مدیرکل ثبت ‌احوال خوزستان : ازدواج ۹ درصد کاهش پیدا کرده است

مدیرکل ثبت ‌احوال خوزستان : ازدواج ۹ درصد کاهش پيدا كرده است

مدیرکل ثبت‌احوال خوزستان گفت: میانگین سن ازدواج آقایان به ۲۸ سال و ۹ ماه و بانوان به ۲۳ سال و ۹ ماه رسیده است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، مجتبی فاطمی در نشست خبری هفته ثبت‌ و احوال که در محل این اداره کل برگزار شد، با اشاره به ثبت نخستین شناسنامه ایرانی در کشور، اظهار کرد: سوم دی‌ماه ۱۲۹۷ نخستین شناسنامه به نام خانم فاطمه ایرانی ثبت شد و پس‌ازآن در ایران مرز هویتی ثبت‌شده در کشور شکل گرفت.
وی افزود: وجود مرزهای هویتی کارمندان ثبت‌احوال را متعهد به رصد و وجدان کاری می‌کند چراکه اگر این دو را نداشته باشند آسیب‌های فراوانی به کشور وارد می‌شود.
مدیرکل ثبت‌احوال خوزستان بابیان اینکه اگر مرز هویتی را جدی نگیریم دستگاه‌ها، مراجع قضایی و امنیتی دچار مشکل می‌شوند، گفت: یکی راه پیشگیری از آسیب به مرز هویتی این است که اطلاعات هر فرد فوت‌شده در مدت ۱۰ روز و موارد ولادت نیز ظرف ۱۵ روز ثبت شوند. اگر این اطلاعات ثبت نشود و شناسنامه به دست تبعه خارجی بیفتد می‌تواند از آن سوءاستفاده کند.
فاطمی ادامه داد: بنابراین کار در ثبت‌احوال بسیار حساس است و اگر کارمند ثبت‌احوال به وظایف خود عمل کند، آلودگی هویتی، نسبی و سببی نخواهیم داشت.
وی درباره ضرورت تعویض شناسنامه و تهیه شناسنامه مکانیزه گفت: به دلیل اینکه شناسنامه‌های قدیمی مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند، افرادی که شناسنامه خود را گم می‌کنند باید در کمترین زمان این موضوع را اطلاع دهند تا حداقل شناسنامه آن‌ها از درجه اعتبار ساقط شود. همچنین شناسنامه نوزادان نیز مکانیزه و دوبرگه شده که جای الصاق عکس ندارد.
مدیرکل ثبت‌احوال خوزستان افزود: در هشت‌ماهه امسال ۲۰۴ هزار شناسنامه جلد قرمز تعویض و شناسنامه مکانیزه به مردم تحویل داده شد.
فاطمی بابیان اینکه در خوزستان نیز مانند سایر استان‌های کشور با کاهش ازدواج مواجه هستیم، عنوان کرد: در هشت‌ماهه امسال ۲۴ هزار و ۱۶۰ ازدواج ثبت‌شده، درحالی‌که سال گذشته در این بازه زمانی ۲۶ هزار و ۵۰۸ ازدواج انجام شد که کاهش ۹ درصدی ازدواج را نشان می‌دهد.
وی افزود: بااین‌وجود خوزستان رتبه ششم ازدواج در کشور را دارد که سال گذشته نیز همین رتبه را داشته است.
مدیرکل ثبت‌احوال خوزستان ادامه داد: میانگین سن ازدواج آقایان به ۲۸ سال و ۹ ماه و بانوان به ۲۳ سال و ۹ ماه رسیده است. همچنین ۴۲ درصد از ازدواج‌های ثبت‌شده در سال جاری کسانی هستند که دارا مدارک زیر دیپلم و بی‌سواد بودند.
فاطمی به آمار ازدواج در سنین بالا اشاره کرد و گفت: در هشت‌ماهه امسال ۳۲۵ مرد بالای ۶۰ سال و ۲۵ زن بالای ۶۰ سال ازدواج کردند. ۲۲ مورد ازدواج زن و مرد بالای ۶۰ سال نیز ثبت‌شده است.
وی بابیان اینکه آمار طلاق در خوزستان معنی‌دار نیست، افزود: در هشت‌ماهه امسال ۵ هزار و ۹۹۴ طلاق ثبت شد که رتبه خوزستان در طلاق را به ۲۱ رساند.
مدیرکل ثبت‌احوال خوزستان ادامه داد: در هشت‌ماهه سال گذشته ۶ هزار و ۱۴۸ طلاق داشتیم که البته ممکن است برخی از طلاق‌ها در سال‌های گذشته انجام‌شده و تنها در این سال ثبت‌شده‌اند.
فاطمی در ادامه بابیان اینکه آمار ولادت در کل کشور نگران‌کننده است، گفت: خوزستان پس از سیستان و بلوچستان رتبه دوم ولادت در کشور را دارد. بر این اساس در هشت‌ماهه سال جاری ۶۵ هزار و ۲۴۵ ولادت ثبت‌شده؛ درحالی‌که که سال گذشته در مدت مشابه ۷۵ هزار و ۳۹۸ واقعه ولادت ثبت شد و این آمار کاهش ۱۳٫۵ درصدی ولادت در خوزستان را نشان می‌دهد.
وی با اشاره به تمایل مردم برای حرکت به سمت تک‌فرزندی، افزود: تک‌فرزندی به فرزندان آسیب وارد می‌کند و باعث می‌شود استقلال فکری کمی داشته باشند.
مدیرکل ثبت‌احوال خوزستان ادامه داد: بیشترین میزان فرزند آوری در خوزستان به ترتیب برای مادران گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ سال با ۱۸ هزار و ۵۷۴ ولادت است.
فاطمی بیان داشت: همچنین گروه سنی فرزند آوری ۳۰ تا ۳۴ سال با ۱۶ هزار و ۶۴۲ ولادت و گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ سال با ۱۳ هزار و ۵۲۹ ولادت در رده‌های بعدی قرار دارند که این موضوع بسیار نگران‌کننده است.
وی بابیان اینکه به ازای هر ۱۰۰ دختر در خوزستان ۱۰۵ پسر متولدشده، گفت: در هشت ماه امسال، ۳۳ هزار و ۵۳۹ تولد نوزاد پسر و ۳۱ هزار و ۷۰۶ تولد نوزاد دختر ثبت‌شده که از این تعداد ۵۰ هزار و ۵۷۳ ولادت در شهر و ۱۴ هزار و ۶۷۲ ولادت در روستا است.
مدیرکل ثبت‌احوال خوزستان به آمار متوفیان اشاره و عنوان کرد: امسال ۱۳ هزار و ۷۴۱ مورد فوتی ثبت‌شده که بیشترین علت مرگ‌ومیرها بیماری قلبی و عروقی است.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین