فروش تحت نظر وزارت اطلاعات ؛ برای ۱۴۰ هزار تن ذرت‌ آلوده مشتری پیدا شده است!

فروش تحت نظر وزارت اطلاعات ؛ براي 140 هزار تن ذرت‌ آلوده مشتري پيدا شده است!

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس ضمن تاکید بر مسئولان جهت ارائه اسناد ترخیص ۳۵۰ هزار تن ذرت آلوده، گفت: طبق دستور رئیس‌جمهور ۱۴۰ هزار تن ذرت آلوده‌ای که در انبارهای بند امام وجود دارد باید تا یک ماه آینده از کشور خارج یا امحاء شود.
به گزارش خانه‌ملت؛ نشست دیروز کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با حضور وزیر جهاد کشاورزی، رئیس سازمان ملی استاندارد، استاندار خوزستان و مسئولانی از سازمان بازرسی کل کشور، تعزیرات، گمرک و دیوان محاسبات با موضوع تعیین تکلیف ۵۰۰ هزار تن ذرت آلوده به قارچ آفلاتوکسین تشکیل شد.
امیر خجسته نایب رئیس کمیسیون اصل نود در توضیح گزارش ذرت‌های آلوده به سفر گروهی از نمایندگان کمیسیون به استان خوزستان اشاره کرد و گفت: براساس بررسی‌های به عمل آمده ۹ شرکت دولتی حدود ۵۰۰ هزار تن ذرت آلوده به قارچ آفلاتوکسین در سال ۱۳۹۵ وارد بند امام خمینی(ره) کردند که از این میزان ۳۵۰ هزار تن ترخیص و ۱۴۰ هزار تن هنوز در انبارهای بندر امام باقی مانده است، تکلیف این ذرت‌ها باید هر چه سریعتر تعیین شود.
محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در توضیح این موضوع، گفت: به لحاظ مبنایی اختلاف نظرهایی بین وزارت جهاد کشاورزی و سازمان ملی استاندارد وجود دارد اما در عمل و انجام آزمایش‌ها هیچ اختلاف نظری وجود ندارد، در خصوص صادرات ۱۴۰ هزار تن ذرت‌ آلوده نیز باید بر اساس شاخص‌های بین المللی حفظ نباتات عمل شود، در صورتی که کشوری برای بازپروری یا محصول ثانویه به این ذرت نیاز داشته باشد می‌توانیم، ذرت‌ها را به آنها بدهیم اما طرف مقابل باید در جریان وضعیت آلودگی ذرت‌ها قرار گیرد.
مسئولان گمرک در ادامه یادآور شدند: ذرت‌های آلوده در منطقه ویژه اقتصادی است و هنوز وارد کشور نشده است، طبق مقررات کالا باید ترانزیت یا مرجوع شود، قرنطینه اجازه ترانزیت از خشکی را نمی‌دهد. خریداری که برای این ذرت‌های آلوده پیدا شده گفته که به دنبال ۲ کِشتی با ظرفیت بالاست تا کالای خریداری شده را از منطقه ما خارج کند اما با توجه به تحریم‌ها به دنبال مقصد مناسب است. این اقدامات تحت نظر وزارت اطلاعات در حال انجام است.
داود محمدی در پایان این نشست تاکید کرد: نتایج آزمایش‌های سازمان ملی استاندارد، وزارت جهاد کشاورزی و بهداشت و درمان از ذرت‌های وارداتی توسط ۹ شرکت باید به کمیسیون طی روزهای آتی ارایه شود. همچنین در رابطه با گواهی سلامت ذرت‌های ترخیصی و انبار شده باید اسناد و مدارک موجود در اختیار کمیسیون قرار گیرد.
رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در ارتباط با وضعیت مابقی ذرت‌هایی که اذعان شد آلودگی ندارد نیز باید مستندات لازم به کمیسیون ارسال شود، تکلیف ۱۴۰ هزار تن ذرت آلوده ظرف یک ماه آینده باید تعیین و در صورت امحاء یا خروج از کشور یا بازگشت به کشور مبدإ به کمیسیون گزارش داده شود.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین