معاون وزیر آموزش و پرورش : آزمون‌های چرتکه و کانگورو در مدارس ممنوع است

معاون وزیر آموزش و پرورش : آزمون‌های چرتکه و کانگورو در مدارس ممنوع است

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از ممنوع شدن برگزاری کلیه آزمون‌هایی چون چرتکه ، کانگورو و غیره که فقط بر تقویت قوای ذهنی دانش آموزان تمرکز کرده و تربیت در آن مغفول است خبر داد.
به گزارش ایسنا، رضوان حکیم زاده درباره چالش‌های برنامه ریزی آموزشی و در پاسخ به اینکه آیا سازمان پژوهش، برنامه ریزی آموزشی، امر برنامه ریزی آموزشی را انجام می دهد یا سازمان سنجش؟ گفت: میان برنامه ریزی تعیین شده و آنچه در عمل در کلاس های درس اجرا می شود ممکن است فاصله هایی وجود داشته باشد که یکی از دلایل آن تاثیر فرایندهای ارزشیابی در حین مدرسه رفتن و آموزش دادن است که ممکن است اهداف تحصیلی را زیرورو کند.
وی افزود: سازمان پژوهش در کنار شورای عالی آموزش و پرورش اهداف نظام آموزشی را بر اساس مانیفست سندتحول بنیادین تبیین می کنند اما بخصوص از دوران ابتدایی به بعد اتفاقی میافتد که این برنامه ریزی قصد شده از آنچه در عمل اتفاق میافتد فاصله می گیرد و یک علت آن همین ارزشیابی و بویژه کنکور است. اثر کنکور به گونه ای است که علیرغم موکدات سندتحول بنیادین برای تغییر جهت از آموزش به پرورش؛ برنامه درسی از تربیت به آموزش تقلیل می یابد.
وی با اشاره به عوامل تاثیر گذار بر تعلیم و تربیت در مدرسه گفت: دانش آموز وارد مدرسه میشود اما برنامه هایی را در صداوسیما مشاهده و خانواده با تبلیغاتی مواجه می‌شود که می‌گوید به فرزندتان کمک کنید که در مدرسه تیزهوشان قبول بشود. خانواده به دنبال مطالبه گری از مدرسه می‌رود و اگر جواب نگیرد به سمت موسسات بیرونی می‌رود. خانواده مقصر نیست و آن رسانه که اثر تربیتی دارد و تبلیغ می کند بسیار موثر است. معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: به دنبال تبرئه آموزش و پرورش نیستم، ولی یکی از عوامل موثر در تغییر جهت تربیت، همین رسانه است که مطالبات خانواده را تغییر میدهد. رسانه ملی برای پیش دبستانی هم تبلیغ می کند که اگر بچه های خود را به سمت این موسسات ببرید از کودکی نابغه بار می آیند. برگزاری آزمون تیزهوشان پایه هفتم نیز به چنین مسئله ای دامن میزند در حالی که در سند تحول تاکید شده که باید به سمت آموزش و پرورش یکپارچه برویم. وی با بیان اینکه اگر همراهی خانواده را به عنوان یکی از ذینفعان اصلی تعلیم و تربیت داشته باشیم، برنامه هایی که در دوره ابتدایی در دست اجرا داریم بهتر پیش می رود گفت: اخیرا نامه ای را با رئیس مرکز ملی سمپاد تهیه کردیم که به مدارس ابلاغ می کنیم و بر اساس آن کلیه آزمون هایی چون چرتکه و کانگورو و غیره که فقط روی تقویت قوای ذهنی تمرکز کرده و تربیت در آن مغفول است را غیرقانونی و ممنوع اعلام می کنیم. اگر خانواده هایی تا کنون آگاهی نداشتند حتما باید این مسیر تغییر کند. اگر مدرسه ای این آزمون ها را اجرا کند کار غیرقانونی انجام می دهد. حکیم زاده درباره حجم و تنوع کتب درسی نیز اظهار کرد: اگر چارچوب برنامه درسی را مدنظر قرار دهیم، این امکان فراهم است که متناسب با آن در تالیف کتب تنوع داشته باشیم و بررسی کنیم که آیا اهداف را پوشش می‌دهد یا خیر. در سند تحول پیش بینی شده که باید ۲۰ درصد محتوا را در اختیار مدرسه بگذاریم. سال قبل طرح بوم اجرا شد. اما درباره چندتالیفی گامی برنداشته نشده است.

درباره نویسنده

7473مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین