سلامت مردم خوزستان در خطر است ؛ برخی انبارها مواد غذایی را کنار نهاده‌های دامی نگهداری می‌کنند

سلامت مردم خوزستان در خطر است ؛ برخی انبارها مواد غذایی را کنار نهاده‌های دامی نگهداری مي‌كنند

مدیرکل دامپزشکی خوزستان با بیان اینکه انبارهای موجود در بندر امام‌خمینی(ره) پروانه بهداشت ندارند گفت: ۳۶ سایت انباری در این بندر وجود دارد که تنها ۲ انبار پروانه بهداشت دارند.
مصطفی کنارکوهی در ستاد تنظیم بازار خوزستان در سرسرای سازمان صنعت، معدن و تجارت در اهواز بیان کرد: سالانه هشت میلیون تن نهاده‌های دامی که وارد کشور می‌شوند در انبارهای این بندر ذخیره و در بین مرغداری ها و کارخانه ها توزیع می شود.
وی با اشاره به اهمیت کسب پروانه بهداشتی انبارها گفت: متاسفانه برای دریافت پروانه بهداشتی این انبارها مقاومت هایی می شود این در حالی است که این امر به دلیل ذخیره مواد غذایی و نهاده های دامی در این انبارها با سلامت مردم رابطه مستقیم دارد.
مدیرکل دامپزشکی خوزستان افزود: بر اساس آیین نامه بهداشت از سه سال پیش مقرر شد برای بررسی وضعیت بهداشتی و سلامت ذخیره و حمل نهاده های دامی باید پنج دامپزشک در بندرامام (ره) مستقر شوند که متاسفانه در این مورد نیز همکاری لازم از سوی مسئولان در این بندر انجام نمی شود.
کنارکوهی بیان کرد: دامپزشک ها در بندر با بررسی وضعیت بهداشتی نهاده‌های دولتی گواهی بهداشتی را برای مصرف و توزیع نهاده‌ها صادر می کنند.
وی ادامه داد: افزایش حجم واردات نهاده های دامی و تا حدودی حمل غیر بهداشتی نهاده ها باعث شده تا سازمان دامپزشکی کشور به این موضوع حساس شده و به آن ورود کند و برای بررسی وضعیت سلامت و بهداشت هر چه بیشتر نهاده های دامی در بندر امام (ره) که به تمامی کشور ارسال می شوند حساسیت بیشتری انجام شود.
وی با اشاره به اینکه بررسی دقیق وضعیت سلامت نهاده ها در بندر امام (ره) یک موضوع ملی است گفت: سازمان دامپزشکی کشور بر کسب پروانه بهداشت از سوی انبارها در این بندر تاکید دارد و پیگیر این موضوع است.
مدیرنظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز در این نشست گفت: باید برای بهبود و بهینه سازی انبارهای بندر امام (ره) فکری اساسی شود؛ میزان دما و رطوبت در انبارهای این منطقه باید بهبود و استاندارد شود.
سیمین فقهی بیان کرد: انبارهای بندر امام (ره) ترانزیتی هستند اما برای ذخیره مواد غذایی استفاده، و در برخی از انبارهای نهاده‌های دامی در کنار مواد خوراکی نگهداری می‌شوند که غیربهداشتی است. وی افزود: نگهداری طولانی مدت مواد غذایی در این انبارها خطرناک است.
مدیرنظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در ادامه با اشاره به انبارهای اداره کل غله و خدمات بازرگانی خوزستان نیز بیان کرد: چند سال است که پیگیر هستیم این اداره کل برای انبارهای خود مسئول فنی و پروانه بهداشت تعیین کند.
فقهی افزود: وضعیت بهداشتی انبارهای این اداره کل در اهواز و اندیمشک به گونه‌ای است که می توانند پروانه بهداشت بگیرند و تقاضا داریم که این اداره کل برای دریافت پروانه بهداشت انبارهای خود اقدام کند.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان نیز در این نشست گفت: این اداره کل هشت انبار در ۶ شهرستان با ظرفیت ۳۴ هزار و ۴۰۰ تن دارد که تمامی این انبارها پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ساخته شده‌اند اما به دلیل استحکام آنها همچنان قابل استفاده هستند.
خدارحم امیری زاده با بیان اینکه نیاز است که این انبارها به روز رسانی و بهینه سازی شوند ادامه داد: ۲ انبار با ظرفیت هشت هزار تن در اهواز و اندیمشک امسال بازسازی شدند و برنامه ریزی شده که تمامی انبارهای این اداره کل تا پایان سال آینده مجهز و به روز رسانی شوند.
بندر امام خمینی (ره) بزرگترین بندر کشوراز نظر توان ذخیره سازی انواع کالاها از قبیل محصولات فله خشک و مایع است که با برخورداری از ۳۸ پست اسکله به طول ۷ کیلومتر نزدیک ترین بندر جنوبی به مراکز صنعتی و جمعیتی کشور، کوتاهترین و مطمئن ترین پل ارتباطی با کشورهای عراق ، ترکیه ، حوزه قفقاز و اروپای شرقی، بهره مندی از ظرفیت مناسب پسکرانه‌ای جاده‌ای ، ریلی و هوایی از ویژگی های مهم این بندر در جنوب خوزستان است.

درباره نویسنده

7475مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین