وزرای دولت روحانی ترسی از تهدید نمایندگان استان ندارند ؛ گوش برخی نمایندگان خوزستان در دست دولت است

وزراي دولت روحاني ترسي از تهديد نمايندگان استان ندارند ؛ گوش برخي نمايندگان خوزستان در دست دولت است

با وجود انتقادات شدید مردم و نخبگان خوزستان از عملکرد وزارت نفت، ابهامات بسیاری در خصوص علت عدم مشارکت اغلب نمایندگان این استان در طرح استیضاح وزیر نفت، مطرح شده است. استیضاح زنگنه وزیر نفت در روزهای اخیر در چندین محور از سوی جمعی از نمایندگان مجلس تهیه و تدوین شده است و ۱۷ آذرماه این موضوع در کمیسیون انرژی بررسی خواهد شد.
این نخستین باری نیست که زنگنه با طرح استیضاح نمایندگان مجلس مواجه می‌شود و به گفته ربیعی سخنگوی دولت، استیضاح او همواره مطرح بوده است.
البته سپری کردن این چالش‌ها برای زنگنه که سابقه‌ای به مدت ۳ دهه در کسوت وزیر دارد، از جمله هنرهایی است که هرکسی به خوبی او از عهده آن برنمی‌آید. با این حال در یک سال اخیر نمایندگان مجلس بارها در تذکرات شفاهی و کتبی و همچنین در نامه هشدار آمیز ارسالی به سران قوا با ۷۲ امضا به دلیل ضعف عملکرد زنگنه، خواستار برکناری او بودند.
ابوترابی و بیگی نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم در خردادماه امسال از انتقاد تند و تذکر جدی روحانی به زنگنه در حاشیه جلسه هیات دولت خبر دادند و مدعی شدند رئیس جمهور در این نشست به وزیر نفت گفته است که سوء مدیریت و ضعف او منجر به عدم فروش نفت و گاز ایران شده است.
* منافع عامه جامعه چقدر قیمت دارد؟
با وجود آنکه در خوزستان، نخبگان، کارشناسان و عموم مردم نگاه خوبی نسبت به وزارت نفت نداشته و در حوزه‌های مختلفی منتقد جدی این وزارت هستند اما اغلب نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی طرح‌های استیضاح از وزیر نفت را امضا نمی‌کنند.
از این رو این مسئله موجب شده تا ابهاماتی در این زمینه به وجود آید و اتهامات بسیاری به آنها وارد شود به ویژه آنکه مردم از انتصاب تعدادی از نمایندگان ادوار و استخدام اطرافیان آنها در وزارت نفت مطلع هستند.
جالب آنکه ریاست کمیسیون انرژی مجلس را حسنوند نماینده اندیمشک برعهده دارد و سایر نمایندگان خوزستان نیز نقش تعیین کننده‌ای در این کمیسیون دارند اما مردم خوزستان از پیگیری دغدغه‌های خود در این کمیسیون نیز ناامید شده‌اند.
حتی درخصوص عدم کنترل آلایندگی فلرهای نفتی و سوزانده شدن گازهای همراه نفت در آسمان خوزستان نیز، نه نمایندگان اهواز و دشت‌آزادگان بلکه نجفی و فتحی از نمایندگان تهران بودند که چندی پیش اقدام به طرح سوال از وزیر نفت کردند.
نمایندگان مجلس با کسب اعتماد مردم به این جایگاه رسیده‌اند و سوالی که در اذهان عمومی مطرح می‌شود این است که چرا باید ادامه کار وزیر نفت بر منافع عامه جامعه مقدم باشد‌؟
* منتقدان وزارت نفت چه می‌گویند؟
عملکرد وزارت نفت در خوزستان به عنوان استان تولید کننده ۸۵ درصد نفت کشور، انتقادات بسیاری را توسط شهروندان به دنبال داشته که از جمله آن درخصوص آلودگی‌های محیط زیستی و عدم پرداخت عوارض آلایندگی است.
عدم انجام درست مسئولیت‌های اجتماعی در قبال محیط پیرامونی و تبدیل آن به ابزار چانه‌زنی مدیران از دیگر انتقادات جدی وارد شده به وزارت نفت است.
* محدودیت‌های دست‌وپاگیر نفت در برابر توسعه زیرساخت‌های خوزستان
خوزستانی‌ها و از جمله مسئولان استانی بر این باور هستند که با اکتشاف میدان بزرگ نفتی جدید، وزارتخانه باید فکری برای محدودیت‌های دست‌وپاگیر خود در برابر پروژه‌های عمرانی و محرومیت‌زدایی کند و مانع از افزایش این محدودیت‌ها شود.
نورا… حسن‌زاده معاون امور اقتصادی استانداری خوزستان با اشاره به این نکته، می‌گوید: استعلام‌هایی که دستگاه‌های اجرایی خوزستان برای سرمایه‌گذاری و عملیاتی شدن یک واحد تولیدی باید بدهند بین ۲۱ تا ۲۴ استعلام است در حالی که در استان‌هایی مانند یزد و فارس ۱۰ استعلام بیشتر نیست.
وی می‌افزاید: علت آن این است که مثلاً در کلانشهری مانند اهواز میادین نفتی جایی را برای توسعه نگذاشته است؛ اکنون هم به دلیل کشف جدید میدان نفتی در کل استان با این مشکل مواجه شویم که این خود چند استعلام دیگر را اضافه کرد.
نگاه سخت‌گیرانه وزارت نفت به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، باز ماندن پرونده خسارت‌های مالی هنگفت ایران در قرارداد کرسنت، تخلفات مالی برخی مدیران وزارت و بازداشت آنها، به‌کارگیری بازنشستگان و همچنین بیکاری فارغ‌التحصیلان مهندسی نفت، تنها بخشی از انتقادات مطرح شده از وزیر است.
۷۲ نماینده طرح استیضاح وزیر نفت را امضا کرده‌اند که لیست نمایندگان امضا کننده، از استان خوزستان تنها نام نوری نماینده شوش، ناصری‌نژاد نماینده شادگان، خادمی نماینده ایذه، شرفی نماینده آبادان و گیلانی نماینده شوشتر به چشم می‌خورد.
یوسفی، کاظم‌نسب‌ الباجی، ساری، حسنوند، ظاهری، پاپی‌زاده، ساعدی، کشت‌زر، سامری، کعبی، مختار، گلمرادی و محمدیان نیز طرح استیضاح را امضا نکرده‌اند.
این امضا نکردن ها نشان می دهد گوش برخی نمایندگان در دست دولت و وزیر نفت است به همین دلیل وزرای دولت روحانی ترسی از تهدید نمایندگان استان ندارند.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین