رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس : ماهانه ۱۰۰ هزار نفر به لشگر بیکاران اضافه می شود

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس : ماهانه 100 هزار نفر به لشگر بیکاران اضافه می شود

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه ماهیانه ۱۰۰ هزار نفر به لشگر بیکاران اضافه می شود گفت: دولت باید یک چتر امنیت روانی برای آنها ایجاد کند که وقتی سرپرست خانواده شب خوابید دغدغه تامین اقلام کالاهای اساسی فردا را نداشته باشد.
به گزارش تسنیم، مشکل بیکاری ریشه در سال های طولانی دارد و حل این مشکل از دغدغه های مسئولین در همه دولت ها بوده است. مشکل بیکاری ریشه در سال های طولانی دارد و مختص به چند سال اخیر نیست وحل مشکل بیکاری از دغدغه های مسئولین در همه دولت ها بوده است. از آنجایی که اشتغال جوانان، ارزش محوری جامعه است و رفع بیکاری به عنوان پدیده‌ی مخرب اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، همواره دغدغه‌ اساسی دولت‌ها و برنامه‌ریزان را به خود اختصاص داده از این رو موضوع اشتغال و بهره‌وری کامل و مناسب از نیروی انسانی باید به عنوان یکی از اهداف راهبردی توسعه‌ی کشور در نظر گرفته شود.
امروزه در بسیاری از کشورهای در حال توسعه، بیکاری یکی از مهمترین مسائل اجتماعی شناخته می‌شود به طوری که در سال‌های اخیر به ویژه در حال حاضر، کشورمان علاوه بر معضل بیکاری، گریبانگیر پیامدهای ناشی از آن و مشکلات دیگری همچون فقر و ناهنجاری‌های روانی، خرابکاری و بزهکاری، مهاجرت، قاچاق مواد مخدر، طلاق و … است.
رقم نرخ بیکاری یکی از بزرگترین چالش‌های اقتصاد کشورهای مختلف است. شاخص بیکاری از یک‌سو عمق مشکلات یک اقتصاد را مشخص می‌کند و از سوی دیگر آثار روانی بر جمعیت هر کشور، خصوصاً افراد متخصص و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دارد؛ از همین‌رو کاهش یا افزایش عده افراد بیکار، از جمله عوامل مهم و اثرگذار در بررسی کارنامه عملکرد اقتصادی دولت‌هاست.
در شرایط فعلی که تحریم ها روی اقتصاد ایران سایه انداخته است، علاوه بر رسیدن افرادی به سن کار و قرار گرفتن در صف بیکاران، تعداد زیادی از افراد شاغل شغل خود را از دست می دهند و در صف بیکاران قرار می گیرد. تحلیل های متخصصان بازار کار حاکی از این است که هزینه از دست رفتن مشاغل موجود بیشتر از ایجاد شغل جدید است.
آماری به صورت رسمی از بیکار شدن شاغلان موجود و ورودی های جدید به بازار کار طی یک ماه و یک سال وجود ندارد. اما رئیس کمیسون اقتصادی مجلس آماری درباره اضافه شدن صف بیکاری را ماهیانه ۱۰۰هزار نفر اعلام کرده است که این میزان در طول یکسال حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تفر می شود. اگر میزان ایجاد اشتغال در یک سال نیز حدود ۱میلیون نفر باشد،میزان ایجاد اشتغال با میزان اضافه شدن با صف بیکاران حدودی یکسان است و می توان گفت که طرح ها و سیاست های اشتغالی نقش موثری در کاهش نرخ بیکاری و رونق بازار کار نخواهد داشت.
الیاس حضرتی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس چند روز گذشته با انتقاد از سیاست های اقتصادی دولت گفت: ما اگر می‌خواهیم در این جنگ اقتصادی برنده باشیم باید به فکر مردم باشیم. امروز ۳۰ تا ۴۰ درصد مردم گرفتار مشکلات معیشتی هستند. دولت باید یک چتر امنیت روانی برای آنها ایجاد کند که وقتی سرپرست خانواده شب خوابید دغدغه اقلام کالاهای اساسی فردا را نداشته باشد.
حضرتی ادامه داد: هر ماه ۱۰۰ هزار نفر به لشگر بیکاران اضافه می‌شوند. باید در این حوزه به صورت جدی کار کرد. بحث اعتماد مردم موضوع فوق‌العاده مهمی است. ما نزدیک انتخابات هستیم، اما آیا مردم انگیزه‌ای برای شرکت در آن را دارند؟
وی با انتقاد از اقتصاد یارانه و سوبسیدی گفت: ما امروز ۱۱۶۰ میلیارد تومان یارانه‌ای را پرداخت می‌کنیم که کسی متوجه آن نمی‌شود. نظام سوبسیددهی ما به گونه‌ای است که هر که بیشتر مصرف کند بیشتر بهره می‌برد و هر کسی که کمتر مصرف کند تنبیه می‌شود. این سیستم اصلا عادلانه نیست و از همه بدتر باعث ایجاد فساد و رانت می‌شود. با فرض اینکه آمار و ارقام رئیس کمیسون اقتصادی مجلس درست باشد و ماهیانه ۱۰۰ هزار نفر به لشگر بیکاران اضافه شود، سالیانه حدود یک میلیون و ۲۰۰هزار نفر به جمعیت بیکاران افزوده می شوند.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین