اروندی توسط منطقه آزاد اروند گفت: از ابتدای سال ۹۶ هیات‌مدیره سازمان مناطق آزاد عوارضی را برای خودروهایی که شبانه‌روزی خارج از محدوده آبادان و خرمشهر می‌روند وضع کرده که سالی ۷۲۰ هزار تومان می‌شود.
وی افزود: منطقه آزاد اروند و هیات‌مدیره آن مایل به انجام آن نیستند اما ابلاغیه از مناطق آزاد کشور است.
هاشمی زاده ادامه داد: هرچند که دریافت عوارض از طرف مسوولان و مردم مورد اعتراض واقع‌شده اما باید با مناطق آزاد کشور در این خصوص رایزنی کرد؛ در پی این هستیم که سازمان مناطق آزاد کشور در خصوص دریافت عوارض از خودروهای اروندی تجدید کند.
معاون عمرانی استاندار خوزستان، گلوگاه دریافت این عوارض را تمدید قرارداد سالانه عنوان کرد و بیان داشت: خودروهای پلاک اروند باید سالانه خودروهای خود را تمدید قرارداد کنند که گلوگاه دریافت عوارض سالانه ۷۲۰ هزار تومان است.
وی با اشاره به اینکه اهواز خارج از محدوده مشخص‌شده برای تردد خودروها نیست، گفت: مسئله مورد اعتراض مردم نیز همین است که اهواز خارج از محدوده نیست و مجوز تردد دارد؛ این‌ها می‌گویند اجازه تردد فقط با پلاک را داده‌ایم اما محدوده اروند همین مقدار مشخص‌شده سازمانی است.
هاشمی زاده بابیان اینکه در سند ماشین هم این نکته ذکرشده که در محدوده منطقه مجاز به تردد می‌باشد، اظهار داشت: ما از اعتراض‌های مردم حمایت می‌کنیم و در حال رایزنی با سازمان مناطق آزاد کشور هستیم و به مردم این امید را می‌دهیم که احتمال تجدیدنظر دراین‌باره وجود دارد.

تنگ‌نظری‌ها سبب عقب‌ماندگی از توسعه و پیشرفت می‌شود
علی گلمرادی، نماینده مردم ماهشهر، امیدیه، سربندر و هندیجان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با نسیم خوزستان در خصوص دریافت عوارض سازمان منطقه آزاد اروند از خودروهای اروندی با بیان اینکه ما بر این باور هستیم که به دلایل مختلف توجهات به استان خوزستان باید بیشتر از سایر نقاط باشد، گفت: یکی از امتیازاتی که می‌توانیم برای خوزستان به آن توجه داشته باشیم و از آن برای رفاه مردم استفاده کنیم بحث منطقه آزاد اروند و خصوصا در بخش استفاده از ظرفیت خودروهای پلاک اروند است.
وی افزود: در دوران سکان‌داری آقای مقتدایی در استانداری خوزستان بحث‌ و جدل پیرامون این موضوع زیاد بود و در نهایت مسئولان ارشد کشوری هم به این خواسته به‌حق مردم تن دادند و پذیرفتند که این امتیاز را به مردم خوزستان بدهند.
گلمرادی با اشاره به اینکه همه باید به قوانین مناطق آزاد کشور پایند باشند گفت: نگرانی‌هایی که امروز وجود دارد قابل‌پیگیری است. اگر پیگیری دوستان منتج به نتیجه نشد باید این موضوع از طریق رسانه‌ها به نمایندگان مردم منعکس شود و این امکان وجود دارد که ما در کمیسیون اجتماعی به لحاظ توجه به رفاه اجتماعی و کمسیون اقتصادی به لحاظ مرتبط بودن با مناطق آزاد و اقداماتی که باید به شهرهای پیرامون خود بدهند، مکاتبات و رایزنی‌هایی را انجام دهیم و یقینا این پیگیری ها قابل نتیجه‌گیری است.
نماینده مردم ماهشهر، امیدیه، سربندر و هندیجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برخی از تصمیم‌گیری‌ها و دستورالعمل‌ها در مرکز صورت می‌گیرد و ممکن است پیگیری آن‌ها در استان یا نتیجه ندهد و یا اینکه مدت‌زمانی طولانی بیانجامد.
وی با بیان اینکه تنگ‌نظری‌ها سبب عقب‌ماندگی از توسعه و پیشرفت می‌شود افزود: متاسفانه در بسیاری از جاها تنگ‌نظری‌هایی وجود دارد و این تنگ‌نظری‌ها سبب شده که ما از توسعه و پیشرفت عقب بمانیم؛ امروز دنیا، دنیای رقابت است و کسانی که توان دارند باید خوب زندگی کنند و کمک کنند که دیگران نیز در کنار آن‌ها خوب زندگی کنند.
گلمرادی تصریح کرد: یکی از مشکلات در مسیر بهره‌گیری از این ظرفیت کسانی هستند که به‌جای ارتقای توانمندی‌های خود معمولا مانع ارائه تسهیلات و خدمات به مردم می‌شوند درحالی‌که هیچ‌کسی حق ندارد مزاحمت ایجاد کند و مانع استفاده و بهره‌مندی مردم از این خدمات شود.
وی خطاب به بنگاه‌های اقتصادی گفت: بنگاه‌های اقتصادی بهتر است برای رونق بخشی به کسب ‌و کار خود از شیوه‌های نوین استفاده کنند؛ جلوگیری از خدمات‌رسانی به مردم به سبب اینکه منافع خودمان تأمین شود نه اخلاقی است و نه قانونی.
نماینده مردم ماهشهر، امیدیه، سربندر و هندیجان در مجلس شورای اسلامی در پایان یادآور شد: امکانات و خدماتی که برای مردم خوزستان در نظر گرفته می‌شوند را باید قانونمند کنیم تا امکان صیانت و حمایت از آن‌ها با مخاطره روبه‌رو نشود؛ مجمع نمایندگان و مسئولان استانی می‌توانند در جلسه‌ای مشترک چند موضوع مشابه خودروهای پلاک اروند را در دستور کار قرار دهند و با کمک یکدیگر آن‌ها را در مجاری قانونی قرار دهند تا با تغییر مدیریت‌ها این خدمات و امتیازات دستخوش تغییر قرار نگیرند.

در پایان …
هنگامی‌که مقام معظم رهبری (مد) و رئیس‌جمهور رتبه یک امنیت را به خوزستان می‌دهند یعنی آنکه در این استان اتفاقات خوبی رخ‌داده است. ظرف چند سال اخیر تمام مرزهای ما فعال و مرزنشینان ما متمکن شدند؛ وقتی مرزهای ما امن شد قلب کشور نیز امن می‌شود.
استان خوزستان نبض کشور است، وقتی خوب می‌زند یعنی کشور زنده است و اگر نزند کشور دچار مشکل می‌شود.
تردد خودروهای اروندی در استان همان‌گونه که پیش‌تر گفته شد سبب ایجاد رفاه نسبی میان شهروندان خوزستانی شده و امروز پس از گذشت چندین سال بهره‌مندی مردم از این رفاه نسبی، گرفتن این رفاه ظلم به مردم مظلوم خوزستان است. بهتر است به‌جای ایجاد هزینه برای مردم به فکر بهره‌مندی بیشتر آن‌ها از ظرفیت‌ها و ثروت‌های خوزستان باشیم.
امید است استاندار خوزستان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، رسانه ها و دیگر عزیزانی که می توانند در حل این مشکل تاثیر گذار باشند با پیگیری این موضوع مانع تلخ شدن کام مردم خوزستان از هدیه شیرین دولت تدبیر و امید جلوگیری شوند.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین