عضو شورای شهر اهواز : شهردار سابق و یکی از اعضا ۸۲۰ میلیارد تومان به پروژه مترو ضرر زدند

عضو شورای شهر اهواز : شهردار سابق و یکی از اعضا 820 ميليارد تومان به پروژه مترو ضرر زدند

مهمترین تذکری که اکنون پس از انتخاب آقای شاعری متوجه اعضای شورا و شهردار است، فوریت بندی مشکلات شهر است زیرا برخی مشکلات کلانشهر اهواز از وضعیت اولویت خارج و اکنون باید به آنها فوریت بخشیده شود.
به گزارش رهیاب ؛ یکی از مهمترین حواشی شورای پنجم اهواز، بحث انتخاب شهردار و داستان استیضاح های ناموفق منصور کتانباف شهردار سابق اهواز است که کار تا اختلاف یک رأی برای ابقای وی نیز کشیده شد.
بالاخره پس از کش و قوس های فراوان، کتانباف استیضاح شد و شورای پنجم، موسی شاعری جوان را با ۱۱ رأی از مجموع ۱۳ رای اعضای شورا، به عنوان شهردار انتخاب کرد.
اسکندر لطفعلی زاده یکی اعضای شورای شهر اهواز است که مخالف ابقای کتانباف بود و تغییر شهردار را برای ایجاد حرکتی سریعتر به سمت پیشرفت و توسعه در اهواز ضروری می دانست.
پایگاه خبری رهیاب با دعوت از این عضو شورا، گفتگویی صریح با وی داشته که در ادامه می خوانید:
رهیاب: چه شد که آقای کتانباف استیضاح و آقای شاعری به عنوان شهردار انتخاب شد؟
دو سال از عمر شورای پنجم می گذرد و اعضایی که خود را به شورا رسانده اند، باید تلاش خود را در جهت تحقق وعده هایی که به مردم داده به کار گیرد. در این مسیر اعضای شورا اگر حس کنند که آن مسیر، شهر را به سمت پیشرفت و توسعه پیش نمی برد، وظیفه دارند، تصمیم قانونی خود را اتخاذ نمایند.
زمانی که مدیریت شهری قبلی روی کار آمد، فرصت خوبی را برای رفع مشکلات و کمبودهای شهر داشت اما متاسفانه رضایتمندی مردم را از خدمات ارائه شده، صورت نگرفت. در این میان ما نیز به عنوان عضو شورا، تذکرات لازم را به ایشان دادیم اما در نهایت تغییری که مدنظر ما بود، محقق نشد.
همچنین با توجه به کنش های متفاوتی که از سطح جامعه و شهروندان اهوازی به سمت ما می آمد، تغییر مدیریت شهری را برای ما ضروری کرد و بالاخره پس از چند نوبت برگزاری جلسه استیضاح، آقای کتانباف با رأی اعضای شورا از مدیریت شهری اهواز کنار گذاشته شد.
طبق قانون، اعضای شورا می بایست شهردار جدید را معرفی می نمودند که مهمترین اصل برای شورای پنجم، حرکت در مسیر گفتمان انقلاب و استفاده از نیروهای جوان و انقلابی بود که با رأی اکثریت شورا به انتخاب آقای شاعری منجر شد. شورای پنجم نیز این فرصت را به مدیریت جوان و جسور خواهد داد که در فرصت کمی که باقی مانده، امید را به مردم اهواز تزریق نماید. رهیاب: باتوجه به شناخت شما از بدنه شهرداری و مشکلات شهر اهواز، شورای پنجم از شهردار فعلی چه انتظاری دارد؟
مشکلی که اکنون در مدیریت شهر اهواز وجود دارد این است که برخی موارد سرجای خودشان نیستند و این یک درد است که تمام حوزه مدیریتی درگیر آن هستند و نتیجه عدم درمان این درد توسط مدیریت های قبلی می باشد.
وجود برخی موانع در شهر که مدیریت های قبلی از کنار گذاشتن آنها عاجز بودند، باعث شده که مشکلات متعددی در اهواز به وجود آید و یکی از مهمترین آنها، عدم هماهنگی میان نوع نگرش هایی است که در حوزه مدیریتی شورا و شهرداری حاکم است.
همانگونه که مطرح است، شورای شهر، عصاره نخبگان یک شهر هستند و خود به خود انتظار بالایی از آنها وجود دارد که به عقیده من کمک به مدیریت شهری در انتخاب مدیرانی با دارا بودن ویژگی های جسارت، خلاقیت و پاک دستی، ضروری ترین تصمیم مورد انتظار از شورا می تواند باشد. البته این کمک ها، نباید به دخالت های بی جا تبدیل شوند که متاسفانه پیش از این سهم بندی های قومی پررنگ ترین دلیل دخالت ها در انتصابات سیستم شهرداری بوده است و باعث وارد آمدن فشارهای خارج از سیستم به شورا و شهرداری می شود.
دومین مانعی که اکنون در شهرداری تاثیر گذار است، عدم وجود انگیزه میان مدیران است که نتیجه آن از بین رفتن خلاقیت و روحیه جهادی برای خدمت بهتر به مردم است.
این موانع به صورت مستقیم بر تمرکز شهردار به عنوان فردی که می تواند با فراغ بال و خلاقیت، سیاست گذاری نمایند، تاثیر خواهد گذاشت و وی را درگیر روزمرگی های شهری می کند.
بارزترین نمونه ای که در نتیجه این درگیر شدن شهردار به روزمرگی های شهری شاهد آن هستیم، ثابت ماندن تقریبی نمودار درآمدی شهرداری اهواز از سال ۹۰ تاکنون بوده است و حتی تورم های سال های اخیر نیز تاثیر چندانی روی آن نداشت.
مهمترین تذکری که اکنون پس از انتخاب آقای شاعری متوجه اعضای شورا و شهردار است، فوریت بندی مشکلات شهر است زیرا برخی مشکلات کلانشهر اهواز از وضعیت اولویت خارج و اکنون باید به آنها فوریت بخشیده شود.
مورد دیگری که مورد انتظار شورا از مدیریت جدید شهری است، کنترل هزینه های جاری و افزایش درآمدهای شهرداری با استفاده ساخت و سازها و ایجاد رغبت برای سرمایه گذاران می باشد که قطعاً تاثیر مستقیمی بر خدمات رسانی به مردم خواهد داشت.
رهیاب: شما درگیر شدن شهردار به روزمرگی های شهری را یکی از چالش های پیش روی مدیریت شهرداری اهواز عنوان کردید، به نظر جنابعالی نقش اعضای شورا در کمک به مواجه شهردار جدید با این چالش چیست؟
اهمیت اعضای شورا به اندازه وجودشان مهم است و بدون نقش سازنده شورا، نمی توان مشکلات شهر را حل کرد زیرا اعضای شورا هم وظیفه سیاست گذاری های کلان را دارند و هم نظارت بر اجرای صحیح این سیاست ها را بر عهده دارند. البته اعضای شورا به همان اندازه که می توانند نقش مثبت بر ایجاد توسعه و پیشرفت داشته باشند، به همان اندازه نیز می توانند نقشی برعکس آن ایفا کنند که مهمترین دلیل این مورد دخالت های بی جا در حوزه های مختلف می باشد.
رهیاب: مهمترین چالش ها و اولویت های فعلی شهر اهواز باتوجه به اهمیت و وسعت مشکلات موجود در آن از نگاه شما چیست و شهرداری چه نقشی می تواند در حل آنها داشته باشد؟
در مشکلات مهم شهر اهواز، باید شورا و شهرداری را یک مجموعه واحد دانست زیرا مردم از هردوی آنها انتظار کار مضاعف برای حل مشکلات را دارند. یکی از دلایلی که مردم احساس می کنند که کلانشهر اهواز، فاصله زیادی با کلانشهرهای دیگر مانند اصفهان دارد، مقایسه پروژه ها و برنامه های متنوع و کلان آنها با مشکلات اهواز است.
اهواز در مقایسه با کلانشهرهای دیگر که از مشکلات روزمره شهری عبور کرده اند، درگیر مشکلات فراوان زیرساختی مانند آسفالت، فاضلاب، آب شرب، سیستم حمل و نقل، آلودگی هوا و… است که کار را برای هر مدیری سخت می کند.
برای مثال، سرانه فضای سبز اهواز در زمان آغاز به کار شورای پنجم ۱۳ متر بود اما اکنون نه تنها افزایش نیافته بلکه به دلایلی مانند سیل اخیر که آسیب بسیار زیادی به آن وارد آورد، اکنون به ۱۰ متر رسیده و مدیریت شهری اکنون به دنبال احیای این فضاهای از بین رفته و حداقل بازگشت به همان ۱۳ متر سرانه قبلی است.
وضعیت نامطلوب زیرساخت آسفالت نیز یکی دیگر از مشکلات اساسی کلانشهر اهواز است که باعث شده بودجه های کلانی که امروز شهرداری می توانست برای بهبود کیفی آسفالت خیابان ها هزینه نماید، برای زیرساخت آن هزینه کند. البته درحال حاضر مدیریت شهری همت خوبی برای حل مشکل آسفالت شهر دارد و در این زمینه قراردادهای بسیار خوبی به امضاء رسیده که منطقه به منطقه درحال انجام است.
متروی اهواز نیز دیگر مشکل بزرگ شهر است که بیش از ۱۰ سال از عمر آن میگذرد و هنوز هم گره آن باز نشده است.
در ابتدای کار شورای پنجم، شرکت کیسون که پیمانکار متروی اهواز است، دلیل تعطیل کردن کار خود را عدم پرداخت مطالبات عنوان کرد و طی برآورده هایی که انجام داد، حدود ۱۸۰ میلیارد تومان طلب داشت.
مقرر شد این مبلغ در استانداری صورتجلسه شود و شرکت کیسون این ۱۸۰ میلیارد تومان را به عنوان طلب خود محفوظ بداند و ادامه کار را دوباره شروع کند اما شهردار سابق و یکی اعضای شورا زیربار امضای این صورتجلسه نرفتند.
اکنون نیز علاوه بر معطل ماندن پروژه، به دلایلی مانند افزایش نرخ ارز، این طلب چند برابری شد و درحال حاضر شرکت کیسون برای بهره برداری از فاز نخست، حدود هزار میلیارد تومان طلب کرده است که رقمی بسیار بالا و از توان مجموعه استان خارج است که نگاه ویژه دولت را می طلبد.
یکی دیگر از چالش های مهمی که اکنون در شهرداری اهواز خودنمایی می کند، بحث لزوم اصلاح ساختارها و انضباط مالی برای مبارزه با فساد است که خود به خود برخی دیگر از مشکلات را در کنار خود حل می کند.
این موارد از انتظارات مجموعه شورای پنجم از شهردار جدید است که خوشبختانه با شناختی که از آقای شاعری داریم، وی را فردی جسور، فعال و خوش فکر دیدیم که توانایی حل این مشکلات را از خود نشان داده است.
آقای شاعری نوزدهمین شهردار اهواز است و اگر از ۱۸ شهردار پیشین این شهر عامل موفقیت شان در برخی موارد را بپرسیم، قطعاً از شوراها نامی نخواهند برد بلکه شورا را به دلیل وقت گیری ها و دخالت های بی جا، عامل عدم موفقیت خود می دانند.
بنابراین انتظار داریم که اعضای شورای پنجم در حدود دوسال باقی مانده با سعه صدر و تدبیر به کمک شهردار جوان بیایند تا بتوانیم مشکلات فوری اهواز را حل نماییم و آقای شاعری در پایان کار خود، با نیکی از شورای پنجم یاد کند.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین