معاون استاندار خوزستان : نمک سد گتوند خریدار پیدا کرد

معاون استاندار خوزستان : نمک سد گتوند خریدار پیدا کرد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان با اشاره به طرح تولید کلر شوشتر به عنوان یکی از پروژه های شاخص خوزستان در قرارگاه اقتصاد مقاومتی، گفت: با راه اندازی این واحد صنعتی سالانه بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون تن از نمک جمع شده در پشت سد گتوند به این طرح اختصاص پیدا می کند.
سید نوراله حسن زاده در گفت وگو با ایرنا از انتخاب این طرح به عنوان یکی از ۳۰ پروژه شاخص استان در قرارگاه اقتصاد مقاومتی خبر داد و اظهار داشت: واحد صنعتی تولید کلر در شهرستان شوشتر دارای چند طرح جانبی است که در اصل آن را تحت عنوان پارک شیمیایی شهرستان شوشتر دنبال می کنیم.
وی هدف از جانمایی این طرح در این شهرستان را استفاده از آب نمک سد گتوند عنوان کرد و افزود: مقدمات لازم در این رابطه با مسئولان سد فراهم شده و با استقبال همراه بوده است.
این عضو ستاد اقتصاد مقاومتی استان یادآور شد: اما به دلیل اینکه متولی مستقیم سد گتوند شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران است و این طرح برای تبدیل آب نمک به نمک صنعتی، نیاز به یک قطعه زمین در اطراف سد دارد در تلاش برای انجام هماهنگی های نهایی برای تامین فضای مناسب و اختصاص زمین مورد نیاز این طرح در منطقه هستیم.
حسن زاده با اشاره به اینکه شهرک صنعتی شهرستان شوشتر محل اصلی تولید کلر خواهد بود، ادامه داد: با اجرای این طرح فرصت های مناسب شغلی در منطقه به وجود می آید.
معاون استاندار خوزستان با اشاره به اطلاعات و بررسی های صورت گرفته مبنی بر اینکه سالانه یک میلیون تن به حجم نمک مجموعه مخزن سد گتوند اضافه می شود، افزود: پروژه کلر شوشتر می تواند سالانه ۸۰۰ هزار تا یک میلیون تن از این نمک ها را استخراج و طی فرآیند by product به خوراک مورد نیاز برای پتروشیمی تبدیل کند. به گفته وی با استفاده از این میزان نمک جمع شده، شرایط سد گتوند را به تعادل نسبی خواهد رساند.
این عضو ستاد اقتصاد مقاومتی استان یادآور شد: در فرآیند جمع آوری نمک ها از دستگاهی استفاده می شود که نمک را از آب جدا می کند و سپس به پارک شیمیایی شوشتر در شهرک صنعتی منتقل و تبدیل به خوراک پتروشیمی می شود.
پیش از این نیز قرار بود نمک جمع شده در سد گتوند به واحدهای کلر در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بندر ماهشهر منتقل شود که با استقبال مجتمع های پتروشیمی مواجه نشد.
مسئولان این منطقه ویژه اعلام کرده بودند که در صورت تاسیس مجتمع های جدید پتروشیمی امکان استفاده از نمک سد گتوند به وجود می آید.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین