در سایه بی توجهی و سکوت متولیان ؛ کارگران خوزستانی حامی ندارند

روز یازدهم اریبهشت به عنوان روز جهانی کارگر نامگذاری شده است و در این روز که به نوعی تجلیل از مبارزات این قشر موثر جامعه با ظلم و استکبار محسوب می شود، فرصتی است که در کنار هیاهوهای مشکلات جامعه به صورت ویژه معضلات، حرف ها و انتظارات این زحمتکشان عرصه ی تولید نیز شنیده شود.
به گزارش نسیم خوزستان، وجود تشکل های کارگری برای دفاع از حقوق کارگران به خوبی توسط قانون گذار پیش بینی شده است، بر همین منوال اصل ۱۰۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به منظور تأمین قسط اسلامی و همکاری در تهیه برنامه ‏ها و ایجاد هماهنگی در پیشرفت امور در واحدهای تولیدی، صنعتی و کشاورزی، شوراهایی مرکب از نمایندگان کارگران، دهقانان، دیگر کارکنان و مدیران، در واحدهای آموزشی، اداری، خدماتی و مانند اینها شوراهایی مرکب از نمایندگان اعضاء این واحدها تشکیل می‌شود. چگونگی تشکیل این شوراها و حدود وظایف و اختیارات آنها را قانون معین می‌کند.
متاسفانه علیرغم تاکید فراوان قوانین در دفاع از حقوق کارگران مشاهده می شود حق کارگران در برخی ارگان ها و شرکت ها به نفع کارفرما مورد اهمال قرار می گیرد.
یکی از مراکز تولیدی برق در استان خوزستان که کارگران آن به صورت مستمر پیگیر ایجاد تشکل کارگری بوده و هستند متاسفانه تاکنون به علت کارشکنی وزارت نیرو، بی میلی مدیران این شرکت و عدم پیگیری جدی توسط اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان که متولی اصلی دفاع از حقوق کارگران می باشد این تشکل قانونی در این واحد صنعتی تشکیل نشده است.
با وجود شعارهای دولت تدبیر و امید مبنی بر توسعه تشکل های کارگری که به ادعای وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی که این تشکل ها در زمان دولت آقای روحانی ۵۰ درصد رشد داشته اند ولی متاسفانه به دلیل ضعف مجموعه اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان هنوز کارگران این واحد صنعتی با وجود پیگیری های مستمر از حق مشروع خود برای تشکیل شورای اسلامی کار برخوردار نشده اند.
نکته جالب این است که مدیران این واحد صنعتی اصرار دارند کمیته ی انضباطی کار که یکی از کمیته های فرعی و زیر مجموعه شورای اسلامی کار است را تشکیل دهند ولی حاضر به تشکیل تشکل اصلی نیستند!
در راستای این موضوع در تاریخ ۱۳ و ۱۴ آبان سال ۹۷ انتخاباتی در این واحد صنعتی برای تشکیل کمیته انضباطی کار برگزار شد که به دلیل تخلفات گسترده اکثر کارگران با تهیه طوماری خطاب به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان و مدیریت بازرسی و رسیدگی به شکایات استانداری خوزستان خواستار ابطال آن شدند.
موارد اعتراض کارگران به شرح ذیل است ؛
۱- رد صلاحیت غیرقانونی
۲- اجبار پرسنل به شرکت در انتخابات مذکور
۳- تطمیع افراد با عناوین مختلف از جمله پاداش و اضافه کار
۴- رای دادن به جای کارگرانی که اصلا در محل کار خود حضور نداشتند
بعد از اعتراض کارگران این واحد صنعتی به نحوه برگزاری انتخابات و ارایه مستندات، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نامه ای در تاریخ دوم دی ماه سال ۹۷ عدم تایید انتخابات کارگری واحد صنعتی مذکور را اعلام می نماید.
علیرغم تاکید دولت تدبیر و امید مبنی بر حمایت قاطع از کارگران، متاسفانه با رایزنی های صورت گرفته از سوی مدیران شرکت مذکور و در کمال ناباوری بعد از گذشت دو ماه از نامه اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان مبنی بر عدم تائید انتخابات مورد اشاره، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان با ارسال نامه ای تامل برانگیز، آب پاکی را بر دستان کارگران مظلوم ریخته و انتخابات فوق را تائید نمود.
به گفته کارشناسان، این اولین باری نیست که دولت تدبیر و امید از حمایت کارگران مظلوم شانه خالی می کند ولی از استاندار خوزستان به عنوان بالاترین مقام اجرایی دولت در استان و مسئولان امر انتظار می رود جلوی این ظلم فاحش به کارگران را گرفته تا همچنان این قشر شریف و زحمت کش به متولیان و نهادهایی همانند اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای احقاق حقشان امیدوار باشند. قابل ذکر است علیرغم پیگیری های مستمر کارگران و روزنامه نسیم خوزستان از طریق متولی حمایت از کارگران یعنی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان و مدیرکل بازرسی و رسیدگی به شکایت استانداری خوزستان نتیجه ای حاصل نشد و حق قانونی این صنف شریف ضایع گردید.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین