حجت الاسلام موسی پور در گفت و گو با نسیم خوزستان : سیلاب بیماری های خطرناک اهواز را تهدید می کند

حجت الاسلام موسي پور در گفت و گو با نسيم خوزستان : سيلاب بيماري هاي خطرناك اهواز را تهديد مي كند

سیلاب مهمان ناخوانده‌ای بود که آمد و رفت اما آمدنش تبعات زیادی از قبیل بی‌خانمان شدن، سوءتغذیه، صدمات روحی و بیماری‌های پوستی و عفونی برای مردم سیل زده به همراه داشت.
ابتدا خانه‌‌های مردم را ویران کرد و اکنون بیماری‌هایی که به دلیل غیر بهداشتی بودن آب آشامیدنی، بالا آمدن فاضلاب‌ها و وجود انواع حشرات و گزنده‌ها در آبگرفتگی‌ها در مناطق سیل زده شیوع پیدا می‌کند، سلامت مردم را به خطر انداخته است.
بالا آمدن فاضلاب‌ها و آبگرفتگی معابر از مهمترین مشکلات بهداشتی این مناطق است که می‌تواند موجب شیوع بسیاری از بیماری‌های عفونی در این مناطق شود. حقیقتا شرایط زندگی سیل زده‌ها سخت است اما اگر بهداشت و شیوع بیماری‌های عفونی این مناطق مورد بی‌توجهی نهادهای مربوطه قرار بگیرد، شرایط به مراتب سخت‌تر و جبران‌ناپذیر خواهد شد.
براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، بیماری‌هایی مانند وبا و حصبه که منشاء آبی دارند از جمله بیماری‌هایی هستند که پس از وقوع سیل در این مناطق شیوع پیدا می‌کند. طبق تحقیقات صورت گرفته شایع‌ترین بیماری‌های در این روزها بیماری‌های عفونی، روده‌ای، اسهال و … است که اگر برنامه ریزی صحیحی جهت ارائه خدمات بهداشتی به مناطق سیل‌زده انجام شود می‌توان از وقوع بحران دیگری پیشگیری کرد.
هرچند از روزهای اول بحران سیلاب تاکنون وزارت بهداشت بارها اعلام کرده، وضعیت سیل‌زده‌ها تحت کنترل است و بیماری خاصی در این مناطق شیوع پیدا نکرده اما با مراجعه به مراکز درمانی و گفت‌و‌گو با برخی پزشکان اعزامی به این مناطق حکایت چیز دیگری است.
* تعداد بیماران عفونی کم نیست
آ. رضایی، پزشک روستای حاشیه اهواز درباره شیوع بیماری‌های عفونی گفت: روزهای اول سیل، بیماران با علائم سرماخوردگی مراجعه می‌کردند اما با گذشت چند روز مراجعه کنندگان علائمی از قبیل اسهال و بعضا خون‌آلود و همچنین حالت تهوع داشتند.
وی ادامه داد: تعداد بیمارانی که دچار اسهال بودند، کم نبود به همین دلیل زمانی که علت را جویا شدیم بیشتر بیماران از وضعیت آب و بهداشت محیط گله‌مند بوده و زنان منطقه سیل زده به دلیل نبود امکانات بهداشتی به عفونت زنان مبتلا شدند.
پزشک روستا تاکید کرد: اگر زودتر به وضعیت بهداشتی مناطق سیل زده رسیدگی نشود بیماری‌های عفونی در تمام مناطق اهواز شیوع پیدا می‌کند.
* بیماری پوستی، با افزایش حشرات و گزنده‌ها شایع می‌شود
یکی از پزشکان اعزامی به منطقه سیل زده حاشیه اهواز گفت: چندین مورد در رده‌های سنی مختلف با علائم اسهال به ما مراجعه کردند اما یکی دیگر از خطراتی که مردم سیل‌زده را تهدید می‌کند، بیماری پوستی است که با افزایش حشرات و گزنده‌ها شایع می‌شود.
وی ادامه داد: افرادی که در زمان سیل مدتی در آب شناور بودند به دلیل وجود حشرات و گزنده‌ها، دچار خارش شدید پوستی شدند.
* ما از مسئولان شرایط بهتر نمی‌خواهیم همان شرایط قبل را به ما برگردانند
اسماعیل، پدر خانواده‌ای است که از وجود حشرات و بالا آمدن فاضلاب گله‌مند است، وی می‌گوید: این روزها حشرات گوناگونی را مشاهده می‌کنیم. دختر و پسر بنده ۲ و ۵ ساله هستند و به شدت پوست حساسی دارند به همین دلیل حشره‌زدگی بر مشکلات ما افزوده شده و وجود حشرات به دلیل بالا آمدن فاضلاب است اما کسی سراغ ما نمی‌آید که وضعیت فاضلاب را ببینند و برای از بین بردن حشرات سم‌پاشی کنند تا از نظر بهداشتی محیط قابل قبولی داشته باشیم. اسماعیل با ناله می‌افزاید: مسئولان روزهای سیل آمدند و گفتند که همه چیز را درست می‌کنند و شرایط بهتر از قبل را برای ما فراهم می‌کنند. از مسئولان خواهش می‌کنم که به جای شعار دادند کمی به حرفایی که گفتنند عمل کنند، ما شرایط بهتر نمی‌خواهیم همان شرایط قبل را به ما برگردانند.
* کدام مسئولی می‌تواند فقط یک ساعت جای ما در شرایط فعلی منطقه “املیحان” زندگی کند
حمیده خانم مادری است که بچه های خود را به دلیل اسهال به مرکز درمانی منطقه آورده بود، گفت: بعد از مشکل سیل که آسایش را از زندگی ما گرفت اکنون سلامتیمان به خطر افتاده به این دلیل که وقتی سیل تمام شد ما و همسایه‌های ما دچار اسهال و استفراغ شدیم.
وی ادامه داد: سیل که تمام شد، ما نیز برای مسئولان تمام شدیم و اصلا دیگر به سراغ ما نیامدند. هیچ نهادی برای نظارت منطقه از نظر بهداشتی نیامد ولی مرتب در اخبار نشان میدهند که به مناطق سیل زده رسیدگی می‌کنند ما در منطقه “املیحان” روستای حاشیه اهواز ساکن هستیم اما ساکنان منطقه از بوی بد فاضلاب‌های بالا آمده، مریض شدند. ما شرایط خیلی بدی داریم و دیگر در این شرایط بد اقتصادی توان مالی نداریم بخواهیم هر روز برای مداوا به مرکز درمانی مراجعه کنیم.
حمیده خانم در پایان گفت: کدام مسئولی می‌تواند فقط یک ساعت جای ما در شرایط فعلی منطقه “املیحان” زندگی کند.
* بخاطر سیل و بیماری عفونی از درس عقب افتاده‌ام
بتول واجدی دختر ۱۱ ساله در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه نسیم خوزستان گفت: همه افراد خانواده دچار اسهال شدیم. دوست‌های من در مدرسه نیز مانند من مریض شدند. چون خیابان‌های ما کثیف است مریض شدیم.
بتول با گریه ادامه داد: روزهای سیل مدارس تعطیل بود و الان بخاطر مریضی نمی‌توانم به مدرسه بروم. از درس عقب افتاده‌ام.
* طغیان بیماری‌های خطرناک ممکن است به کل اهواز سرایت کند
حجت‌الاسلام جاسم موسی پور، عضو شورای اسلامی شهر اهواز، در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه نسیم خوزستان درباره شیوع بیماری‌های عفونی در مناطق سیل زده اظهار داشت: پس از سیل در اهواز به ویژه مناطق حاشیه آن، باقی مانده سیلاب تبدیل به گندآب‌های آلوده‌ای شده که بستری برای حیوانات، گزنده‌ها و بیمارهایی با منشاء آبی فراهم کرده است.
وی ادامه داد: مسئولان بهداشت، به ویژه بهداشت غرب اهواز اعلام کرد، مناطقی از جمله گلدشت، عین‌دو و … در معرض خطر هستند و طبیعتا اگر به این مسئله توجه نشود ممکن است طغیان خطرات و بیماری‌ها به کل اهواز سرایت کند.
رئیس کمسیون فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شورای شهر اهواز با بیان اینکه مسئولان در حال پیگیری راهی برای سیر طبیعی روان‌آب‌ها هستند، بیان کرد: شورای شهر به عنوان نهاد نظارتی و سیاست‌گذاری مدیریت شهری، هر چه در توان داشت انجام داد اما برای برگشت به حالت قابل قبول از توان یک دستگاه خارج است.
وی با اشاره به اینکه روان‌آب‌ها در ارتباط با فاضلاب هستند، تاکید کرد: بالا آمدن فاضلاب‌ها، مسئله‌ای است که مردم را شدیدا آزار داده است. کم کاری شرکت آب و فاضلاب اهواز مربوط به امروز و دیروز نیست بلکه سال‌هاست که زیرساخت‌های فاضلاب در اهواز به هم خورده و به آن توجهی نشده و اکنون این مشکلات را به وجود آورده است.
حجت‌الاسلام موسی‌پور افزود: اکنون نه تنها مناطق حاشیه بلکه مناطق برخوردار اهواز نیز همانند مناطق جنگ‌زده شده برای مثال “کوی ملت جای جای آن به دلیل ریزش شبکه فاضلاب، شبیه منطقه‌ای است که خمپاره زده شده”. مسئله بحرانی فاضلاب اهواز یک عزم فرا استانی و ملی می‌طلبد.
وی عنوان کرد: اکنون فاضلاب‌ها به خانه‌های مردم رسیده که در این زمینه باید شهرداری اقدامات سریع انجام دهد.
عضو شورای شهر اهواز تصریح کرد: ما برنامه واحد در بحران‌ها نداریم که بتوانیم براساس آن حرکت کنیم در حقیقت مدیریت بحران را غیرعلمی دیدیم و این قطعا موجب شکست در برابر بحران می‌شود. بحران اهواز و مناطق اطراف آن تمام نشده و اکنون ما به حالت، بدِ قبل از بحران رسیدیم لذا همچنان دستگاه‌ها باید کنار هم و کنار مردم بایستند.
به گزارش روزنامه نسیم خوزستان، بهداشت زنان در روزهای بحرانی گذشته نیز کمتر مورد توجه قرار گرفته اما برای جلوگیری از شیوع بیماری‌های پس از سیل که منشاء آبی دارند باید آب آشامیدنی سالم و دستگاه‌های تصفیه آب در دسترس ساکنان مناطق سیل زده قرار بگیرد همچنین ارگان‌های مربوطه موظف هستند، معابر را از آب‌های فاضلاب‌‌ها که در آنجا رها‌سازی شده و بوی نامطبوع و محیط غیربهداشتی ایجاد کردند، تخلیه کنند. آبگرفتگی که با گذشت یک ماه از سیل هنوز در مناطق سیل زده مشاهده می‌شود، نشان‌دهنده بی‌توجهی مسئولان به امر بهداشت است که اگر این وضعیت ادامه پیدا کند تبعات جبران ناپذیری از نظر سلامت مردم در پی خواهد داشت.
باید مسئولان بپذیرند این سیستمی که به صورت مطلوب و معقول کار نمی‌کند، نیازمند تغییر است. زیرا در این چند سال با توجه به شرایط منحصر به فرد خوزستان، فرصت بازنگری و اصلاح مسائل جدی برای آنان وجود داشت. مسئولان با وقوع هر بحرانی در استان مغلوب و شکست می‌خورند و توانایی کنترل بحران را ندارند. واقع بینانه باید بگوییم در خوزستان مدیریت بحران نداریم بلکه بحران مدیریت داریم.
* گزارشگر : بوعذار

درباره نویسنده

7473مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین