به دلیل عدم استقبال مردم ؛ بیش از ۹۹ درصد ظرفیت شیرین شهر و شهر رامین خالی است

به دليل عدم استقبال مردم ؛  بیش از ۹۹ درصد ظرفیت شيرين شهر و شهر رامين خالی است

گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد که در سال گذشته فقط ۳۴ نفر به جمعیت شیرین شهر و ۱۷۳ نفر به جمعیت شهر جدید رامین اضافه‌شده که با این حساب و با توجه به وسعت این دو شهر همچنان بیش از ۹۹ درصد ظرفیت در نظر گرفته‌شده برای آن‌ها خالی است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، یکی از راه‌های توزیع متناسب جمعیت و اشتغال در سطح کشور که با اهداف استراتژیک و به سبب محدودیت‌های موجود در بحث منابع آب، خاک و انرژی در دهه ۸۰ صورت گرفت بحث احداث شهرهای جدید بود.
این شهرهای جدید چند هدف را دنبال می‌کردند که ازجمله آن‌ها می‌توان به ساخت مسکن برای کارکنان سازمان‌ها، تعادل در بازار مسکن و همچنین اجرای کیفی برنامه‌های توسعه مسکن اشاره کر که البته پس از روی کار آمدن دولت نهم و مطرح‌شدن بحث مسکن مهر در سال ۸۶ برخی از این شهرهای جدید مانند شیرین شهر و رامین برای رونق گرفتن و جذب جمعیت وارد آن شدند.
براساس گزارشی که شرکت عمران شهرهای جدید منتشر کرده در سال‌های ۹۶ تا ۹۷ حدود ۸۰ هزار و ۸۴ نفر به جمعیت شهرهای جدید اضافه و ۲۴ میلیارد و ۶۴۵ میلیون ریال از محل تمامی منابع داخلی و غیر داخلی جذب و صرف توسعه این شهرها و امور جاری آن‌ها شده است.
اما نکته حائز اهمیت این است که از ۲۱ شهر جدید برخی از شهرها هستند که در جذب جمعیت بسیار ناموفق عمل کرده‌اند و به گفته مقامات مسئول شرکت عمران شهرهای جدید، نبود زیرساخت‌های لازم و عدم امکانات سبب شده تا شهرهای جدید در جذب جمعیت چندان موفق عمل نکنند.
* اسکان ۱۰۰ هزارنفری در شیرین شهر؛ وعده‌ای که تاکنون محقق نشد
شهر جدید شیرین شهر در سال ۱۳۸۳ به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری کشور رسید. این شهر در ۲۳ کیلومتری جنوب غربی اهواز و در شرق رودخانه کارون قرار دارد. همچنین ۱۳۲ هزار هکتار از زمین‌های سبز نیشکر نیز در مجاورت آن واقع‌شده است.
شیرین شهر برای اسکان ۱۰۰ هزار نفر مطالعه و برنامه‌ریزی‌شده که ۴ هزار واحد آن برای مسکن مهر است و به گفته مدیران آن‌همه سرانه‌ها، ایده‌ها و الگوهای جدید شهری از قبیل بهداشت، آموزش، درمان، ورزش، فضای سبز، آموزش عالی، قطار شهری، مکان‌های تفریحی و توریستی، رفاهی، فرهنگی، تجاری و… برابر با استانداردهای شهرسازی برای این شهر جدید در نظر گرفته‌شده است.
اما مردم شهرهای اهواز و کوت عبدا… پس از گذشت ۱۵ سال از تولد شیرین شهر استقبال چندانی از آن نداشتند به‌گونه‌ای که شرکت عمران شهرهای جدید اعلام کرده جمعیت این شهر در سال ۹۷ از حدود ۳۹۵ نفر به ۴۲۹ نفر رسیده که تنها افزایش ۳۴ نفری را نشان می‌دهند. براساس آمار اعلام‌شده درحال حاضر باید چیزی حدود ۰٫۵ درصد ظرفیت شیرین شهر دارای سکنه باشد.
البته این در حالی است که با پیگیری‌های خبرنگار تسنیم، روابط عمومی شرکت عمران شهر جدید شیرین شهر جمعیت موجود در این شهر را ۲ هزار و ۱۰۰ نفر اعلام کرده که از این تعداد حدود ۱۰ خانوار مسکن مهر و ۴۰۰ خانوار بنیاد تعاون ناجا هستند.
عدد اعلام‌شده از سوی شرکت عمران شهرهای جدید و روابط عمومی شرکت عمران شهر جدید شیرین شهر بیش از ۱۶۰۰ نفر اختلاف را نشان می‌دهد که با احتساب ۴ نفر برای هر خانواده به اختلافی معادل ۴۰۰ خانوار می‌رسیم.
روابط عمومی شرکت عمران شهر جدید شیرین شهر همچنین از آمار اعلام‌شده توسط شرکت عمران شهرهای جدید ابراز بی‌اطلاعی کرد.
* سکونت ۵۰۰ نفر در شهر رامین پس از ۱۵ سال
شهر جدید رامین نیز از طرح‌های جدیدی بود که به‌منظور جذب و اسکان سرریز جمعیت منطقه‌ای شهر اهواز در محدوده مکانی حدود هفت هزار هکتار و با محدوده استحفاظی ۲۴۰۰ هکتار و طرح جامع ۶۰۰ هکتار، برای ۶۳ هزار نفر مکان‌یابی شد و در سال ۸۳ به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری رسید.
از ابتدای مکان‌یابی، آینده نسبتاً خوبی برای رامین با توجه به اظهارات مسئولین تصور می‌شد اما در این میان این شهر دچار مشکلاتی شده که گریبان متقاضیان مسکن مهر را گرفته است.
هفتم اسفند سال ۹۲ بود که محسن نریمان معاون وزیر راه و شهرسازی در حاشیه بازدید از شهر جدید رامین در جمع خبرنگاران گفته بود: ساخت این شهر با برنامه‌ریزی احداث بیش از ۴ هزار واحد مسکونی آغاز به کارکرد و هم‌اکنون روند اجرای طرح خوب و پیشرفت فیزیکی بیشتر واحدها به صد درصد رسیده است.
همچنین نریمان بابیان این‌که آینده شهر رامین روشن است، اظهار کرده بود در آینده‌ای نزدیک شهر جدید رامین گوی سبقت را از دیگر شهرها می‌گیرد! اما وعده‌ها عملی نشد.
این در حالی است که جمعیت شهر جدید رامین در سال ۹۷ با اضافه شدن ۱۷۳ نفر از ۴۸ نفر به ۲۲۱ نفر افزایش‌یافته و مشخص نیست تکلیف آن ۴ هزار واحد مسکونی که در پایان سال ۹۲ کار احداث آن‌ها تقریباً به پایان رسیده بود چه شد. با تحلیل آمار اعلام‌شده می‌توان دریافت که درحال حاضر فقط ۰٫۳۵ درصد ظرفیت شهر رامین دارای سکنه بوده و مابقی آن همچنان خالی است.
به نظر می‌رسد ضعف در جانمایی این دو شهر جدید به‌ویژه شیرین شهر علاوه براینکه سبب هدر رفت منابع مالی بسیاری شده، فرصت خانه‌دار شدن مردم اهواز در طرح مسکن مهر را نیز از بین برده است.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین