جزئیات تغییرات جدید ساختاری در شرکت نفت

جزئیات تغییرات جدید ساختاری در شرکت نفت

عضو کمیته بازنگری قراردادهای نفتی وزارت نفت با اشاره به اعمال تغییرات جدید ساختاری در شرکت ملی نفت همزمان با تدوین قراردادهای جدید نفتی کشور، اعلام کرد: نسل جدید قراردادهای نفتی به منظور افزایش جذابیت ها در مقایسه با قراردادهای نفتی عراق تدوین و رونمایی خواهد شد.
سیدمهدی میرمعزی با اشاره به نیاز به حجم بالای سرمایه گذاری‌های چندین میلیارد دلاری در طرح‌های صنایع نفت و گاز ایران، گفت: در کنار منابع سرمایه‌ای، تکنولوژی و مدیریت از دیگر حلقه های توسعه بخش بالادستی نفت و گاز است.
عضو کمیته بازنگری قراردادهای نفتی وزارت نفت با اعلام اینکه در شرایط فعلی شرکت‌های خصوصی ایرانی تجربه حضور در زنجیره کامل فعالیت‌های بخش بالادستی صنعت نفت را ندارند، تصریح کرد: آن دسته از شرکت‌های ایرانی هم که توانسته اند در بخش بالادستی نفت حضور یابند فقط به صورت پیمانکار آن هم در یکی دو حلقه از زنجیره عملیات بالادستی حضور یافته‌اند.
وی با تاکید بر اینکه تدوین قراردادهای نفتی باید بر اساس واقعیت‌ها و مستندات انجام شود، اظهار داشت: در گذشته اعلام می شد که در دریای خزر منابع عظیم هیدروکربوری وجود دارد و از این رو بازار قراردادهای مشارکت در تولید در حوزه خزر داغ شد.
مدیرعامل اسبق شرکت ملی نفت با تاکید بر اینکه هم اکنون مشخص شده است که منطقه خزر از جذابیت های بالای هیدروکربوری برخوردار نیست، بیان کرد: در عراق هم رقابت زیادی میان شرکت‌های نفتی ایجاد شد اما هم اکنون جذابیت های قراردادهای نفتی عراق از دست رفته است.

وی، افزود: با این وجود در طول چند سال اخیر هم کشف، استخراج و پالایش نفت و گاز از ذخایر شیل و نامتعارف جذابیت های سرمایه گذاری ایجاد کرده است.

اصلاح قراردادهای نفتی با هدف جذب سرمایه‌گذار
میرمعزی با یادآوری اینکه کماکان جذابیت‌های مختلفی برای سرمایه گذاری در صنایع نفت و گاز جهان وجود دارد، تبیین کرد: از این رو ایران به منظور جذب سرمایه‌های خارجی در صنایع نفت و گاز باید در کنار اصلاح و بازنگری قراردادهای نفتی، ساختارهای داخلی را هم برای مشارکت خارجی‌ها فراهم کند.
عضو کمیته بازنگری قراردادهای نفتی وزارت نفت با بیان اینکه در تدوین قراردادهای نفتی باید باید اکتشاف، توسعه و تولید نفت و گاز در یک نظام یکپارچه مورد توجه قرار داده شود، یادآور شد: به عبارت دیگر شرکت ملی نفت ایران در قالب یک نظام برد – برد با شرکت‌های خارجی در قالب نظام یکپارچه مشارکت کند.
وی با تاکید بر اینکه ماموریت صدور پروانه‌های اکتشاف، تولید و نظارت عالی بر منابع نفت و گاز باید توسط وزارت نفت انجام شود، افزود: شرکت ملی نفت ایران هم با دریافت پروانه‌ها بر فعالیت ها نظارت کند ضمن آنکه در زنجیره اکتشاف، توسعه و تولید باید منافع پیمانکار و کارفرما در یک راستا باشد.
تغییرات جدید در ساختار شرکت نفت
این مقام مسئول با بیان اینکه از این رو اصلاح برخی از ساختارهای شرکت ملی نفت ضروری به نظر می رسد، گفت: در واقع شرکت‌های پیمانکار باید همکار شرکت ملی نفت شوند و وزارت نفت باید به نتیجه کار نظارت عالی داشته باشد.
به گفته وی در این تغییر ساختار همکاری بین شرکت ملی ایران و شرکت‌های پیمانکار باید متناسب با عمر میدان استمرار یابد و شرکت‌های داخلی و خارجی از طریق کاهش هزینه و افزایش درآمد امکان تحقق یک مشارکت برد- برد را فراهم کنند.
میرمعزی با اشاره به ضرورت طولانی مدت کردن عمر قراردادهای توسعه بخش بالادستی صنایع نفت و گاز ایران، گفت: برای میادین جدید نفت و گاز باید قراردادهای یکپارچه از مرحله اکتشاف تا تولید دیده شود و در میادین قدیمی هم به لحاظ به کارگیری روش‌های مختلف ازدیاد برداشت و ارزیابی مرحله به مرحله نتایج آن و اصلاح و تکمیل عملیات ، ضرورت قراردادهای بلند مدت را دو چندان می شود.
عضو کمیته بازنگری قراردادهای نفتی وزارت نفت با یادآوری اینکه در حال حاضر در عراق قراردادهای سرویس منعقد می شود که مدت قراردادها از مرحله اکتشاف تا تولید بین ۲۰ تا ۲۵ سال است، تصریح کرد: بیشتر قراردادهای جهان هم بر طولانی بودن و یکپارچه شدن تاکید دارند .
وی با اعلام اینکه در قوانین نفت، تشکیل وزارت نفت و اصلاحیه‌های آنها منعی برای عقد قراردادهای طولانی مدت و یکپارچه وجود ندارد، اظهار داشت: حتی در ماده ۱۲۵ قانون برنامه پنجم استفاده از انواع روش‌های اکتشاف، توسعه و تولید در دوره زمانی معین مجاز شناخته شده ضمن آنکه در میادین مشترک که طرف مقابل دارد به این شیوه قرارداد می‌بندد اگر بخواهیم سهم خود از منابع مشترک را احصا کنیم ناگزیریم که از این شیوه استفاده کنیم.
رقابت جدید نفتی ایران – عراق
مدیرعامل سابق شرکت ملی نفت با اشاره به ضرورت تدوین قراردادهایی جذاب تر از قراردادهای خدماتی نفتی در جنوب عراق و یا قراردادهای پی.اس.ای در اقلیم کردستان عراق، بیان کرد: قراردادهایی برای صنعت نفت ایران باید تدوین شود که به مراتب جذاب تر از قراردادهای نفتی موجود در منطقه خاورمیانه و سایر کشورهای همسایه همچون عراق باشد.
وی در پایان با بیان اینکه علاوه بر اصلاح قراردادها باید در قوانین بیمه، گمرک و مالیات در قالب یک نظام تغییراتی اعمال شود، خاطرنشان کرد: در مجموع باید قراردادهای جدید نفتی علاوه بر جذابیت، روان و منطقی باشد.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین