پیشتازی استان های فارس، هزمرگان و بوشهر ؛ عملکرد خوزستان در صادرات به قطر ضعیف بوده است

پيشتازي استان هاي فارس، هزمرگان و بوشهر ؛ عملکرد خوزستان در صادرات به قطر ضعیف بوده است

عضو هیات رئیسه اتاق مشترک ایران و قطر گفت: چهار استان خوزستان، فارس، هرمزگان و بوشهر استان های معین کشور در صادرات به کشور قطر هستند که در بین این استان ها تنها خوزستان در صادرات به قطر عملکرد ضعیفی داشته است.
به گزارش ایرنا، علی غوابش در کارگروه صادرات غیرنفتی خوزستان در محل معاونت اقتصادی استانداری بیان کرد: استان فارس با وجود اینکه استانی مرزی نیست و همچون خوزستان از ظرفیت های بنادر خوزستان برخوردار نیست اما بیشترین میزان صادرات غیرنفتی را به قطر داشته است.
وی با بیان اینکه قطر ظرفیت بالایی برای امر صادرات و واردات دارد افزود: کد واردات از قطر به مرز شلمچه داده شده و می توان بسیاری از کالاهای مورد نیاز خوزستان و کشور را در این شرایط تحریم از طریق قطر تامین کرد.
غوابش بیان کرد: در چند سال گذشته که کشور قطر دچار مشکلات با همسایگان عربی خود شد خوزستان از این فرصت برای صادرات به آن و کسب درآمد نکرد؛ کشور قطر به مواد غذایی و مواد اولیه نیاز دارد و می توان در این ۲ بخش در امر صادرات ورود کرد.
عضو هیات رئیسه اتاق مشترک ایران و قطر بیان کرد: برای صادرات به کشور قطر باید از خط هوایی و دریایی استفاده شود و شرایط را در این ۲ بخش در خوزستان فراهم کرد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز نیز در این نشست بیان کرد: برای خوزستان با داشتن ۲ مرز تجاری شایسته نیست که درآمد صادراتی آن از سایر استان ها کمتر باشد؛ چندگانگی تصمیم گیری و نابسامانی در مرزهای خوزستان مشکلات زیادی را در مسیر صادرات ایجاد کرده است.
شهلا عموری گفت: متاسفانه موانعی بر سر راه صادرکنندگان از سوی برخی افراد و دستگاه ها ایجاد می شود که صادرکننده را از انجام فعالیت اقتصادی خود منصرف می کند.
وی ادامه داد: یکی از مشکلات عمده در بحث صادرات نبود نماینده از سوی ایران و خوزستان با کشورهای طرف صادرات است؛ برای تسهیل در روند صادرات و فعالیت های اقتصادی لازم است که نماینده ای از استان و یا کشور با کشور مورد هدف صادرات در ارتباط باشد.
* خروج ۲۵۰ کامیون کالای صادراتی خوزستان ازمرز استان های دیگر
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز بیان کرد: به دلیل برخی مشکلات در مرز چذابه، ۲۵۰ کامیون حامل کالاهای صادراتی خوزستان به ناچار از مرز استان های دیگر خارج شدند. عموری ادامه داد: همچنین در چند روز گذشته هشت کامیون حامل تخم مرغ صادر شده از خوزستان، از سوی کشور عراق برگشت داده شد که متاسفانه تخم مرغ ها در مسیر رفت و برگشت فاسد و از بین رفتند؛ این مشکلات ضررهای زیادی را به بخش خصوصی و خوزستان وارد می کند.
وی گفت: تنها کشور عراق در بروز این نابسامانی ها در صادرات دخالت ندارد و در مواردی ناهماهنگی و برنامه نداشتن درون استان نیز مانع انجام صادرات می شود.
فرماندار دشت آزادگان نیز بیان کرد: برای تسهیل در امر صادرات به کشور عراق لازم است که با مسئولان عراقی در خصوص این موضوع جلساتی را داشته باشیم و مشکلاتی را که بین عراق و خوزستان در بحث انجام صادرات وجود دارد برطرف کنیم.
حمید سیلاوی گفت: به عنوان مثال هفته گذشته صادرکنندگان از خوزستان به دلیل مشکلاتی که در ایست و بازرسی طرف عراقی دارد، برای صادرات کالاهای خود دچار معطلی طولانی مدت شدند و این موارد فعالان اقتصادی ما را متحمل ضرر و زیان می کند.
وی ادامه داد: به دلیل مشکلاتی که کشور عراق در مرز ایجاد می کند صادرکنندگان برای انجام صادرات با مشکل و مانع روبه رو می شوند.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین