نسیم خوزستان از آشفتگی بازار و نارضایتی مردم از مسئولان گزارش می دهد ؛ نظارت تعطیل، گرانفروشی آزاد

نسيم خوزستان از آشفتگي بازار و نارضايتي مردم از مسئولان گزارش مي دهد ؛ نظارت تعطيل، گرانفروشي آزاد

با گشت و گذاری در بازار شهر متوجه تلاطم و تورم قیمت اجناس و کالاها می‌شویم. این روزها گرانی، مسئله‌ای غیرقابل انکار است و زندگی همه مردم را تحت شعاع قرار داده است. اکنون شاهد گرانی در کل کشور هستیم اما نداشتن ثبات اقتصادی بر دیگر مشکلات خوزستان به ویژه اهواز اضافه شده است.
به گزارش روزنامه نسیم خوزستان، نوسانات ارزی موجب بی‌ثباتی قیمت‌ها شده که در هفته‌های اخیر شاهد افزایش قیمت جزئی‌ترین و بزرگترین اجناس و کالاها و حتی خدمات هستیم، در حقیقت این گرانی‌ها سبب کوچک شدن سفره‌های مردم شده و نارضایتی آنها را در پی داشته است، همچنین مردم در رده‌های سنی مختلف و قشرهای گوناگون از موضوع بی‌ثباتی اقتصاد و گرانی‌ها صحبت می‌کنند.
در این میان نکته‌ای که از دید مردم پنهان نمی‌ماند، گران شدن اجناسی است که هیچ ارتباطی با قیمت دلار ندارند همچنین اکثر بازاریان نیز به بهانه‌های مختلف از جمله افزایش نرخ دلار، اجناس از قبل خریداری شده را به قیمت روز می‌فروشند.
* مردم هنگام خرید به عنوان یک بازرس رفتار کنند
معاون بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار رونامه نسیم خوزستان درباره اقدامات لازم جهت تنظیم بازار اظهار داشت: بازرسین سازمان صمت در سطح شهر در حال گشت‌زنی هستند و با هرگونه تخلف برخورد می‌کنند.
وی با بیان اینکه با همکاری جهاد کشاورزی و دامپزشکی وضعیت بازار را کنترل می‌کنیم، عنوان کرد: اکنون اعلام کردیم که مرغ زنده باید با قیمت ۱۰ هزار و ۴۰۰ تومان به دست کشتارگاه‌ها برسد به همین دلیل با ۲ واحد بزرگ مرغداری به دلیل گرانفروشی برخورد و یک کشتارگاه را پلمپ کردیم.
معاون بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت با اشاره به گرانی کالا‌های اساسی گفت: با توجه به نزدیک شدن عید نوروز در زمینه کالاهای اساسی به بازار کیف، کفش و آجیل وارد می‌کنیم.
وی با اشاره به تخلفات در زمینه کالاهای استراتژیک در استان خوزستان عنوان کرد: در بازار کاوه مشاهده کردیم که با برچسب، موتور کولرهای ۲۴ هزار دوتیکه‌ را به عنوان ۳۰ هزار تغییر می‌دهند تا با قیمت بیشتری بفروشند با آنان برخورد قاطع کردیم، همچنین به فروشندگان کالاهای خانگی هشدار می‌دهیم اگر دست به چنین تخلفاتی بزنند قطعا برخورد قاطعی با آنها خواهیم داشت.
رحمانی با بیان اینکه مردم، متضرر اصلی شرایط سخت اقتصادی هستند، بیان کرد: با توجه به شرایط بسیار سخت اقتصادی از مردم انتظار داریم با ما همکاری کنند؛ ۱۴۰ واحد صنفی در سطح استان داریم و شاید تعداد بازرسان ما محدود باشد لذا مردم می‌توانند با تماس تلفنی در صورت مشاهده تخلف ما را یاری دهند.
وی با بیان اینکه با درخواست فاکتور از فروشنده می‌توانیم میزان تخلف را کاهش دهیم، ادامه داد: همه باید دست به دست هم دهیم تا بتوانیم بر شرایط سخت اقتصادی فائق آئیم همچنین مردم هنگام خرید به عنوان یک بازرس رفتار کنند و تخلفات را گزارش دهند.
* بیش از ۳ هزار پرونده تخلف گرانفروشی به دست ما رسید
مدیرکل سازمان تعزیرات گفت: مسئول تنظیم بازار به عهده سازمان صنعت، معدن و تجارت است و ما تنها وظیفه رسیدگی به تخلفات را داریم.
وی با بیان اینکه گرانی و گران‌فروشی با یکدیگر تفاوت دارند، توضیح داد: هم اکنون دچار گرانی شدیم و قیمت اجناس به دلیل بی‌ثباتی اقتصادی، کاهش نمی‌آید.
سعیدی با اشاره به تخلفات گزارش شده از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون بیش از ۳ هزار پرونده با تخلف گرانفروشی ارسال شد که به ۹۸درصد آنها رسیدگی کردیم.
* اکنون نه تنها با کمبود گوشت بلکه با کمبود دام نیز مواجه هستیم
رئیس اتحادیه قصابان اهواز درباره کمبود گوشت به خبرنگار روزنامه نسیم خوزستان گفت: کمبود گوشت در سراسر کشور رخ داده است. یکی از دلایل گرانی نبود گوشت برزیلی در بازار است.
حسینی با بیان اینکه یکی دیگر از دلایل اصلی کمبود گوشت، صادر کردن دام به خارج از کشور است، افزود: برخی افراد سودجو در گذشته دام‌های”نر” را صادر می‌کردند اما اکنون دشمن با قاچاق دام”ماده” جهت ازدیاد دام‌های خود و خوداکتفایی در زمینه دامپروری، به گونه‌ای زیرآب ما را زده است و به دلیل اینکه اکنون نه تنها با کمبود گوشت بلکه با کمبود دام نیز مواجه هستیم.
رئیس اتحادیه قصابان اهواز ادامه داد: صادرات دام از طریق مرز استان‌های خوزستان، کرمانشاه و چند استان دیگر انجام می‌شود البته تا حدودی از صادرات دام به خارج از کشور جلوگیری به عمل آمده اما تعداد زیادی دام به صورت قاچاق و حتی با لنج نیز به خارج از کشور منتقل می‌شود.
حسینی عنوان کرد: یکی دیگر از دلایل کمبود گوشت این است که دامداران حاضر نیستند دام‌های خود را با قیمت کم بفروشند؛ قصابان، کم‌فروشی نمی‌کنند و در حقیقت دامی برای کشتار ندارند. قبلا روزانه یک هزار و ۵۰۰ دام سبک و ۲۰۰ دام سنگین برای کشتار به کشتارگاه اهواز آورده می‌شد که هم اکنون از این تعداد ۷۰۰ دام سبک و ۱۰۰ الی ۱۵۰ دام سنگین کشتار و مابقی برگشت داده می‌شد که این قضیه موجب تعادل قیمت گوشت بود اما اکنون دامی نیست که کشتار شود.
رئیس اتحادیه قصابان اهواز در پاسخ به سوالی در خصوص راهکار مناسب برای جلوگیری از گرانی قیمت گوشت تاکید کرد: با توجه به اوضاع فعلی باید حداقل هفته‌ای ۲ الی ۳ تریلی گوشت وارد کنیم تا بازار با این میزان گوشت اشباع شود و از افزایش قیمت گوشت جلوگیری کنیم.
حسینی با بیان اینکه گرانی و افزایش قیمت گوشت در سطح کشور رخ داده، تصریح کرد: اگر تا قبل از عید نوروز واردکننده گوشت نباشیم قیمت گوشت گران‌تر می‌شود. بنده با اطمینان می‌گویم که اگر دام به صورت زنده یا گوشت وارد شود، قیمت گوشت متعادل می‌شود.
* فروش نیز دچار اختلال شده است
یکی از فروشندگان لوازم خانگی گفت: ما هر روز کالاهایی را از کشورهای خارجی تهیه می‌کنیم و با توجه به افزایش قیمت خرید اجناس که تابع دلار هستند، قیمت فروش نیز به همان نسبت افزایش می‌یابد.
عبداللهی با بیان اینکه فروش ما نیز در این شرایط دچار اختلال شده، توضیح داد: برخی اجناس مورد نیاز مشتریان را نمی‌توانیم تهیه کنیم به دلیل اینکه واردکنندگان و یا تولیدکنندگان از توزیع آن امتناع می‌کنند.
* تورم و گرانی اجناس ایرانی ۲ برابر اجناس خارجی است
یکی دیگر از فروشندگان لوازم خانگی نیز در این خصوص بیان کرد: سرعت رشد قیمت‌ها خیلی زیاد است و تورم اجناس ایرانی ۲ برابر تورم اجناس خارجی می‌باشد.
وی افزود: زمانی که نرخ دلار افزایش یابد توزیع کنندگان کالا به سرعت اجناس را گران می‌کنند اما وقتی که نرخ ارز کاهش یابد، توزیع‌کنندگان می‌گویند کالاها را زمان دلارگرانی تهیه کرده بودیم!
اسماعیلی تصریح کرد: با توجه به شرایط بد اقتصادی، کالاها به صورت درصدی گران نمی‌شوند و قیمت‌ها به صورت ۲، ۳ و ۱۰برابر افزایش می‌یابند.
وی با اعتراض به عملکرد دولت در زمینه تنظیم بازار عنوان کرد: دولت می‌تواند بین گرانی و افزایش نرخ دلار، توازون ایجاد کند اما هیچ‌گونه اقداماتی در این زمینه انجام نمی‌دهد.
فروشنده لوازم خانگی درباره گشت بازرسان نیز گفت: در گذشته بازرسان دستگاه های نظارتی برای بازرسی قیمت‌ها و فاکتور‌ها به فروشگاه می‌آمدند اما حدود ۸‌ الی ۱۰ ماه است که بازرسان به فروشگاه ما سر نزده اند.
* قیمت اجناس هر روز متفاوت است
شهروندی در گفت‌وگو با نسیم خوزستان اظهار داشت: متاسفانه در روزهای اخیر شاهد بی ثباتی شدید در سطح بازار هستیم و قیمت اجناس هر روز با روز قبل متفاوت است.
علیرضا که در بازار به دنبال خرید یکی از وسایل خانگی آمده بود، گفت: یک هفته است برای خرید کولر چند جا قیمت گرفتم ولی نتوانستم بخرم، امروز نیز قیمت ها سرسام‌آور شده و با توجه به تابستان طاقت فرسای اهواز نمی توان بدون کولر سرکرد.
وی بابیان اینکه به دنبال کولر با قیمت مناسب هستم، عنوان کرد: فروشندگان کالای خانگی حاضر به فروش اقساطی نیستند و می‌گویند ممکن است قیمت‌ها افزایش یابد و ما با فروش اقساط متضرر شویم.
* تمام زندگی ما به کلمه «دلار»خلاصه شده است
شهروند دیگری در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه نسیم عنوان کرد: گرانی اجناس و بی‌ثباتی قیمت‌ها آسایش و آرامش را از مردم گرفته است؛ مردم از عملکرد دولت در این زمینه ناراضی هستند.
وی ادامه داد : متاسفانه باید گفت تمام زندگی ما به کلمه “دلار”خلاصه شده که شرایط خوبی نیست در حقیقت شرایط کنونی اقتصادی کشور با وضعیت اقتصاد مردم متضاد است. حقوق بنده کفاف مخارج زندگی را نمی دهد و من نزد خانوادام شرمنده هستم.
به گزارش روزنامه نسیم خوزستان، یکی از حوزه‌هایی که در تنظیم بازار می‌تواند تاثیر بسیار زیاد داشته باشد، بخش‌های نظارتی است که با ابزارهای قانونی بازدارنده می‌تواند از وقوع اقدامات سودجویانه پیشگیری کند.
حل معضل گرانی و گرانفروشی در کوتاه، میان و بلند مدت راهکارهای متفاوتی را می‌طلبد به عنوان مثال در کوتاه مدت باید دولتمردان قوانین سخت‌گیرانه‌تری برای گرانفروشی تدوین کنند به دلیل اینکه مردم زیر این فشار اقتصادی له شدند و باید مسئولان فکری به حال فشار اقتصادی و گرانی بر مردم کنند، به دلیل اینکه گرانفروشی از آن دسته پدیده هایی است که جدای از بحث اقتصادی تاثیر بسیاری بر روان جامعه می‌گذارد. تاثیری که بیشتر در طولانی مدت اثرات اش نمایان می‌شود که برای جبرانش سال‌ها زمان لازم خواهد بود و چقد زود دیر می‌شود.
متاسفانه تاکنون متولیان تنظیم بازار و مدیران ارشد خوزستان فقط صحبت از برخورد با متخلفان به میام می آورند ولی در عمل خبری از آمار و تاثیر این برخوردها مشاهده نمی شود که جا دارد مسئولان با انتشار واقعی آمار مردم شریف خوزستان را در جریان اقداماتشان قرار دهند.
گزارش : بوعذار

درباره نویسنده

7475مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین