مسئولان پیگیری کنند ؛ خوزستان همچنان در انتظار بودجه مقابله با گردوغبار

مسئولان پيگيري كنند ؛ خوزستان همچنان در انتظار  بودجه مقابله با گردوغبار

معاون منابع طبیعی خوزستان با بیان اینکه هنوز سهم خوزستان از اعتبارات طرح مقابله با گردوغبار در امسال مشخص نشده، گفت: نگهداری و توسعه نهال کاری و مالچ پاشی در کانون های گردوغبار در امسال به بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
عبدالرضا دانایی بیان کرد: اولویت نخست طرح مقابله با گردوغبار در امسال مراقبت از ۲۱ هزار هکتار عرصه نهال کاری شده در سال های گذشته است.
وی با اشاره به اجرای طرح های مقابله با گرد و غبار همزمان با فرارسیدن پاییز، افزود: در صورت اختصاص اعتبار کافی نهال کاری در ۱۰ هزار هکتار از کانون ها که از تعهدات قبلی است و هنوز انجام نشده و مالچ پاشی هفت هزار هکتار نیز اجرا می شود. دانایی اضافه کرد: کلانتری رییس سازمان حفاظت محیط زیست در سفر تیر امسال به خوزستان، اعتبارات سهم این استان را از اعتبارات امسال صندوق توسعه ملی برای مقابله با گرد و غبار ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد، اما این اعتبارات هنوز قطعی نیست و به استان اختصاص داده نشده است.
وی ادامه داد: اعتبار ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی مربوط به همه دستگاه های خوزستان اعم از منابع طبیعی، محیط زیست، سازمان آب و برق، هواشناسی و شهرداری است، این در حالیست که منابع طبیعی برای طرح های امسال خود ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال درخواست کرده است.
دانایی تاخیر در برگزاری مناقصات و تعیین پیمانکاران را از چالش های اعلام دیرهنگام اعتبارات دانست.
معاون منابع طبیعی خوزستان همچنین اولویت دیگر در طرح مقابله با گرد و غبار در این استان را تامین آب این طرح بیان کرد و گفت: کانال آبرسانی به کانون های گرد و غبار به دلیل کمبود اعتبار و معارضان محلی هنوز تکمیل نشده است.
وی ادامه داد: مدیریت چرا و قرق و مدیریت هرزآب‌ها نیز از برنامه های آینده این اداره کل در کانون های گرد و غبار است.
دانایی درباره عرصه های خشک شده نهال کاری نیز گفت: موسسه تحقیقات جنگل ها به عنوان مشاور طرح مقابله با گرد و غبار خوزستان، قرار است جانمایی برای اجرای طرح های جایگزین نهال کاری های خشک شده و عرصه هایی که در سیل دچار آبگرفتگی شده بود، را اعلام کند.
از سال ۱۳۹۵ تاکنون در مجموع ۳۶ هزار هکتار نهالکاری در کانون‌های گردوغبار خوزستان در دستورکار بوده که همه آن محقق نشده و در سال های ۹۵ تا ۹۷ در حدود ۲۱ هزار هکتار نهال کاری اجرا شده است.
علی محمد طهماسبی بیرگانی مدیر کارگروه ملی مقابله با گرد و غبار پیش از این گفته بود: هفت هزار هکتار از نهال کاری ها در کانون های بحرانی گرد و غبار از بین رفته که ۵۵ درصد از عرصه‌ها به دلیل نبود تطبیق نوع خاک و نوع گونه کاشته شده خشکیده و ۴۵ درصد نیز در اثر وقوع سیل از بین رفته است.برآوردها کانون‌های گرد و غبار خوزستان را بیش از ۷۰۰ هزار هکتار (رسی و ماسه‌ای) نشان می‌دهد که ۳۵۰ هزار هکتار از آنها بحرانی و بیش از ۴۰ هزار هکتار فوق بحرانی است. کارشناسان بر این باورند که ۴۰۰ تا ۷۰۰ هزار هکتار از زمین‌های این استان نیز تنها یک گام با بیابانی شدن فاصله دارند.

درباره نویسنده

7473مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین