رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان : پروژه های پژوهشی باید خروجی داشته باشند

رئيس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان : پروژه هاي پژوهشي باید خروجی داشته باشند

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان گفت: محدودیتی برای اختصاص اعتبارات به امر تحقیق، پژوهش و فناوری از سرجمع منابع استان برای پروژه هایی که منجر به رفع مشکلات شوند، قایل نیستیم.
به گزارش ایرنا، امید حاجتی در کارگروه آموزش، پژوهش ، فناوری و نوآوری خوزستان بیان کرد: پژوهش هایی که از منابع استانی استفاده می کنند باید با خروجی مناسب همراه باشند تا از این طریق بخشی از مشکلات استان رفع شود.
وی ادامه داد: خوزستان این آمادگی را دارد تا بخش قابل توجهی از منابع خود را به این سمت هدایت کند.
وی با اشاره به تکلیف قانونی اختصاص یک درصد از اعتبارات هزینه ای دستگاه ها به امر پژوهش، بیان کرد: در سال ۱۳۹۷ حدود ۲۰ میلیارد ریال از اعتبارات ادارات دولتی به این موضوع اختصاص یافت.
حاجتی در خصوص برنامه ریزی های خوزستان در زمینه اعتبارات پژوهشی که قانون برای دستگاه ها تکلیف ایجاد کرده ، گفت: امسال هزینه این منابع با تفاوت هایی همراه است که از جمله آن ایجاد اولویت بندی پروژه های پژوهشی و فناوری است.
وی ادامه داد: همچنین این منابع در سطح استان به صورت گلوبال خواهد بود و هر دستگاه اجرایی که نتواند این بخش از اعتبارات را جذب کند، منابع آن به دیگر دستگاه های اجرایی اختصاص می یابد.
وی گفت: بر این اساس این احتمال وجود دارد که برخی از دستگاه های اجرایی نتوانند منابع خود را در این زمینه جذب کنند بنابر این اعتبارات پژوهشی امسال به اداره ای اختصاص پیدا می کند که از نیاز بیشتری برخوردار باشد.
دبیر کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری خوزستان همچنین به یکی از پروژه های پژوهشی و فناوری استان که هزینه آن از خارج از اعتبارات تکلیف شده دستگاه های اجرایی تامین شده، اشاره کرد و افزود: با همکاری جهاد دانشگاهی خوزستان در حال اصلاح بذر گل نرگس هستیم تا کشت و برداشت این گیاه با اهداف اقتصادی با دوره محدودیت کمتری صورت بگیرد.
وی ادامه داد: این گل در یک دوره زمانی کوتاه به بازار می آید در صورتی که با اصلاحاتی که صورت می گیرد می توان به گونه ای از این گیاه دست پیدا کرد که دوره عمر آن بیشتر شود.
حاجتی با بیان اینکه دوره گل دهی این گیاه هم اکنون با تحقیقاتی که صورت گرفته بیشتر شده، افزود: این پروژه تحقیقاتی برای کشاورزان و سرمایه گذاران جذابیت زیادی دارد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان یادآور شد: یکی دیگر از جنبه های قابل توجه در این پژوهش، استفاده از بذر در دوره کشت به جای پیاز گل نرگس است.
وی با بیان اینکه در صورت موفقیت آمیز بودن این پروژه تحقیقاتی و پژوهشی شاهد یک تحول در توسعه این گل خواهیم بود، گفت: اقدام دیگری که در حال انجام است بیشتر شدن میزان اسانس و عطر گل نرگس است که می تواند در ایجاد صنعت عطر و ادکلن در خوزستان بسیار موثر باشد.
نرگس زارهای بهبهان از قدمتی طولانی در این شهرستان برخوردارند. حدود ۲۵۰ هکتار نرگس زار در شهرستان بهبهان وجود دارد که سالیانه حدود ۵۰ میلیون شاخه گل نرگس از آنها برداشت می شود.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین