هشدار رییس مرکز بهداشت غرب اهواز به مسوولان شهرداری : سگ های ولگرد آسایش شهروندان را سلب کرده اند!

هشدار ريیس مركز بهداشت غرب اهواز به مسوولان شهرداري : سگ هاي ولگرد آسایش شهروندان را سلب كرده اند!

مهندس مهرداد شریفی دبیر شورای سلامت و امنیت غذایی شهرستان اهواز و رئیس مرکز بهداشت غرب با ابراز نگرانی از وجود سگهای بلاصاحب در سطح شهر و روستا ها گفت: افزایش بی رویه سگهای بلاصاحب و پرسه زنی آنها در سطح شهر معضلی است که این روزها موجب نگرانی و ایجاد مشکلاتی برای شهروندان شده است که این اتفاق می تواند تبعات بهداشتی و اجتماعی ناخوشایندی به همراه داشته باشد .
رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز با اشاره به برقراری تماسهای مکرر شهروندان اذعان داشت: این معضل بزرگ مخل آسایش شهروندان و سب نارضایتی آنان از وضعیت موجود شده است. از این رو شهروندان باید توجه داشته باشند بسیاری از سگ‌های بلاصاحب، حیوانات مشکل‌داری هستند که با ظاهر خطرناک در سطح شهر روئیت و مردم را دچار مشکل می‌کنند.
مهندس شریفی با بیان این مطلب که جمعیت این حیوانات تا از بین نرفتن توازن حیات‌وحش باید کنترل شود، تصریح کرد: ساماندهی سگ‌های ولگرد موضوعی است که باید عمیق‌تر به آن توجه شود زیرا در قانون شرح وظایف دستگاه ها در این خصوص مشخص‌ شده است، وظیفه‌ جمع آوری و کنترل سگهای بلاصاحب با شهرداری است و قانون کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد، دستورالعمل مصوب پاییز ۸۷ سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور است.
وی یادآور شد: علت اصلی حضور سگ‌های ولگرد در سطح شهرها به مدیریت نامناسب پسماند در سطح شهرها برمی‌گردد، زیرا سگ‌های ولگرد به‌منظور تأمین غذا به داخل شهر هجوم آورده، و عدم مدیریت زباله‌ها زمینه لازم برای حضور سگهای بلاصاحب را افزایش می دهد.
شریفی گفت: مهمترین معضلات و مشکلات ناشی از افزایش جمعیت سگهای ولگرد، شیوع بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسان، افزایش آن در جمعیت دام و انسان و انتقال بسیاری از بیماری‌ها از سگ به انسان می‌باشد که از جمله مهمترین آنها می‌توان به بیماریهایی نظیر هاری، کیست هیداتیک، سالک،و… اشاره کرد.
وی برضرورت اجرای دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب بیش از پیش تاکید می ورزد و از طرفی، سگها دارای قابلیت و پتانسیل تولید مثل بسیار بالا بوده است، به همین علت جمعیت سگهای بلاصاحب در صورت اجرا نشدن برنامه‌های کنترل و مبارزه، سریعاً افزایش یافته که مخاطرات فراوانی برای شهروندان به دنبال خواهد داشت.
شریفی همچنین اظهار داشت: از ابتدای سال تاکنون بیش از ۷۵۰ مورد حیوان گزیدگی (گازگرفتگی) در منطقه غرب اهواز گزارش شده است.
وی با تاکید بر اینکه بیمار دچار گازگرفتی را باید به سرعت به مراکز بهداشتی و بیمارستان منتقل کرد، افزود: به محض انتقال سریع مصدوم به بیمارستان و مراکز بهداشتی درمانی محل حیوان گزیدگی به مدت ۲۰ دقیقه با آب و صابون شستشو داده می‌شود سپس تلفیق واکسن و سرم دریافت می کند.
وی با بیان اینکه درمان هر فرد دچار حیوان گزیدگی توسط سگ بیش از ۵/۱ میلیون تومان هزینه در بر دارد درحالی که تمام خدمات به افراد دچار حیوان گزیدگی توسط سگ، کاملاً رایگان است، خواستار بهبود وضعیت و ساماندهی وضعیت کنونی شد و از سازمانهای ذیربط و متولیان این امر خواست قبل از بروز خطرات ناگوار چاره اندیشی صورت پذیرد و بر اساس دستورالعمل و آئین نامه های موجود نسبت به کنترل و کاهش سگهای بلاصاحب در سطح شهر اقدام لازم صورت پذیرد.

درباره نویسنده

7477مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین